رفتن به محتوای اصلی

برای نخستین بار در آمریکا حامیان اعدام از اکثریت افتادند
01.10.2016 - 09:54

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد درصد حامیان مجازات اعدام در آمریکا با هفت درصد کاهش نسبت به سال گذشته، به ۴۹ درصد رسیده و به پایین ترین حد طی چهل سال گذشته نزول کرده است.

موسسه پژوهشی پیو که بیشتر بر تحقیقات اجتماعی متمرکز است، طی نظرسنجی جدیدی دریافته که اکنون ۴۲ درصد آمریکایی‌ها مخالف مجازات اعدامند و تعداد حامیان چنین احکامی به ۴۹ درصد جامعه آمریکا رسیده است.

این در حالی است که پژوهش مشابهی در سال گذشته نشان داده بود که حامیان مجازات اعدام ۵۶ درصد‌اند.

این تغییر نگرش در میان مردم آمریکا در حالی روی داده است که در دهه ۹۰ میلادی حکم اعدام طرفداران بسیاری در این کشور داشت به طوری که یک نظرسنجی در سال ۱۹۹۴ نشان داد از هر ۱۰ آمریکایی ۸ نفر از مجازات اعدام حمایت می‌کردند؛ یعنی هشتاد درصد آمریکایی‌ها موافق صدور و اجرای احکام اعدام بودند.

نتایچ افکارسنجی جدید موسسه پیو نشان می‌دهد اکنون حامیان حکم اعدام در آمریکا در کمترین میزان از سال ۱۹۷۲ (۱۳۵۱ شمسی) قرار گرفته‌اند.

آخرین بار که پژوهش‌ها از مخالفت اکثریتی مردم آمریکا با اعدام خبر دادند به نتایج افکارسنجی موسسه گالوپ در سال ۱۹۶۶ باز می‌گردد که طی آن تنها ۴۲ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی با مجازات اعدام موافق بودند. اما از آن هنگام به بعد مجازات اعدام دوباره محبوبیت یافت تا آنجا که در سال ۱۹۹۴ این آمار به حدود ۸۰ درصد رسید.

پس از آن میزان حمایت از حکم اعدام در آمریکا به تدریج رو به کاهش بوده است.

نظرسنجی جدید موسسه پیو (PEW) همچنین نشان می‌دهد وقتی گرایش سیاسی پاسخ‌دهندگان در نظر گرفته می‌شود، آن گاه ۷۲ درصد جمهوری‌خواهان موافق حکم اعدامند در صورتی که تنها ۳۴ درصد دموکرات‌ها از مجازات اعدام حمایت می‌کنند.

همچنین مردان بیشتر از زنان حامی حکم اعدامند؛ در حالی که ۵۵ مردان پاسخگو به نظرسنجی موسسه پیو موافق اعدام بودند، تنها ۳۸ درصد از مردان با آن مخالفت کردند. در حالی که از میان زنان پاسخ دهنده، ۴۳ درصد موافق و ۴۸ درصد مخالف این نوع مجازات بودند.

Missing media item.

از دیگر نتایج جالب توجه تحقیق موسسه پیو آن است که در میان سفیدپوستان حمایت از حکم اعدام از ۶۳ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۵۷ درصد در سال جاری میلادی رسیده است.

و شاید جالب‌تر آن که حمایت از مجازات اعدام در میان سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارهای جامعه آمریکا به مراتب کمتر از سفیدپوستان بوده است؛ تنها ۲۹ درصد از سیاه‌پوستان و ۳۶ درصد از لاتین‌تبارها از مجازات اعدام حمایت کرده‌اند.

مشخصات جامعه آماری شرکت‌کنندگان در این تحقیق موسسه پیو همچنین نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان هر چه جوانتر و هر چه تحصیل کرده‌تر بودند کمتر از مجازات اعدام حمایت می‌کردند.

موسسه پیو در مورد مشخصات این نظرسنجی گفته پژوهشگران از ۱۲۰۱ شرکت کننده در فاصله زمانی ۲۳ اوت تا ۲۳ سپتامبر جاری سوال کرده‌اند.

نتایج این نظرسنجی از همسویی جامعه آمریکا با دیگر جوامع غربی خبر می‌دهد.

در بریتانیا هم سال گذشته یک نظرسنجی نشان داد که برای نخستین بار درصد حامیان مجازات اعدام به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

این در حالی است که مجازات اعدام از دهه ۶۰ میلادی در این کشور برچیده شده است.

---------------------------------------

یک تحلیل ...

رویا برومند، تاریخ‌دان و مدیر بنیاد عبدالرحمن برومند در آمریکا که در زمینه جمع‌آوری و مستندسازی اعدام‌ها در ایران فعالیت می‌کند در واکنش به این گزارش به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "نتایج نظرسنجی موسسه پیو خیلی هم غیرقابل پیش بینی نبود. فعالان برچیده شدن مجازات اعدام در آمریکا، سال‌هاست که به طور موثر تلاش می‌کنند توجه شهروندان این کشور را به این واقعیت جلب کنند که مجازات اعدام نتوانسته از میزان جرم و جنایت کم کند؛ این که هیچ دستگاه قضایی عادلی نمی‌تواند با یقیین تضمین کند که با اجرای حکم اعدام سر بی‌گناهی بالای دار نرود؛ و این که اغلب این قشر محروم و فقیر جامعه‌اند که به علت نداشتن امکان استخدام وکیل نمی‌توانند از خود در برابر محاکم قضایی به خوبی دفاع کنند.

به گفته خانم برومند یکی دیگر از علل این کاهش در جامعه آمریکا این است که "مردم با تماشای فیلم‌های تاثیرگذار، مطالعه گزارش های تحقیقی و مدارک مستندی که در رسانه‌ها ارایه می شود متوجه واقعیت‌ها و تاثیری که اعدام برخانواده ها و جامعه می‌گذارد شده‌اند."

"این که نتایج تحقیق موسسه پیو نشان می‌دهد سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها کمتر از مجازات اعدام حمایت می‌کنند می تواند موکد این حقیقت باشد که آنها خود زیان‌دیده و قربانی احکام اعدامند."

آنها که بخش مهمی از قشر محروم و ضعیف جامعه را تشکیل می‌دهند در بسیاری مواقع خود را در برابر پلیس و دادگاه کهتر و در موضع ضعف می‌یابند و به همین جهت هم بیشتر قربانی اشتباه یا تعصب می‌شوند."

"من گمان می‌کنم اگر فعالان برچیدن مجازات اعدام در ایران هم امکان برگزاری نظرسنجی‌های مستقل را داشتند و پاسخ‌دهندگان هم امکان مشارکت بدون بیم و هراس را می‌یافتند، احتمالا نتایج مشابهی به دست می‌آمد.

از نظر این فعال مسایل حقوق بشری چرخش اطلاعات و افزایش آگاهی، "اگر چه آرام اما ممتد بر گفتمان عمومی پیرامون مسایلی چون مجازات اعدام تاثیر خواهد گذاشت."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.