رفتن به محتوای اصلی

"عربستان، قطر و کویت از سلفی‌های آلمان حمایت می‌کنند"
13.12.2016 - 16:45

 

ماموریت گروه‌های سلفی در آلمان افزایش یافته است. سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان (BND) در گزارش خود ضمن اعلام این خبر گفته است که این گروه‌ها ماموریت‌های ویژه‌‌ای را در راستای فعالیت‌های خود در آلمان و اروپا انجام می‌دهند؛ از جمله فرستادن امام جماعت و نیز کمک‌های مالی برای مساجد.

این گزارش که در روزنامه معتبر زود دویچه و دو شبکه تلویزیونی NDR و WDR آلمان منتشر شده، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی سرویس اطلاعات برون‌مرزی و نیز سازمان امنیت داخلی آلمان به سفارش دولت این کشور تهیه شده است.

هدف این گروه‌های سلفی گسترش برداشت متحجرانه از اسلام عنوان شده است. این گزارش همچنین تصریح کرده که این گروه‌ها به طور عمده از سوی عربستان سعودی، کویت و قطر حمایت می‌شوند.

به طور مشخص نام سه سازمان در این گزارش برده شده است: "انجمن احیای میراث اسلامی" (Revival of Islamic Heritage Society/RIHS) از کویت، "بنیاد خیریه شیخ عید" از قطر و "اتحادیه جهانی عرب" از عربستان سعودی.

به عنوان مثال در یک مورد "انجمن احیای میراث اسلامی" کوشیده است از طریق یک بنگاه معاملات ملکی در ایالت بادن وورتمبرگ آلمان یک مرکز سلفی احداث کند. بدین منظور زمینی به مساحت ۳۳۰۰ متر مربع خریداری شده بود ولی پلیس جلوی احداث آن را گرفته است. فعالیت‌های این بنیاد به دلیل اتهام حمایت از تروریسم از سال ۲۰۰۸ در آمریکا ممنوع شده است.

حمایت این گروه‌ها علاوه بر تربیت امام برای مساجد اروپا، حمایت‌های مالی برای ساختن مدرسه‌های مذهبی و مساجد در اروپا را نیز شامل می‌شود. مدارک زیادی نیز برای اثبات این موضوع وجود دارد. 

سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان اما نتوانسته‌اند شواهدی دال بر حمایت از فعالیت‌های خشونت‌آمیز گروه‌های سلفی از سوی این نهادها پیدا کنند. پرونده‌ی بررسی این موضوع اما همچنان جریان دارد و اداره امنیت داخلی و سرویس برون‌مرزی آلمان، هردو در حال بررسی آن هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
DW

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.