رفتن به محتوای اصلی

پیشنهاد شورشیان سوریه: اول آتش بس موقت، بعد عقب نشینی از شرق حلب
08.12.2016 - 14:23

شورشیان صبح چهارشنبه این پیشنهاد را مطرح کردند؛ ساعاتی پس از آن که ارتش سوریه که مورد حمایت روسیه است، موفق به تصرف دست کم سه چهارم از مناطقی در حلب شد که از سال ۲۰۱۲ تحت کنترل مخالفان دمشق بوده است.

گروه های مخالف بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پیشنهاد کرده‌اند حدود ۵۰۰ نفر از مردمی که نیاز فوری به خدمات پزشکی و درمانی دارند، تحت نظارت سازمان ملل متحد، از شهر خارج شوند. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که سایر غیرنظامیانی که می خواهند شهر را ترک کنند نیز مجاز به سفر به مناطق اطراف در شمال شهر حلب بروند؛ جایی که برخلاف استان مجاور، یعنی ادلب که زیر حملات هوایی روسیه است، نیروهای دولت اسد حضور ندارند.

شورشیان می‌گویند، هر زمان که شرایط انسانی در شهر آرام شد، آنگاه درباره آینده حلب گفت‌وگو خواهند کرد.

دمشق هنوز پاسخی به این درخواست شورشیان نداده است.

سقوط شهر قدیمی حلب به منزله فرجام عملیات عمده نظامی ارتش سوریه در آن شهر خواهد بود که اواخر ماه گذشته میلادی برای بیرون راندن شورشیان از شرق حلب آغاز شد و یک پیروزی بزرگ برای دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این جنگ داخلی پنج ساله محسوب می شود.

بخش هایی از این شهر باستانی، که ۳۰ سال پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، در این جنگ تخریب شده و به گفته شاهدان بافت تاریخی این بخش از شهر غیرقابل شناسایی شده است.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه، که تحولات سوریه را پیگیری و گزارش می‌کند، می گوید ۳۶۹ غیرنظامی – از جمله ۴۵ کودک – در درگیری ها در شرق حلب کشته شده اند. ۹۲ نفر دیگر هم – از جمله ۳۴ کودک – توسط بمباران مناطق تحت کنترل دولت در غرب حلب توسط نیروهای مخالف دولت جان خود را از دست داده اند.

در همین حال، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده قرار است عصر چهارشنبه در شهر هامبورگ آلمان با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت‌وگو کند. این دو بارها درباره نحوه رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه گفت وگو کرده‌اند.

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد هفته گذشته گفت بدون در اختیار داشتن راه حلی که از دل مذاکره بیرون آمده باشد، انتظار می رود که شهر حلب تا پایان ماه دسامبر سقوط کند.

گمان می‌رود با وجود افزایش فرار آوارگان به بخش غربی حلب در دو هفته اخیر، هنوز ده ها هزار غیرنظامی در شرق آن شهر گرفتار هستند.

ناظران هفته پیش گفتند که برآورد می شود حدود ۱۸ هزار غیرنظامی از بخش شرقی به محله های تحت کنترل دولت در غرب شهر رفته اند و بیش از ۹ هزار نفر دیگر به مناطق تحت کنترل کردها فرار کرده‌اند.

در تحولی جداگانه، خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گفته است یک فرودگاه نظامی در غرب دمشق، پایتخت سوریه، صبح چهارشنبه هدف چند موشک زمین به زمین اسرائیلی قرار گرفت. این دومین حمله هوایی در یک هفته اخیر است که از سوی نیروهای اسرائیلی در مواضعی در اطراف دمشق انجام می‌شود.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.