رفتن به محتوای اصلی

نوکر آمریکا باشی نقض حقوق بشر مسأله‌ای نیست!
25.12.2016 - 14:41

عربستان سعودی علی‌رغم تعداد نگران‌کننده اعدام‌ها در ملاء عام، هنوز در شورای حقوق بشر سازمان ملل صندلی دارد.

عربستان سعودی به جنگ در یمن ادامه می‌دهد و دولت‌های غربی با فروش تسلیحات به آن از حملات حمایت می‌کنند، گزارش جدیدی که روز دوشنبه توسط گروه حقوق بشر «تعویق مجازات» منتشر شد نشان می‌دهد عربستان سعودی امسال ۱۵۳ نفر را اعدام کرده که به رقم کلی سال ۲۰۱۵ نزدیک است.

گروه حقوق بشر هم‌چنین گزارش داد که عربستان سعودی در اجرای این مجازات‌ها از دادگاه‌های غیرعلنی و اقدامات تنبیهی مانند جلوگیری از حضور وکیل مدافع در دادگاه استفاده می‌کند. بنا به این گزارش، دولت از شکنجه برای مجبور کردن متهمین به اعتراف استفاده می‌کند.

مایا فوآ، مدیر «تعویق مجازات» در بیانیه‌ای که همراه گزارش منتشر شد، گفت: «این بی‌قانونی‌های انزجار‌آور دروغ نخست‌وزیر را برملا می‌سازد که می‌گوید حمایت بریتانیا از عربستان سعودی «اصلاحات» را ارتقاء می‌دهد. دولت باید از روابط از همیشه نزدیک‌تر خود با عربستان سعودی برای تضمین اصلاحات واقعی، از جمله آزادی نوجوانان محکوم به اعدام استفاده کند.»

ارقام «تعویق مجازات» نشان می‌دهد که امسال ۱۵۳ نفر اعدام شدند، که به تعداد ۱۵۸ اعدام‌‌های سال گذشته نزدیک می‌شود، در سال ۲۰۱۴ تعداد اعدام‌ها ۸۷ بود.

اکثر اعدامی‌ها پرونده‌های «امنیت دولتی» بودند که شامل مخالفین و کسانی می‌شد که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شدند، بسیاری از قاچاقچیان اعدام شده خود قربانیان قاچاق انسان بودند.

در ژانویه، عربستان سعودی در یک روز ۴۷ نفر را اعدام کرد، و در سراسر خاورمیانه موجب اعتراضات گسترده شد، تهران و بغداد شاهد حمله به ساختمان‌ها و آتش زدن آن‌ها بودند.

نوجوانان نیز در میان محکومین به اعدام قرار دارند. داوود مرهون در سال ۲۰۰۷ در ۱۷ سالگی دستگیر شد، علی نیمر هفته آینده ۲۲‌ ساله می‌شود. هر دو به جرم شرکت در اعتراضات به اعدام محکوم شده اند.

علی‌رغم همه این‌ها، عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل صندلی دارد. در ماه مارس، وزیر فرهنگ عربستان سعودی طی سخنرانی در سازمان ملل در ژنو ادعا کرد که کشور او یک دژ حقوق بشر است که «با شکنجه در همه شکل‌های جسمی و روانی آن می‌جنگد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تله‌سور

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.