رفتن به محتوای اصلی

"دکتر سعود و مِستِرجهاد"، افشای دوچهره عربستان سعودی در صحنه سیاسی
05.01.2017 - 09:17

 

 

این روزها بحث و گفتگو در جوامع غربی در باره بازی سیاسی دوگانه عربستان سعودی و نقش این کشور در توسعه و گسترش بنیاد گرایی اسلامی که زمینه ساز جریان های افراطی است، بسیار داغ شده است. انتشار مقالات و برخی پژوهش های جدید در باره نقش واقعی عربستان سعودی، نه تنها موجب آگاهی بیشتر این جوامع به نقش فرهنگی مخرب عربستان سعودی در این زمینه شده، بلکه این روشنگری ها موجب موضع گیری های سیاسی جدید از سوی برخی از دولتمردان غربی در باره نقش دوگانه عربستان سعودی شده است. از جمله پژوهش های تازه در این باره، کتاب تحقیقی "پییر کونِسا"، پژوهشگر تاریخ، استاد علوم سیاسی و عضو پیشین کمیته بررسی های استراتژیک وزارت دفاع فرانسه تحت عنوان: "دکتر سعود و مِستِرجهاد" است. کتاب تحقیقی تازه "پییر کونِسا" که در انتشارات "روبرت لافون" فرانسه چاپ شده، همچون پرتو نوری به تاریکخانه سیاست قرون وسطایی رژیم عربستان سعودی و رویکرد تهاجم فرهنگی-مذهبی این کشور است. این کتاب، یک پژوهش منحصر به فرد در باره چهره دو گانه دیپلماسی مذهبی عربستان است. این کتاب تحقیقی نشان میدهد چگونه چهره فریبنده آل سعود با چهره تهاجمی-مذهبی وهابیت درهم آمیخته اند تا فلسفه خطرناک جهاد را در جهان گسترش دهند.

"پییر کونِسا" در پایان هفته گذشته در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی "فرانس 24" شرکت کرده و در باره دوچهره عربستان سعودی در عرصه دیپلماسی سخن گفته است.
پیش از انعکاس بخش هایی از این گفتگو، فرازهایی از کتاب "دکتر سعود و مِستِرجهاد" نوشته "پییر کونِسا" در زیر ارائه می شود.

لازم به یادآوری است که این کار پژوهشی، یک کار گروهی پژوهشی است و "پییر کونِسا" به دلایل امنیتی نام اعضایی را که در تهیه این پژوهش به او کمک کرده اند، فاش نساخته است.

در این کتاب میخوانیم: " دیپلماسی مذهبی عربستان سعودی در چهارچوب مطالعات و تحلیل های جدید در باره رویکرد افراط گرایی که بخش هایی از اسلام را آلوده کرده است، به منزله یک "سیاه چاله" است که شناخت آن نیازمند صرف وقت و کاوش بسیار عمیق است.

در پاسخ به این پرسش که چرا سلفی گری، به عنوان یک جنبش فرقه ‌ای و به شدت نا‌ بردبار و تهاجمی در اسلام، در حال گسترش در جهان است، در این کتاب آمده است: برای اینکه در میان تمامی جنبش های افراطی مذهبی که جهان را آلوده ساخته و به گند کشیده اند، سلفی یا همان وهابی، تنها فرقه ای است که از تسهیلات و حمایت های گسترده رژیم پادشاهی آل سعود بهره می گیرد. عربستان سعودی از چندین دهه پیش برای نفوذ، تصاحب و کنترل جامعه مسلمانان در کشورهای جهان، از جمله کشورهای غربی، یک استراتژی مذهبی بسیار مدون، ظریف و سنجیده را تداراک دیده است. به شکرانه این استراتژی، که یک استراتژی نمونه و ظاهراً غیر تهاجمی و در عین حال "هیبرید" است- که پایه های دوگانه آن بر دو پایه و یا دو سیستم، یعنی سیستم آمریکایی و سیستم اتحاد جماهیرشوروی سابق استوار است- عربستان سعودی رویکرد تهاجمی و ستیزه جویانه خود را مخفی می کند.

در حال حاضر، این کشور(عربستان سعودی) که به خاطر بازی دوگانه خود، همواره در امان بوده است در خاک خود به شدت مورد تهدید قرار گرفته است. تهدید از سوی سلفی های جهادگرایی که خود او در همه جهان تولید و پرورش داده است.

باری، این کتاب چشم جهانیان را به واقعیتی درناک در باره دوچهره عربستان سعودی می گشاید. چهره ای که خود را دوست جهان غرب معرفی می کند و با تکیه بر دلارهای نفتی و با سخاوتی بی مانند سیاستمداران غربی و دیگر کشورها را به سوی خود جلب می کند. به غرب دست دوستی میدهد و خود را متحد غرب می داند. در همان حال چهره دومش، به آرامی و در خفا در جهت توسعه و گسترش سلفی گری و اسلام افراطی در جهان تلاش می کند.

