رفتن به محتوای اصلی

ايران وطن نيست، وطن - خاطرگى است
19.10.2016 - 17:16

 

 

 

تجزيه از نوع ايرانيش چگونه مفهومى است؟ به همان اندازه كه يك ايرانى به خصوص يك پان فارس از وطن حرف مى زند بى وطن نيز هست. يكى از اين وطن دوستان بى وطن را در نظر بگيريد كه در لس آنجلس روزانه مشغول زندگى و زيست با مردمى است كه اصلاً شكل وطن او را نمى دانند. او با مردمى و با فرهنگ و زبانى آميخته شده كه نان و نفسش در مراوده با آنها به دنياى بى وطنى گره خورده است. او خيلى نگران انتخابات آمريكاست. آيا هيلارى موفق خواهد شد يا ترامپ؟ او به سود و زيان زندگيش چشم دوخته است. او يك جمهورى خواه دو آتشه ى آمريكايى و البته يك شاه پرست پر و پا قرص ايرانى و در ضمن يك لاييك به تمام معناست اما در محرم بدش نمى آيد كه آش نذرى هم بپزد چون ثواب دارد. وطن جان و تن و فعليش آمريكاست اما وطن خاطرات و خطراتش ايران است. به قولى ايران " وطن - خاطره" براى چنين فردى محسوب مى شود. چون تمايل ندارد اقتصاد و دارائى و فرزندانش از آمريكا دور بيفتد. فرزندان او تقريباً از زبان فارسى و فرهنگ آن دورند و اساساً يك ديگرىِ دور هستند. اين بد نيست. اين خوب است. براى فرزندان او آمريكا و جهان و كشورى كه در آن مى زيند اولويت دارد. اين اولويت را خود آنها انتخاب نكرده اند پدرشان به آنها بخشيده است. براى آنها ايران حتى " وطن - خاطره " هم نيست. وطن آنها آمريكاست. براى مرد ايرانى آمريكايى اما اين به مثابه تجزيه ى روحى و فرهنگى و كروموزومى است. او ترسش از اين است كه نسل آريايى و پاكش تجزيه و تكه تكه شده و از بين رفته است. او در اصل بايد خوشحال باشد كه نسلش در جهان وطنى و در مدرنيسم دارد بى خيال جنگ و جدال هاى نژادپرستانه، با سياه و سفيد آمريكايى مخلوط مى شود، اما خاصيت وطن خاطرگى او سبب مى شود كه همان فرد براى تجزيه نشدن و فرو نپاشيدن دست و پا بزند و تقلا كند. ايرانيت او در معرض تجزيه است. همين شكل از تجزيه ى ايرانيت در داخل نيز شكل گرفته است. يك اصولگراى دو آتشه ى صاحب قدرت را در نظر بگيريد. فرزندانش دارند در آمريكا درس مى خوانند. خودش اصلاً تلويزيون ايرانى نگاه نمى كند و مدام با ماهواره ور مى رود. نگران بيرون افتادن تار موى زنش از زير حجاب است اما بهترين سرگرميش ديدن سريال هاى تركيه اى و خارجى و شايد هم فيلمهاى پورنو است. ايران براى او مفهوم قدرت و درآمدزايى است. او با شاه در افتاده و دارد نان خاطرات دوران انقلاب را مى خورد. ايران او نيز ايران " وطن - خاطره" محسوب مى شود. فرزندانش افتاده اند دنبال آزادى هاى يواشكى ، درست مثل خود او. روى جلد او اصولگرايى است اما در درونش اصولى وجود ندارد.
يك كمونيست دو آتشه از تروريسم كرد و پ ك ك به خاطر ماهيت ايدئولوژيكيش حمايت مى كند و بى خيال تجزيه ى ايران از سمت كردهاست. وطن او ايدئولوژى اوست. ايرانيت براى او خاطره اى گمراه كننده و توده كش است. از انقلاب و ماجراهاى حزب توده آنقدر خاطره دارد كه گرفتار ايرانيت بازى دوباره نگردد. بسيارى از اين افراد از كمونيسم استعفا داده اند اما از خاطرات كه نمى شود استعفا كرد. آنها تو را مشغول نگه مى دارند.
داشتم مصاحبه ى يك مربى به اصطلاح وطنى را مى خواندم. مى گفت: " يك سال جان كندم و تيم را رساندم اينجا. حالا قصد دارم براى استراحت و اعصاب راحتى سفرى به آمريكا بكنم". مقصودم اين است كه وطن او محلى براى جان كندن است و او در خارج از وطن جان مى گيرد. از ايرانيتى كه فقط جان مى گيرد و جان نمى بخشد بايد گريخت. درست مثل همين مربى وطنى.
بعضى ها هم مخلوطى از ديندارى و كمونيسم و ليبراليسم و كاپتاليسم و غيره اند. ايرانيت اينها ايرانيت درهمى و مخلوط است. ايرانيت تكه - تكه شده.
حاكميت دينى هم كه هنوز ياد نگرفته دين، فرهنگ نيست. دين دغدغه ى فرهنگ ندارد. براى همين به فرهنگ سازى زور مى زنند.
براى زبان ها و ملت هاى ديگر ايران يعنى ترك ها و عرب ها و لرها و تركمن ها و ديگر مليت ها ايران ذاتاً كشورى وطن - خاطره محسوب مى شود. چون آنها دارند به زور خاطره ى زبان فارسى را گوش مى دهند. وطن آنها زبان و فرهنگ و اعتقادات خودشان است. ايرانيت فارسى براى آنها معنايى ندارد. ايران براى آنها حتى وطن - خاطره هم محسوب نمى شود. ايران براى آنها خاطره اى اندوهبار است.
سخن اينجاست كه در كشورهاى چند مليتى مفاهيمى همچون ملت و فرهنگ و زبان و برابرى مفاهيمى تجزيه شده هستند. در چنين كشورهايى زبانها و فرهنگ هاى ديگر به خاطر سلطه گرى و اشغال خاطره اى بيش نيستند. ايران نيز به همين خاطر و در سايه ى تاخت و تازهاى نژادى تاريخى ، وطن - خاطره اى بيش نيست. براى همين هنوز هم سعى دارند تعريفى كامل از ايرانيت ارائه دهند اما نمى توانند چون اين تعريف ذاتاً تعريفى تجزيه شده است. ايران وطن نيست، وطن - خاطرگى است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.