رفتن به محتوای اصلی

ارتش رژیم اسد: کنترل کامل حلب را در اختیار گرفتیم
23.12.2016 - 14:03

در بیانیه ارتش سوریه از “فداکاری‌ نیروهای مسلح سوریه و همچنین نیروهای متحد” تشکر شده است.

نیروی هوایی روسیه و نیروهای ایرانی تحت عنوان “مدافعان حرم” در ماه‌های اخیر نقش کلیدی در حمایت از ارتش سوریه داشته‌اند. شبه نظامیان شیعه لبنانی، عراقی و افغان نیز در این نبرد حضور داشته‌اند.

بخش‌های گسترده‌ای از حلب، دومین شهر مهم سوریه پس از دمشق، حدود چهار سال در کنترل گروه‌های شورشی بود و تسلط کامل بر آن بزرگترین پیروزی نیروهای وفادار به بشار اسد در جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود.

این شهر در ماه‌های اخیر تحت محاصره نیروهای وفادار به بشار اسد، صحنه شدیدترین درگیری‌ها و زیر بمباران هوایی و آتش توپخانه بود. هم در شرق حلب، که در کنترل شورشیان بود، و هم در غرب این شهر، که نیروهای دولتی کنترلش را در اختیار داشتند، تعداد زیادی غیرنظامی در درگیری‌ها کشته شدند.

سرانجام با پیشروی نیروهای دولت سوریه و متحدانش در حلب، و با فشارهای بین‌المللی درباره وضعیت غیرنظامیان گیرافتاده در شرق حلب، دولت سوریه و شورشیان شرق حلب، شامل گروه‌هایی با گرایش‌های گوناگون، از جمله اسلام‌گرایان افراطی، برای تخلیه شرق حلب و خروج شبه‌نظامیان مخالف دولت به توافق رسیدند.

حلب یکی از قدیمی‌ترین شهرهایی است که اسکان انسان متمدن در آن تداوم داشته است و عمر آن به بیش از۶ هزار سال پیش  می‌رسد. بناهای تاریخی این شهر، از جمله قلعه حلب، مسجد اموی و بازار آن در درگیری‌ها آسیب دیده‌اند.

با آغاز اعتراضات در سوریه در بهار سال ٢٠١١ تجمع بزرگی در حلب برگزار شد که ماموران امنیتی آن را به سختی سرکوب کردند.

اوایل تابستان سال ٢٠١٢ شبه نظامیان مخالف دولت، از جمله ارتش آزاد سوریه که در آغاز بحران نیروی نظامی عمده‌ای محسوب می‌شد، وارد حلب شدند. نیروهای وفادار به بشار اسد با ترتیب دادن عملیات ضدحمله‌ای بخش‌هایی در غرب شهر را در اختیار گرفتند اما محله‌های شرقی در کنترل شورشیان ماند.از آن پس حلب زیر بمباران مداوم بود و از پنج ماه پیش محله‌های شرقی تحت محاصره کامل نیروهای دولتی قرار گرفت.بسیاری از ناظران می‌گویند که تسلط کامل بشار اسد بر دمشق و حلب موقعیت او و حکومتش را تحکیم می‌کند.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.