رفتن به محتوای اصلی

هزینه صدها میلیاردی طلاکاری قبور امامان توسط حکومت در عراق
23.12.2016 - 13:48

تسنیم:

وی با بیان اینکه برنامه‌های ستاد بازسازی در طول ۱۰ سال گذشته  انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌ها در حرم مطهر امام حسین  تعویض سنگ دیوار بود؛ در دوران رژیم بعث خساراتی به حرمهای مطهر وارد آمده بود و جای اصابت گلوله‌ها به سنگها وجود داشت که تمامی آنها تعویض و اصلاح شد.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا تصریح کرد: بعد از تعویض و اصلاح سنگهای آسیب دیده ساخت کتیبه‌ای بر روی آن و نصب کاشی معرق مورد توجه قرار گرفت.

نیکدل عنوان کرد: بعد از تعویض سنگهای دیواره و ساخت کتیبه موضوع تعویض سنگهای کف حرم مطهر امام حسینبه ما اعلام شد که این کار بزرگ نیز درسال ۸۹ تا ۹۰ انجام شد.

وی یادآور شد: در حدود یک متر و ۳۰ سانت از سنگ کف رواقها و اطراف ضریح مطهر برداشته شد و زیرساختهای آن نیز مورد اصلاح قرار گرفت؛ همچنین بخش فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات طرح استفاده از نقوش ستاره شکل حکاکی شده در سنگ معرق را پیشنهاد داد تا در درب‌های ورودی و برخی نقاط دیگر حرم مطهر اجرایی شود که این مهم نیز در دنباله کار انجام شد.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا با بیان اینکه در عمق یک متر و ۶۰ سانتی متری زیر حرم مطهر و پایین تر از سنگهای کف حرم آب مشاهده شده است، گفت: این موضوع که بسیار حیرت انگیز و جالب توجه بوده نشان دهنده بالا بودن سطح آب در کف حرم مطهر بارگاه مطهر امام حسین  است.

نیکدل به برخی کارهای عمرانی در گف حرم مطهر اشاره کرد و افزود: برای اینکه آب بالا آمده در کف حرم به سنگهای جدید آسیبی نرساند حدود ۳۰ سانتی متر قلوه سنگ را در کف زمین خاک‌ برداری شده ریختیم و سپس کانال تهویه آب به ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتی متر دور تا دور حرم در کنار دیواره‌های داخلی و خارجی با آجر معمولی نصب کردیم؛ همچنین ابتدا و انتهای این کانال را هم به پشت بام بردیم و دستگاههای تهویه هوا به آن متصل شد تا هوا را به جریان انداخته و کف حرم مطهر رطوبت نداشته باشد؛ این کار برای آسیب ندیدن سنگ دیوار، کف و کاشی‌ها انجام گرفت.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از کارهای مدنظر نصب سنگهای کتیبه‌ای است که اسامی شهدای کربلا توسط هنرمندان بر روی آن حک شده است.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا درباره آیینه کاری حرم مطهر امام حسین نیز اظهار کرد: تمام آیینه کاری داخلی حرم امام حسین  جمع آوری شده و مجددا با طراحی جدید نصب شده است؛ همچنین تمام آیینه کاری‌ها و سنگ‌های نصب شده در حرم مربوط به ۵۵ سال قبل بود که در آن زمان هم ایرانی‌ها این کار را انجام داده بودند و در طی سالهای اخیر هم این کار را ستاد بازسازی عتبات با همراهی تولیت انجام داده است.

نیکدل گفت: آئینه کاری‌های انجام شده در گذشته به دلیل رطوبت کف حرم مطهر و انتقال آن به گچ کاری دیوار آسیبهای زیادی دیده بود که با بازسازی به موقع از خسارت بیشتر به دیواره‌ها جلوگیری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام آئینه کاری‌ها در دل دیوار دستک زدیم و زیر قوسها را هم با آهن بستیم و کمربندی محکم را در دور تا دور دیوارهای حرم مطهر سید الشهدا زده و بر روی آنها شاسی نصب کردیم تا کار آئینه کاری را انجام دهیم؛ تمامی نقشه‌هایی که در رواقها و سقفها بود در اقدامات جدید سالهای اخیر احیا شد.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا درباره ضریح مطهر امام حسین که در سالهای گذشته ساخته و نصب شده است، تصریح کرد: ضریح مطهر و پنجره‌های آن و کارهای طلا و نقره کاری به همراه ساخت ۱۱ درب طلا در ایران صورت گرفته و در حرم مطهر نصب شده که ستاد بازسازی عتبات عالیات هم در انتقال و نصب آن اقدامات لازم را انجام داده است.

