رفتن به محتوای اصلی

پیامدهای پیروزی ترامپ برای آینده ناتو
16.11.2016 - 14:50

پیتر اپز در مقاله ای تحلیلی در رویترز با عنوان «ترامپ، پوتین و یک ناتو عصبی» می نویسد دونالد ترامپ در حالی در ژانویه پا به کاخ سفید خواهد گذاشت که یکی از قدرتمندترین نیروهای ناتو طی سال های اخیر آماده ورود به اروپای شرقی می شود.

چهار گردان زرهی ناتو متشکل از نیروهایی از بریتانیا، کانادا، آلمان و ایالات متحده برای تقویت دفاع کشورهای عضو ناتو در برابر حرکات خصمانه روسیه در لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی مستقر خواهند شد.

در سایه پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و احتمال عدم مشارکت نیروهای آمریکایی در این ماموریت، ناتو خود را برای انجام ماموریت بدون حضور آمریکا آماده می کند.

هر چند بعید به نظر می رسد که آمریکا به زودی تحریم هایش علیه روسیه را لغو کند، اما از واکنش های ولادمیر پوتین این طور به نظر می رسد که مسکو و واشنگتن در دوره دونالد ترامپ روابط گرمی خواهند داشت.

روشن نیست که این روابط در سوریه و اوکراین چه نتایجی را به همراه می آورد.

سی جی پالیکرونیو در مقاله ای در وبسایت اکو واچ با عنوان «نوآم چامسکی: حزب جمهوریخواه به خطرناکترین سازمان در تاریخ جهان تبدیل شده است» می نویسد به گفته نوام چامسکی، زبان شناس و اندیشمند آمریکایی، پیروزی دونالد ترامپ بر مبنای پلتفورم حزب جمهوریخواه، یعنی: ادامه انکار تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین، ادامه سیاست های گسترش استفاده از سوخت های فسیلی چون ذغال سنگ و حفاری های گازی و نفتی و کشیدن لوله های نفتی در هر گوشه از طبیعت آمریکا.

از این رو، سهام شرکت های انرژی پس از پیروزی ترامپ حدود پنجاه درصد رشد را نشان می دهند. تاثیرات منفی پیروزی جمهوریخواهان بر محیط زیست و آلودگی هوا خود را در احتمال لغو توافقنامه پاریس نشان خواهد داد. دولت ترامپ احتمالا آزمایش های هسته ای را هم دوباره از سر خواهد گرفت.

کرن لاب و سمیا ارازوکی در مقاله ای برای آسوشیتدپرس در وبسایت ای بی سی با عنوان «زن به عنوان رئیس حزب، امری نادر در جهان عرب، ترکی در سقف شیشه ای» می نویسد نبیله منیب، استاد ۵۶ ساله غدد درون ریز، شناخته شده ترین زن سیاستمدار در مراکش است که موفق شد «حزب اتحاد سوسیالیستی» یا «الحزب الاشتراکی الموحد» را در ائتلافی با دو حزب دیگر در قالب «فدراسیون دموکراتیک چپ» در انتخابات پارلمانی مراکش به پیروزی برساند.

نبیله که مادر سه فرزند است الهام بخش زنان کشورش بوده است. او دکترای خود را در فرانسه گرفت و در کازابلانکا زیر نظر پدری دیپلمات بزرگ شد. زنان کاندیدای گروه های اسلامگرا می گویند نبیله از طبقه نخبگان مراکش است و توده زنان جامعه را نمایندگی نمی کند.

مراکش از منظر فاصله بین زنان و مردان فعال در سیاست در رتبه ۹۷ در میان ۱۴۵ کشور جهان قرار دارد. با وجود امیدها به بهبود اوضاع پس از بهار عرب، سهم زنان منطقه از کرسی های پارلمانی حدود ۱۸ درصد است.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.