رفتن به محتوای اصلی

ترامپ: قطعنامه سازمان ملل صلح اسرائیل و فلسطین را بسیار سخت می‌کند
25.12.2016 - 14:47

آقای ترامپ شنبه چهارم دی در یک پیام توئیتری خود نوشت: «باخت بزرگ دیروز برای اسرائیل در سازمان ملل باعث می‌شود انجام مذاکره برای صلح بسیار سخت‌تر بشود. حیف است، اما با هر حال آن را به ثمر می‌رسانیم.»

دونالد ترامپ پیش از این در بیانیه‌ای گفته است: «همان‌طور که ایالات متحده مدت‌ها است می‌گوید، صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین دو طرف میسر خواهد شد نه از طریق تحمیل شرط و شروط از سوی سازمان ملل.»

پس از آنکه روز جمعه سوم دی، آمریکا در رویه‌ای کم‌سابقه قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت را وتو نکرد، سایر اعضای شورای امنیت قطعنامه لزوم توقف فوری و کاملِ شهرک‌سازی‌های اسرائیل را تصویب کردند.

آقای ترامپ پنجشنبه دوم دی دولت اوباما را فراخوانده بود تا با وتو کردن پیش‌نویس این قطعنامه مانع از تصویب آن شود.

قطعنامه ۲۳۳۴ یکی از مهم‌ترین قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل متحد تا کنون علیه اسرائیل است که ممکن است عواقب سختی برای این کشور داشته باشد.

دونالد ترامپ در واکنش اولیه به این قطعنامه توئیت کرده بود، زمانی که او رئیس جمهوری شود، اوضاع در سازمان ملل نیز عوض خواهد شد.

آقای ترامپ روز جمعه جیسون دوو گرین‌بلات را به عنوان مسئول مذاکرات بین‌المللی دولت خود معرفی کرد و اعلام شد، آقای گرین‌بلات بویژه سرپرست تلاش‌های آمریکایی برای صلح اسرائیلی- فلسطینی خواهد بود.

جیسون دوو گرین‌بلات و دیوید فریدمن دو مشاور آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی او در مورد اسرائیل بودند؛ آقای ترامپ هفته گذشته فریدمن را که حامی مهم شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری است، به عنوان سفیر جدید آمریکا در اسرائیل معرفی کرد.

دونالد ترامپ وعده داده که اورشلیم (بیت‌المقدس) را نیز به عنوان «پایتخت جاودان ملت یهود» به رسمیت بشناسد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کند.

در این میان، در حالی که دولت اسرائیل همچنان به قطعنامه ۲۳۳۴ واکنش‌های تند نشان می‌دهد و حتی باراک اوباما را به  «خیانت» متهم کرده، محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید که سازمان ملل «با حمایت از حقانیت فلسطینی‌ها»، راه صلح را هموارتر کرده است.

اما دولت اسرائیل تأکید کرده که «قطعنامه شرم‌آور» را اجرا نمی‌کند و منتظر تلاش دولت دونالد ترامپ برای لغو هر چه زودتر این  قطعنامه است.

رادیو اسرائیل گزارش داده است، وزارت امور خارجه این کشور یکشنبه پنجم دی سفیران سیزده کشور از پانزده عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت را که با این کشور رابطه سیاسی دارند و به قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی‌ها رای موافق داده بودند، به وزارت خارجه احضار کرده است.

دولت اسرائیل همچنین سفر نخست وزیر اوکراین و وزیر خارجه سنگال را که دو عضو غیر دائم شورای امنیت هستند، در اعتراض به رای موافق دولت آنها به قطعنامه، لغو کرده است.

وزارت دفاع اسرائیل نیز یکشنبه دستور به توقف هماهنگی‌ها با تشکیلات خودگردان فلسطینی داد.

انتقاد شدید اسرائیل از اوباما

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه پنجم دی ماه در نشست دولت خود گفت که «تردیدی ندارد که شخص اوباما در پشت تصویب این قطعنامه شرم‌آور ضد اسرائیلی بوده است».

آقای نتانیاهو افزود، اوباما بر خلاف تعهد صریح خود که در سال ۲۰۱۱ داده بود، رفتار کرد.

آقای نتانیاهو شنبه شب نیز اقدام دولت آمریکا را در وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت به «دله‌دزدی در آخرین لحظات» تشبیه کرد. اشاره او به روزهای پایانی کار دولت باراک اوباما بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یووال اشتاینیتز وزیر انرژی این دولت یکشنبه پنجم دی گفت، «اوباما یک بار قبلاً با برجام به اسرائیل خنجر زد و حال با وتو نکردن این قطعنامه دومین ضربه را به پشت اسرائیل وارد کرد».

قطعنامه ۲۳۳۴ صحنه سیاست اسرائیل را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

وزیران عضو دولت نتانیاهو به او توصیه کردند، ساخت و سازها را سریعاً در ابعاد گسترده افزایش دهد، بخش‌هایی از کرانه باختری را به خاک اسرائیل منضم کند و حتی حمایت از راهکار دوکشوری را لغو کند.

از سوی دیگر، اسحاق هرتسوگ و زیپی لیونی رهبران اپوزیسیون اسرائیل گفته‌اند که نتانیاهو «شکست سنگین سیاسی» متوجه اسرائیل کرده و باید استعفا بدهد.

خانم لیونی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل، به رسانه‌های کشورش گفت، نتانیاهو تنها بخاطر چند شهرک، اسرائیل را در صحنه جهانی منزوی کرد.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.