رفتن به محتوای اصلی

عوامل تقسيم بندى جان انسانها در ايران، و در سوگ وطنم آزربايجان
28.11.2016 - 18:31

اين جامعه سقوط كرده است، درست مثل همان مسئولى كه براى گريز از پاسخ، نماز را بهانه مى كند. و يا مثل آن مسئولى كه گفت: جاى نگرانى نيست همه ى كشته شدگان بيمه اند! سقوط اجتماعى را مى توان از لابلاى تراوشات ذهنى مسئولين و مردم به روشنى دريافت. اينها مسئول نيستند فقط جابه جا شده اند. چندى پيش يك مسئول ورزش در بين واليباليستها از فوتبال فلسفه بافت بعدش تازه متوجه شد كه در جمع واليباليست هاست. در خاورميانه و در اكثر نقاط جهان تحويل قدرت به شيوه ى دموكراتيك وجود ندارد. آنها فقط جا به جا مى شوند. 

جا به جايى هم واژه ى مناسبى نيست. چون در جا به جايى تغيير است. بهتر است بگوييم آنها هل داده مى شوند. آنها يا به قدرت و يا از قدرت هل داده مى شوند. براى همين اين جامعه هل شده است.
به نظر من فقر فرهنگى و فكرى بيشتر از فقر اقتصادى اين جامعه را آزار مى دهد. موضوع اين است كه جان ديگر ارزشش را از دست داده است. در اين سيستم انديشندگى، جان متاعى است كه هر بى سر و پايى دارد. كشته شدن فله اى مردم تاثيرى بر بالايى ها ندارد. مردم آنقدر " گفته اند جانم به قربانت"، " جانم فدايت" كه در حقيقت موضوع بر طرف مقابل مشتبه شده و مردم را قربانى خويش مى پندارد. چهار عامل عرفان و استعمار و استبداد و نژادپرستى باعث شده تا مردم، جان باشند و مسئولين، جانان. بر اين اساس، سياست ورزى در ايران دست نيافتنى است، در دسترس نيست، جوابگو نيست. مردم همينطورى براى دلشان مى خوانند. به قول هاتف:
جان به جانان کی رسد جانان کجا و جان کجا
ذره است این، آفتاب است، اين کجا و آن کجا
جان در برابر جانان بى ارزش است. جان بنده و جانان خداست. اين سيستم فكرى تحت همان چهار عامل به تقسيم بندى جان دست يازيده است.
تحت تاثير عرفان، جانِ عرفانيزه شده و مومن در برابر خدا و جانان تعريف مى شود.
تحت تاثير كش و قوسهاى استعمارى، جان يا خارجى است و يا ايرانى.
تحت تاثير استبداد، جان به خودى و غير خودى تقسيم مى شود.
و تحت تاثير نژادپرستى، جان فارسى و جان تركى و جان عربى و جان لرى، جان بلوچى و ... لاى اسناد طبقه بندى شده ى امنيت ملى پيچانده مى شود.
بى توجهى به جان انسانها در ايران تحت تاثير اين چهار عامل مهم است. البته عوامل ديگرى هم وجود دارد كه تاثيرشان تا اين حد نيست. من مثال هايى ازنمونه هاى اتفاق افتاده تحت تاثير اين چهار عامل را ذكر مى كنم:
١- اتفاق اخير واقعه ى قطارها نشان داد كه جان تركى بى ارزشتر از جان فارسى است. براى نمونه قطارهاى مدرنى كه جان هاى شيرازى و اصفهانى را حمل مى كنند قابل قياس با قطارهاى فرسوده اى كه جان هاى آزربايجانى را حمل مى كنند نيست. اين جان ستيزى تحت تاثير سيستم نژادپرستى فارسى است كه بر بدنه ى حكومت چسبيده است.
٢- كشت و كشتارهاى واقعه ى جنبش سبز تحت تاثير عامل استبدادى است كه جان را به خودى و غيرخودى تقسيم مى كند.
٣- گروگانگيرى و دشمنى با كشورها و ترور افراد در خارج مرزها و .. تحت تاثير تقسيم بندى جان بر اساس فرآيندهاى استعمارى است.
٤- اعدام جانهاى ديگرى و كافر و مرتد تحت تاثير مبانى دينى و عرفانى شكل مى گيرد. برخلاف بسيارى از صاحب نظران كه عرفان را دليل مدارا و تسامح مى دانند اعتقاد دارم عرفان ايرانى سر را با پنبه مى برد. در اين خصوص خواهم نوشت.

بنا براين ، اين جاده ى اهر تبريز نيست كه جان ما را مى گيرد. اين حله و بغداد و تصادفات قطارها و ماشين ها نيستند كه جان ما را مى گيرند. بى برنامگى و بى اعتنايى و بى توجهى حاكمان به جان انسان ها است كه جان ما را مى گيرد. سالهاست كه ما در جاده هاى مرگ و بى جانى مى رانيم و مركزيت گرايى بى خيال تماشا مى كند. عادت كرده اند كه هميشه يك دهقان فداكارى پيدا شود و پيراهنش را به خاطر جان آنها آتش بزند. عادت كرده اند كه جان ها برايشان بسوزد تا جهانشان روشن شود. من از جهان آنها و جهانى كه پشت سياست قايم شده بيزارم. دوست دارم جان هيچ پيراهنى و پيراهن هيچ جانى براى نجات راسيسم و فاشيسم و ظالمان آتش نگيرد. پيراهن جانمان را براى انسانيت و آزادى و رستگارى جان خود و جان ديگر انسانها نگهداريم.
.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.