رفتن به محتوای اصلی

فدراسيوني که حريف دخترانش نمي‌شود
20.11.2016 - 00:30

 

آي اسپورت/ رئيس فدراسيون بسکتبال ايران از دستور وزير ورزش اين کشور براي حمايت از زنان بسکتباليست خبر داد. محمود مشحون رئيس فدراسيون بسکتبال ايران که صبح شنبه با مسعود سلطاني‌فر جلسه داشت، به ايسنا گفت: "وزير ورزش درباره بررسي ورزش بسکتبال و موقعيت آن مطالبي را بيان کرد و در بخش بانوان هم تاکيد داشت که هر چه سريع‌تر فکري درباره بانوان بسکتباليست شود. در رابطه با عدم شرکت بانوان در رقابت‌هاي رسمي دستوراتي داد که مقرر شد پيگيري مجدد شود."
فدراسيون جهاني بسکتبال ، به دليل اين که زنان ملي‌پوش ايران مجبورند در مسابقات با حجاب اسلامي شرکت کنند، به آن‌ها اجازه حضور در رقابت‌هاي بين‌المللي را نمي‌دهد. با اين حال فيبا در دو سال گذشته مهلتي دو ساله به کشورهاي مسلمان داد تا با شرکت در مسابقات براي گرفتن مجوز قطعي حجاب تلاش خود را کنند.
اما در اين مهلت فدراسيون بسکتبال ايران حتي يک مسابقه هم نتوانست براي تيم ملي زنان برگزار کند و تمام فعاليت اين فدراسيون محدود شد به برگزاري يک اردو در ترکيه.
پس از ناکامي فدراسيون بسکتبال در برگزاري مسابقه بين‌المللي تيم سه نفره‌اي از ايران بدون کمک و نظارت فدراسيون و با هزينه شخصي راهي ترکمنستان شد و دلارام وکيلي با پشت سر گذاشتن نماينده روسيه در مسابقه شوت سه امتيازي قهرمان شد.
اما اين حرکت زنان بسکتباليست نه تنها با استقبال مسئولان فدراسيون بسکتبال ايران همراه نشد بلکه دبير اين فدراسيون ورزشکاراني را که در اين مسابقات شرکت کرده بودند را تهديد به برخورد کرد.
علي توفيق گفت: "از اين رقابت‌ها فيلمبرداري نشده است و ما از کجا بايد بفهميم که واقعا بازيکنان حجاب داشتند؟ به هر حال اين اعزام بدون مجوز فدراسيون و شوراي برون مرزي انجام گرفته است و ما هم برخوردهاي لازم را با آنها انجام خواهيم داد."
اين در حالي است که فيلم و عکس‌هاي زيادي از اين مسابقات منتشر شد که در آن‌ها بازيکنان ايران با حجاب مشغول رقابت با حريفان بودند.
فرانک طياري مربي تيم بسکتبال ۳ نفره زنان ايران هم پس از اين مسابقات گفت: "در تورنمنت بسکتبال ۳ نفره ترکمنستان تيم‌هاي قرقيزستان، قزاقستان، آذربايجان، روسيه و ايران با حضور ناظر فيبا برگزار شد و مشکلي با حجاب بازيکنان ما نداشت. ما نيز تعجب کرديم و حتي صحبتي را نيز با ناظر فيبا داشته‌ايم و از مشکلات خود گفتيم."
اما فاطمه کرم‌زاده، نايب رئيس فدراسيون بسکتبال در بخش زنان حضور در تورنمنت ترکمنستان را "غير‌قانوني" دانست و گفت: "از اعزام تيم سه به سه بي اطلاع بودم و تيم بدون مجوز فدراسيون در تورنمنت ترکمنستان حضور داشته است... يک باره متوجه شديم تيم ۳ نفره بانوان رفته اند. کار غير معقولي انجام داده‌اند و اجازه نداشتند اينطور اعزام شوند و من در حال پيگيري هستم."
خانم طياري در مورد نحوه اعزام اين تيم به ترکمنستان گفت: "مسئول بسکتبال دانشگاه آزاد در تماسي به من اعلام کرد که چنين مسابقاتي در ترکمنستان قرار است برگزار شود و چند دانشجو را که صلاح مي‌دانم براي حضور در اين تورنمنت معرفي مي‌کنم. من نيز چهار بازيکن را که دانشجو بودند، معرفي کردم و بعد در سايت اين مسابقات ثبت‌نام کرديم."
اما حالا با گسترده‌تر شدن پوشش حضور زنان بسکتباليست در تورنمنت ترکمنستان و افزايش انتقاد‌ها از فدراسيون بسکتبال، وزير ورزش به طور مستقيم در اين ماجرا دخالت کرده.
محمود مشحون با اين که گفت "در ورزش کشور خودمختاري وجود ندارد" و "سفر بانوان به ترکمنستان کار درستي نبوده و وزير نيز دستور پيگيري داده است" از "اقدامي جدي" براي بسکتبال زنان خبر داد: "با حضور رئيس فيباي آسيا، جلسه‌اي را در بيروت خواهيم داشت و وزير ورزش بيان کرد در صورت ضرورت مکاتبه‌اي را با رئيس فيبا در آسيا خواهد داشت و من حامل نامه وزير خواهم بود تا بتوانيم به صورت جدي براي بانوان بسکتباليست فکري اساسي کنيم تا بانوان از وضعيت کنوني خارج شوند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.