"پییر کونِسا" در گفتگو با شبکه فرانس 24 به چگونگی پیدایش ساختار کنونی عربستان سعودی که از دو نهاد سیاسی:"آل سعود" و نهاد فرقه ای: وهابیت به وجود آمده اشاره می کند و می گوید:..منافع آل سعود با منافع علمای وهابی در ارتباط تنگاتنگ است. در حالی که آل سعود برای حفظ امنیت خود به سوی غربی ها دست دراز می کند، علمای وهابی در برابر این بیراهه رفتن آل سعود، خواهان کنترل مذهبی بیشتر بر جامعه می شوند.
"پییر کونِسا" می گوید که دیپلماسی عربستان سعودی دو چهره دارد. یک چهره سیاسی و یک چهره مذهبی، رویکرد دیپلماسی مذهبی عربستان سعودی، گسترش وهابی گری در جهان است. او تآکید می کند که وهابی گری همان سلفی گری است و تفاوت چندانی ندارند.
این پژوهشگر میگوید که عربستان سعودی طی سالیان دراز یک استراتژیی نفوذ در کشورهای غربی را دنبال کرده است. در واقع نظام دیپلماسی مذهبی عربستان به مثابه یک کودک نامشروع است که از دو سیستم آمریکایی و اتحاد جماهیر شوری برای پیشبرد اهداف خود سود می جوید. سیستم آمریکایی، برای اینکه هدف آل سعود گسترش وهابی گری در همه جهان است و این کار را با ایجاد و تکیه بر بنیادهای مختلف و نا شفاف، همانطور که در بستر فرهنگی آمریکا وجود دارد، انجام میدهد.
سیستم اتحاد جماهیر شوری، برای اینکه رژیم عربستان سعودی، همانند شوری سابق، یک رژیم ایدئولوژی و خود کامه است. خودکامگی بر پایه مذهب. او توضیح میدهد که عربستان سعودی به افراد مختلفی در سراسر جهان برای تحصیلات مذهبی در دانشگاه مدینه بورس تحصیلی اعطا می کند، این افراد پس از کسب دکترین وهابی، با کمک های عربستان به کشور های خود باز میگردند و مبلغ وهابیت میشوند. همان کاری که در شوری سابق برای اشاعه دکترین اشتراکی در جهان انجام می شد.

"پییر کونِسا" می گوید که استراتژی جدید عربستان سعودی از سال 1973 آغاز شده است. او به نحوه نفوذ عربستان در پاکستان و ایجاد مدارس مذهبی برای ترویج وهابیت و سلفی گری در پاکستان اشاره می کند که با همکاری سرویس های اطلاعاتی پاکستان در هنگام اشغال افغاستان توسط ارتش سرخ با پول های آمریکایی بر پا شده بود. او می گوید: نتیجه مستقیم استراتژی عربستان در پاکستان، تولید "طالبان" بوده است.
"پییر کونِسا" در این باره می گوید، پیش از افشای 70 هزار سند و مدرک دیپلماتیک عربستان سعودی توسط ویکی لیکس، هیچ نهادی به کم و کیف استراتژی نفوذی این کشور در پاکستان که منجر به پیدایش طالبان شد، فکر نکرده بود. او می گوید: این اسناد نشان میدهد که سیستم تبلیغات وهابی گری عربستان سعودی چگونه کار می کند. 
او همچنین میگوید که خطوط و رویکردهای این دیپلماسی مذهبی عربستان توسط شورایی که نزدیک به پادشاه عربستان سعودی است، تعیین می شود.

"پییر کونِسا" به عملکرد دیپلماسی مذهبی عربستان در هند اشاره می کند. نفوذ در هند که دومین جمعیت بزرگ شعیان جهان، پس از ایران را دارد، برای مقابله با شیعه گری و ترویج وهابی گری صورت گرفته است.
"پییر کونِسا" توضیح میدهد که عربستا سعودی برای نفوذ به جوامع غربی و گسترش سلفی گری از چه شیوه هایی استفاده می کند. درواقع "لیگ اسلامی جهانی" که بازوی نیرومند عربستان سعودی در نفوذ به کشورهای غربی است، استراتژی های مختلفی را برای نفوذ در شورهای مختلف جهان طراحی می کند. در واقع، استراتژی آنها برای نفوذ در کشورهایی با ساختار " کمونوتاریسم" مانند بریتانیا، بلژیک، کانادا با کشور لائیکی چون فرانسه متفاوت است. در واقع نفوذ در هر کشوری نسخه خاص خود را دارد و به نحو بسیار ماهرانه ای به مورد اجرا گذاشته می شود...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.