رفتن به محتوای اصلی

قطر: سیاست دولت بعدی آمریکا هرچه باشد ما به شورشیان سوری سلاح خواهیم داد
27.11.2016 - 13:18

محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر خارجه قطر، ششم آذر ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز، در عین حال تاکید کرده است این کشور برای ارسال جنگ‌افزارهای «دوش‌پرتاب» برای شورشیان «به تنهایی اقدام نخواهد کرد».

یکی از تسلیحاتی که بر سر ارسال آن برای شورشیان سوری، میان کشورهایی که از برخی گروه‌ها حمایت می‌کنند، اختلاف وجود دارد، دوش‌پرتاب‌ها هستند. سلاح‌هایی که می‌توانند علیه هواگردهای حکومت سوریه و متحدان آن استفاده شوند. دولت ایالات متحده موافق ارسال این سلاح‌ها نیست، چرا‌که ممکن است به دست گروه‌های افراطی بیافتد و علیه جنگنده‌های ائتلاف نیز از آن‌ها استفاده شود.

رویترز می‌گوید قطر یکی از مهم‌ترین کشورهای حامی شورشیان در جنگ داخلی سوریه، علیه حکومت اسد و متحدانش است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان اسد هستند، و هم در کارزار هوایی و هم در آماده‌سازی و اعزام نیروهای زمینی خارجی به دمشق کمک می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در جریان کارزار انتخاباتی خود، سیاستی را در مورد سوریه مطرح کرده که ممکن است در وضعیت و سیاست‌های فعلی واشینگتن تغییر ایجاد کند. ترامپ هم از همکاری با روسیه در نبردها علیه «حکومت اسلامی» سخن گفته، هم تاکید کرده نابود کردن گروه‌های افراطی، بر جابه‌جایی قدرت مرکزی سوریه برتری دارد.

وزیر خارجه قطر به رویترز گفته بشار اسد، خود مانند بنزین بر آتش «داعش» است: «نیروهای اسد با کشتن غیرنظامیان به قدرت‌گرفتن گروه‌های افراطی یاری می‌رسانند و ما هرگز تلاشی از طرف او برای مبارزه با داعش ندیده‌ایم».

به گفته محمد بن عبدالرحمان الثانی، قطر ترجیح می‌دهد آمریکا را در کنار خود داشته باشد؛ «اما اگر آن‌ها تصمیم بگیرند نظرشان را (در مورد سوریه) عوض کنند، ما، حداقل اینجا در قطر، دست به تغییر موضع خود نخواهیم زد. موضع ما بر اساس معیارها، ارزش‌ها و نیز برآوردهای ما از شرایط است».

وزیر خارجه قطر در عین حال از مصر و سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آن کشور نیز انتقاد کرده‌است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، هفته گذشته اعلام کرد که قاهره از ارتش سوریه در مقابل «عناصر افراطی» حمایت می‌کند. او گفته اولویت کشورش «حمایت از ارتش‌های ملی است».

وزیر خارجه قطر در واکنش می‌گوید از نظر آن کشور، مصر «از رژیم [سوریه] حمایت می‌کند».

جنگ داخلی سوریه که وارد ششمین سال خود خواهد شد، بین دست‌کم ۲۷۰ هزار تا نیم میلیون کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.