رفتن به محتوای اصلی

پرستو فروهر پس از اولین قرار بازجویی و لغو مراسم بزرگداشت فروهرها
23.11.2016 - 10:01

بنا بر خبرهای رسیده از تهران، اولین جلسه بازجویی از پرستو فروهر در شعبه دوم بازپرسی "داداسرای شهید مقدس" به پایان رسیده و قرار است او یک بار دیگر مورد بازجویی قرار گیرد. زمان بازجویی بعدی هنوز روشن نیست. او مانند هر سال برای برگزاری مراسم مادر و پدرش به تهران رفته است.

پرستو فروهر، روز دوشنبه (۱ آذر) به کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران گفته است که ماموران نه تنها از ورود کسانی که می‌خواستند در مراسم بزرگداشت شرکت کنند، جلوگیری کردند، بلکه حتی برخی را روانه آدرس‌های اشتباه کردند. به بعضی گفته‌اند که مراسم لغو شده و بعضی را به بهشت زهرا فرستاده‌اند.

روز دوشنبه اول آذر ماموران امنیتی به روال همه ساله در مقابل خانه فروهرها و در کوچه‌های اطراف آن مستقر شدند تا مانع از برگزاری مراسمی در برزگداشت پروانه و داریوش فروهر، دو تن از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای شوند. امسال، هجدهمین سالی است که دو قتل فجیع در این خانه به وقوع پیوست.

شامگاه اول آذر سال ۱۳۷۷ در یکی از خانه‌های قدیمی کوچه مرادزاده، دو تن از فعالان حقوق بشر و دمکراسی به شکلی فجیع با ضربات چاقو به قتل رسیدند. داریوش فروهر، دبیرکل حزب ملت ایران و از رهبران جبهه ملی ایران و همسرش پروانه فروهر (اسکندری) به دست اعضای وزارت اطلاعات کشته شدند. از آن سال دخترشان، پرستو هرسال به ایران می‌رود تا با برگزاری مراسم بزرگداشت آن‌ها نگذارد فاجعه‌ای تاریخی در شتاب زندگی روزمره از خاطره جمعی مردم پاک شود.

Missing media item.

او به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است: «چند روز پیش تلفنی به من شد و کسی پشت خط اظهار کرد که از سوی وزارت اطلاعات تماس می گیرد. او گفت حق ما برگزاری مراسم است اما فقط باید اعضای خانواده در مراسم شرکت کنند. من مطمئن نبودم واقعا ایشان از طرف وزارت اطلاعات تماس می گیرد. مگر می‌شود تماس تلفنی را یک خواسته رسمی تلقی کرد. هیچ اطمینانی وجود ندارد که چه کسی پشت آن خط بوده، هر کسی می تواند پشت خط خودش را به عنوان هر ارگانی که می خواهد معرفی کند. من به ایشان هم گفتم که حرف‌هایش هیچ سندیتی برایم ندارد.»

پرستو فروهر اما تنها برای برگزاری مراسم نمی‌رود. او سال‌هاست که پرونده‌ای تو در تو و مخوف را پیگیری می‌کند؛ پرونده‌ای که هنوز باز است. سرنخ قتل‌های زنجیره‌ای به مقام‌های بالای جمهوری اسلامی رسید، اما هرگز به محاکمه آمران آن منجر نشد. این بار اما خود پرستو فروهر هم از گزند دستگاه قضایی ایران در امان نیست.

او پیشتر گفته بود که برای "پاره‌ای توضیحات" باید به شعبه دوم "دادسرای شهید مقدس" برود و امیدوار است که «ماجرا با توضیحات» او در همین روز «ختم شود و پرونده به دادگاه کشیده نشود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.