رفتن به محتوای اصلی

سوریه، ایران و روسیه مسئول فاجعه حلب هستند
17.12.2016 - 14:42

اوشامگاه جمعه (۱۶ دسامبر/ ۲۶ آذر) در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. او در این کنفرانس درباره اوضاع سوریه و شهر حلب، حملات سایبری روسیه به آمریکا و کارنامه دولت خود سخن گفت.

اوباما در آغاز این گفت‌وگو با تندترین کلمات حکومت بشار اسد، روسیه و ایران را مسئول وضعیت فاجعه‌بار انسانی در حلب معرفی کرد و گفت تمام جهان از حملات وحشیانه رژیم سوریه و متحدان روس و ایرانی آن در شهر حلب وحشت‌زده شده است. اوباما گفت “دستان اسد و متحدان او به خون و جنایت آغشته است”.

رئیس جمهور آمریکا گفت، بشار اسد نخواهد توانست با خشونت مردم سوریه را مطیع خود سازد: «راه کسب مشروعیت، قتل‌عام نیست.»

اوباما هم‌چنین خواستار اعزام ناظران بی‌طرف برای زیر نظر گرفتن تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از شهر حلب شد. اوباما روز بیستم ژانویه قدرت را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا خواهد سپرد که گفته می‌شود رابطه نزدیکی با روسیه دارد.

باراک اوباما در این کنفرانس مطبوعاتی از سیاست‌های خود در سوریه نیز به نوعی انتقاد کرد. او گفت: «از خود می‌پرسم آیا ایالات متحده آمریکا برای پایان جنگ در سوریه به قدر کافی تلاش کرده است؟» اوباما افزود، به عنوان رئیس جمهور آمریکا خود را در این زمینه “مسئول” می‌داند.

رئیس جمهور آمریکا گفت، نه واشنگتن در وضعیتی بود که برای دستیابی به صلحی قابل‌قبول میانجی‌گری کند و نه این امکان به‌وجود آمد که بتوان مخالفان مسلح قدرتمند را از  گروه‌های افراطی مرتبط با القاعده تفکیک کرد. او اذعان کرد که دولت او در یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای پایان‌دادن به جنگ در سوریه موفق نبوده است.

در سال‌های اخیر سیاست‌های دولت اوباما درباره بحران سوریه با انتقادهای زیادی روبرو بود و بسیاری از تحلیل‌گران غربی “سردرگمی و بی‌عملی” آمریکا در سوریه را در وضعیت‌ فاجعه‌بار سوریه و شهر حلب سهیم می‌دانند.

شهر حلب بیش از ۴ ماه هدف حملات هوایی و زمینی بود. از اواسط ماه نوامبر نیروهای رژیم اسد، ایران و حزب‌الله لبنان با پشتیبانی هوایی روس‌ها حملات خود به شرق حلب را شدت دادند و پنجشنبه گذشته بشار اسد اعلام کرد که حلب “آزاد” شده است.

درباره حملات سایبری روسیه

اوباما در این کنفرانس خبری هم‌چنین درباره حملات سابیری روسیه علیه آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز صحبت کرد.

او گفت در ماه سپتامبر گذشته در جریان اجلاس گروه ۲۰ در پکن، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفته است که دست از این کار بردارد “در غیر‌این صورت با پیامدهای جدی روبرو خواهد شد”.

اوباما افزود که پس از این گفت‌وگو با پوتین، هیچ دخالت سایبری در انتخابات آمریکا از سوی روسیه مشاهده نشده است.

یک روز پیش از آخرین کنفرانس خبری اوباما، شبکه خبری “ان‌بی‌سی” گزارش داد که ولادیمیر پوتین شخصاً دستور هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات و ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را داده است. ان‌بی‌سی به نقل از دو مقام ارشد اطلاعاتی گزارش داد که پوتین این کار را برای انتقام‌گیری از هیلاری کلینتون انجام داده است زیرا خانم کلینتون در سال ۲۰۱۱ هنگامی که وزیر خارجه بود، مشروعیت انتخابات روسیه را زیر سئوال برده بود.

باراک اوباما نیز روز پنجشنبه (۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) در گفت‌وگو با شبکه رادیویی “ان پی آر” آمریکا وعده تلافی‌جویی و واکنش متقابل در برابر حملات سایبری روسیه را داد و گفت: «من شکی ندارم که وقتی یک دولت خارجی می‌کوشد، به صحت و سلامت انتخابات ما حمله کند، ما باید واکنش نشان دهیم و وارد عمل شویم.»

هفته گذشته در یک گزارش داخلی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته شده بود که روسیه از طریق حملات سایبری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سود دونالد ترامپ دخالت کرده است.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.