رفتن به محتوای اصلی

به شرکت‌های غربی درباره احتمال تغییر در برجام هشدار دادیم
22.11.2016 - 15:17

این گروه هشدار خود را با چاپ یک آگهی یک صفحه‌ای در چاپ اروپایی روزنامه وال استریت جورنال منعکس کرد. مجمع اقتصادی تبادل نظر درباره همکاری اقتصادی با ایران در فرانکفورت آلمان برگزار شده بود.

دیوید ایبسن، رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» روز دوشنبه یکم آذر در مورد این آگهی به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که نکته اصلی در این آگهی هشدار به شرکت‌هایی است که برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اقدام می‌کنند، چرا که با توجه به فعالیت سپاه پاسداران به کمک شرکت‌های واسطه، همواره احتمال دخالت شرکت‌های وابسته به سپاه و گروههای متهم به فعالیت تروریستی در این معامله‌ها وجود دارد.

این گروه در بخشی از آگهی خود و هشدار به شرکت‌های اروپایی، خطر لغو برجام را نیز مطرح کردند.

آقای ایبسن در این باره به بخش فارسی صدای آمریکا توضیح داد که این هشدار در بخش «خطرهای سیاسی» برای سرمایه گذاران است.

به گفته او، تحولاتی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رخ داده است نشان دهنده وجود چنین خطرهایی برای سرمایه گذاران است. بنابراین ممکن است اتفاقات ماههای آینده روی اعتبار برجام تاثیر بگذارد. از این رو، اگر کسی قصد سرمایه گذاری در ایران داشته باشد، شاید مجبور شود این کسب و کار خود را با توجه به تحولات پیش رو، عقب بکشد.

در این آگهی که در وال استریت جورنال منتشر شده به «دست‌های آلوده» اشاره شده است. آقای ایبسن در توضیح این موضوع به نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرد و گفت که نهادهای امنیتی مانند سپاه در تمام بخش‌های از جمله مخابرات، نفت و گاز و ساخت و ساز نفوذ دارند. به همین دلیل وقتی شرکتی مانند ای تی اند تی در بخش مخابرات با شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کند هیچ تضمینی وجود ندارد که این امکانات مخابراتی برای پیگرد شهروندان ایرانی مورد استفاده قرار نگیرد. او اضافه کرد که ایران از طریق این نهادهای امنیتی شهروندان را تحت تعقیب و زندان قرار می‌دهد و حقوق آنها را نقض می‌کند.

از سوی دیگر، به گفته آقای ایبسن، ریسک به گروگان گرفته شدن سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در ایران وجود دارد؛ چنانچه افرادی مانند سیامک نمازی بازداشت و زندانی شدند.

رئیس گروه اتحاد علیه ایران اتمی بار دیگر تاکید کرد که بخش‌های مختلف اقتصاد ایران تحت نفوذ سپاه پاسداران است و هیچ شرکت غربی دوست ندارد که شریک سپاه در نقض حقوق بشر و آزار شهروندان ایرانی باشد. رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.