رفتن به محتوای اصلی

حملات هوایی ترکیه به سوریه ‘تلفات سنگین غیرنظامی برجای گذاشته است’
23.12.2016 - 13:41

صبح روز جمعه، ٣ دی (٢٣ دسامبر)، گروه ناظران حقوق بشر سوریه گزارش کرد که حملات نیروی هوایی ترکیه به هدف‌هایی در شهر الباب واقع در شمال سوریه که روز گذشته آغاز شده بود با شدت ادامه داشته است.

به گفته این گروه، در حملات هوایی روز گذشته ٧٢ غیرنظامی از جمله ٢١ کودک کشته شدند و ادامه این عملیات در روز جمعه، تا کنون به کشته شدن شانزده غیرنظامی، از جمله سه کودک، منجر شده است. به این ترتیب، مجموع تلفات غیرنظامی این حملات تا کنون به هشتاد و هشت نفر رسیده است.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه در مورد خسارات و تلفات احتمالی نیروهای دولت اسلامی – داعش – در نتیجه این حملات اطلاعاتی نداده است.

براساس این گزارش، عملیات دیروز و امروز سنگین‌ترین حملات نیروهای ترکیه از زمان آغاز عملیات ارتش آن کشور در شمال سوریه در تابستان گذشته بوده است. شهر الباب در شمال سوریه و در فاصله حدود بیست و پنج کیلومتری از مرز ترکیه قراردارد و طی هفته‌های اخیر، ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان طرفدار ترکیه در صدد تصرف این شهر بوده‌اند.

در درگیری واحدهای ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان اسلامگرا در این شهر، شانزده نظامی ترکیه کشته شدند و ارتش ترکیه اعلام کرد که “انتقام” کشته شدن آنان را خواهد گرفت.

عملیات نظامی ترکیه در حمایت از گروه‌های طرفدار آن کشور در شمال سوریه در اواخر ماه اوت سال جاری آغاز شد و هدف از آن، پاکسازی مناطق مرزی داخل خاک سوریه از نیروهای داعش و همچنین شبه‌نظامیان کرد مخالف دولت ترکیه بوده است.

نیروی هوایی ترکیه عملیات منظمی را در حمایت از واحدهای زمینی اعزامی به داخل خاک سوریه به اجرا می‌گذارد اما مقامات این کشور گفته‌اند که تمامی توان خود را به کار می‌گیرند تا به غیرنظامیان آسیبی نرسد.

همزمان، یک نوار ویدیوئی در وبسایت‌ متعلق به داعش منتشر شده که به گفته این گروه، صحنه زنده سوزاندن دو نظامی اسیر ترکیه را نشان می‌دهد. در این تصویر، دو نفر که دستهایشان با زنجیر بسته شده از قفس‌هایی بیرون آورده می‌شوند و افرادی پس از پاشیدن بنزین، آنها را آتش می‌زنند.

منابع دولتی ترکیه هنوز در مورد این ویدیو اظهار نظری نکرده‌اند اما قرار است تا ساعاتی دیگر، سخنگوی دولت آن کشور در مورد عملیات جاری در شمال سوریه اطلاعیه‌ای صادر کند. احتمال دارد این اطلاعیه شامل ارزیابی ارتش ترکیه در مورد ویدیوی منتشر شده توسط داعش نیز باشد.

روز گذشته، وزیر دفاع ترکیه در گزارشی به نمایندگان پارلمان گفت که از آغاز عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه تا کنون سی و پنج نظامی این کشور کشته شده‌اند. وی افزود که در مقابل، این عملیات به “خنثی شدن توانایی” یکهزار و پنج تن از شبه نظامیان دولت اسلامی منجر شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.