نیکدل اظهار کرد: ضریح مطهر حرم سید الشهدا توسط کارشناسان خبره ساخته شد که هزینه‌های مالی آن توسط نذورات مردمی تامین و ظرف مدت ۴۵ روز نصب شد؛ ضریح سابق حرم مطهر سید الشهدا هم به موزه حرم انتقال داده شده است.

وی اظهار داشت: ضریح ابراهیم مجاب (ع) در اراک و ضریح حبیب بن مظاهر  در کرج ساخته شده و توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا و ظرف مدت یک هفته تا ۱۰ روز نصب شده است.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا گفت: ضریح قدیم حرم سید الشهدا توسط شیعیان دیگر کشورها و در ۶۰ تا ۷۰ سال پیش ساخته شده بود.

نیکدل عنوان کرد: ضریح فعلی حرم سید الشهدا ۱۲۰ کیلو طلا دارد که این مقدار آبکاری شده است؛ مس‌های ضریح مطهر حرم امام حسین که دارای نقوش‌های زیادی است به ضخامت میکرون طلاکاری شده است به طوری که آن جایی که دست به ضریح می‌رسد دارای ضخامت ۲۰ میکرون طلا و نقاط دیگر دارای طلایی با ضخامت ۱۰ میکرون است.

وی تصریح کرد: ضریح مطهر حضرت امام حسین  برای یک دوره ۳۰۰ ساله پیش بینی شده و تا سه قرن عمر آن خواهد بود.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: زیربنای ضریح مطهر سید الشهدا بسیار ویژه است چرا که در هر رکن آن هشت پایه اصلی وجود دارد که ستون‌هایی به شکل مکعبی و به  ۲۰ سانتی متر با جنس چوب ساج وجود دارد که در یک کفشک فولادی به ارتفاع ۲۰ سانتی متر فرو رفته است؛ ضمن اینکه تمامی این اقدامات ایزوله شده تا رطوبت و خردگی تاثیر مخربی را بر ضریح باقی نگذارد.

نیکدل افزود: تمامی تنش‌ها و نیرویی که زائر به ضریح وارد می‌کند در ضریح جدید محاسبه شده و برای آن فکر لازم شده و مقاوم سازی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه پرونده طرح یا حسین ستاد بازسازی عتبات عالیات در اواسط سال ۹۳ پایان یافت، گفت: همزمان با اقدامات مطرح شده که در طی ۱۰ سال اخیر انجام شده کارهایی نظیر  ساخت هتل و مجمع فاطمه، مجمع سید الشهداو بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی امام سجاد  و … نیز انجام شده است و در حال حاضر نیز پروژه‌های مهمی در حال اجرا است.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا تصریح کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های فعلی ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا ترفیع گنبد مطهر سید الشهدا و ساخت صحن عقیله بنی هاشم است.

نیکدل افزود: لاغرسازی ستونهای داخل حرم مطهر امام حسین به همراه مقاوم سازی دیواره‌ها در حال انجام است و با اتمام این پروژه مهم شاهد راحتی حال زائران در زمان عبور و مرور و زیارت ضریح مطهر هستیم؛ لاغر سازی ستونها به‌منظور عبور و مرور تعداد بییشتری از زائران تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: گنبد جدید امام حسین در کرمان ساخته می‌شود و شعاع آن دو متر اضافه تر خواهد بود؛ قطر گنبد نیز چهار متر است و ارتفاع گنبد بدین ترتیب ۷.۵ متر اضافه‌تر خواهد شد.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا عنوان کرد: بعد از ترفیع گنبد جدید که ساخت و نصب آن ۶ ماه زمان می‌طلبد تمامی فعالیتها تبراعی خواهد بود و همه هزینه‌ها را خیرین اهدا کرده‌اند.

نیکدل گفت: وزن گنبد جدید در حدود ۲۰۰ تن است و این گنبد روی دو گنبد قدیمی حرم مطهر امام حسین قرار می‌گیرد که با این اوصاف وزن تمامی گنبدها در کل ۱۴۰۰ تن خواهد شد.

وی تصریح کرد: کار طراحی گنبد، نحوه ترفیع آن و لاغر سازی ستونها به همراه مقاوم سازی توسط اساتید و کارشناسان بسیار آگاه انجام گرفته و برای این پروژه ماهها تلاش شبانه‌روزی مورد توجه قرار داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تسنیم

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.