رفتن به محتوای اصلی

مصوبه تمدید تحریم‌های ایران بدون امضای اوباما به قانون تبدیل شد
15.12.2016 - 14:55

روز پنجشنبه، ٢۵ آذر (١۵ دسامبر)، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری آمریکا گفت که باراک اوباما تصمیم گرفته اجازه دهد قانون تحریم ایران به مدت ده سال دیگر بدون امضای او به قانون تبدیل شود.

اوایل ماه جاری، طرح تمدید ده‌ساله قانون تحریم ایران با ٩٩ رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید در حالیکه پیش از آن نیز با ۴١٩ رای موافق و ١ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شده بود.

پس از تصویب این طرح در کنگره، یک مقام کاخ سفید گفت که دولت این کشور با تمدید این قانون موافق نیست هر چند افزود که تمدید آن را مغایر تعهدات ایالات متحده در قالب برجام نمی‌داند. در عین حال، کاخ سفید گزارشی از قصد باراک اوباما، رئیس جمهوری، برای وتوی این مصوبه منتشر نکرد. با توجه به اکثریت قابل توجه آراء نمایندگان کنگره به تمدید این قانون، وتوی رئیس جمهوری نیز به احتمال زیاد بلااثر می‌ماند.

خودداری آقای اوباما از امضای این مصوبه می‌تواند به نوعی “ابراز ناخرسندی نمادین” از رای کنگره و در نتیجه، اقدامی برای ابراز حمایت مجدد از توافق هسته‌ای با ایران تعبیر شود بی آنکه اثری در اجرایی شدن آن داشته باشد.

طبق قانون اساسی ایالات متحده، قانونی و لازم الاجرا شدن مصوبه‌های کنگره مستلزم امضای رئیس جمهوری است. رئیس جمهوری ملزم به امضای مصوبات کنگره ظرف ده روز از زمان ارسال آن به کاخ سفید است و اگر در خاتمه این فرصت، از امضای مصوبه خودداری ورزیده باشد، این مصوبه به طور خودکار به قانون تبدیل می‌شود مگر اینکه رئیس جمهوری آن را وتو کرده باشد.

منظور از وتوی مصوبه کنگره، ابراز مخالفت رئیس جمهوری و بازگرداندن آن به کنگره برای لغو یا بازنگری است. در عین حال، اگر چنین مصوبه‌ای بار دیگر با اکثریت دو سوم آرای نمایندگان تصویب شود، وتوی رئیس جمهوری بلااثر خواهد بود و این مصوبه به طور خودکار، به قانون تبدیل می‌شود.

در عین حال، اگر قبل از انقضای فرصت ده روزه مورد نظر، تعطیلات کنگره آغاز شود و رئیس جمهوری نیز در این مدت از امضای مصوبه خودداری ورزیده باشد، امتناع او به جای تبدیل خودکار مصوبه به قانون، به منزله لغو آن است.

فرصت ده روزه رئیس جمهوری برای امضای مصوبه کنگره برای تمدید تحریم ایران در پایان روز ١٢ دسامبر منقضی شد.

از آنجا که مجالس کنگره آمریکا در آستانه آغاز تعطیلات کریسمس و سال نو بودند در این فاصله جلسه‌ای ندارند، این تصور پیش آمده بود که ممکن است زمان انقضای فرصت امضای مصوبه با زمان تعطیلی کنگره مصادف شده و در نتیجه، امتناع آقای اوباما از امضای آن، به معنی لغو این مصوبه باشد، اما در زمان انقضای فرصت امضای این مصوبه، تعطیلات کنگره “رسما” آغاز نشده بود و در نتیجه، این مصوبه بدون امضای رئیس جمهوری جنبه قانونی یافته است.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.