رفتن به محتوای اصلی

آیا قاهره جبهه خود را عوض می‌کند؟
04.12.2016 - 13:02

دنیای جوان:

روز پنج‌شنبه روزنامه لبنانی السفیر گزارش داد که ۱۸ خلبان بالگرد مصری به سوریه اعزام شدند تا در مبارزه علیه تروریسم به دمشق یاری رسانند. آن‌ها قرار است در حماء در جنگ علیه جهادگرایانی که عمدتاً از طرف کشورهای غربی و امیرنشینان خلیج مسلح شده و کمک‌های مالی دریافت می‌کنند، شرکت کنند. همان روز روزنامه المصدر از ورود جنگنده‌های مصری به حماء گزارش داد.

ريیس‌جمهور مصر عبدالفتاح السیسی روز ۲۱ نوامبر در سفر خود به پرتغال، مقابل فرستنده تلویزیونی پرتغالی RTP  اعلام کرد که فوراً «سوریه، لیبی و عراق» را در جنگ علیه تروریسم، به ویژه علیه داعش، مورد حمایت قرار خواهد داد.

خبرهای جدید بوی جدايی قاهره از ریاض را به همراه دارد. اکنون صحبت از ایجاد پیمان‌های‌ جدید بین مصر و الجزیره، همین‌طور سوریه و عراق، ایران و روسیه است. قطع ارسال نفت از طرف عربستان سعودی قرار است با واردات نفتی از کویت جبران گردد و علاوه برآن مسأله دو جزیره تیران و صنافیر که مصر به عربستان سعودی وعده داده بود، اکنون در مصر به دادگاه ارجاع شده است.

مصر از جمله در صحرای سینا با جهادگرایان روبهروست. گروه‌هايی چون القاعده و یا داعش در آنجا فعالیت دارند. یک سال پیش یک هواپیمای مسافری روسی در صحرای سینا سقوط کرد که از شرمالشیخ به سوی سنت پطرزبورگ در پرواز بود. کلیه ۲۲۴ نفر سرنشین آن در این حادثه جان باختند. داعش مسؤولیت این فاجعه را به عهده گرفت و گفت که بمبی در هواپیما تعبیه کرده بود. روز ۲۰ نوامبر صحبت از کشف و دستگیری تعداد زیادی از سلول‌های تروریستی در مصر بود. گویا داعش در نظر داشته ريیس جمهور السیسی و ولیعهد سعودی محمد بن نائف را به قتل برساند.

البته قاهره در شکوفايی تروریسم زیاد هم بی‌تقصیر نبوده است. مثلاً السیسی گذرگاه نوار غزه را مسدود کرد و از این رو قاچاقچی‌های محلی را از نان خوردن انداخت، وضعیتی که از طرف گروه‌هايی مانند داعش مورد سوءاستفاده قرار گرفت تا دست به یارگیری بزند. ‌به ویژه السیسی اگر اعضای سازمان اخوان‌المسلمین را زندانی نکرد، حداقل آنان را به مخفی‌گری و مبارزه زیرزمینی واداشت. در نتیجه جای تعجب نیست ‌که اکنون آن‌ها رؤیای سرنگونی وی را در سر می‌پرورانند.

بنا بر گزارش روزنامه المصدر در ماه اکتبر مصر از ائتلاف علیه یمن که عربستان سعودی رهبری آن را به عهده دارد و از طرف ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی حمایت می‌شود، بیرون رفت. نظامیان مصر قبل از آن در حملات هوايی علیه شورشیان انصارﷲ شرکت داشتند. جنگی را که عربستان سعودی آغاز کرده، فقیرترین کشور در شبه‌جزیره عرب را با بحران انسانی شدیدی روبهرو کرده است.

خروج از این ائتلاف جنگی گویا بلافاصله پس از ملاقات ريیس سازمان امنیت مصر با همکار سوری خود در قاهره صورت گرفته است. بنا بر گزارش‌های این روزنامه تهاجم عربستان به یمن باعث شد که واحدهای القاعده و داعش مناطق گسترده‌ای را در اختیار خود بگیرند.

این‌که آیا اکنون واقعاً یک چرخش اساسی در سیاست‌های پیمانی مصر پدید آمده یا نه، هنوز مشخص نیست. احتمالاً این تحول تنها یک ترفند تاکتیکی قاهره است تا اسپانسور اصلی ارتش خود، یعنی ایالات متحده آمریکا را زیر فشار قرار دهد، زیرا درست است که تروریسم خطر بزرگی را ایجاد کرده ولی خطر بزرگ‌تر وضعیت وخیم اقتصادی و انشقاق اجتماعی در جامعه مصر می‌باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
دنیای جوان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.