رفتن به محتوای اصلی

رفسنجانی صندوق اسرار نظام ایران درگذشت
09.01.2017 - 00:21

رفسنجانی بی شک یکی از مهره های اصلی و ستون انقلاب ایران و راز دار اسرار واقعی همه کشاکش های سالهای انقلاب ایران باید دانست، همه از خاطرات رفسنجانی صحبت میکنند که حداقل اطلاعاتی در باره سالهای اولیه انقلاب نوشت، اما کسی اشاره نمیکند که در حقیقت تنها کسی که با خاطرات خودش چهره واقعی سران نظام و قتل های انان را بر ملا کرد، ایت الله منتظری بود و نه هاشمی رفسنجانی.

رفسنجانی از دنیا رفت اما هیچ چیزی به عمد درباره قتل های دهه 1360، قتل  بیش از 122 نفر از مخالفین رژیم در داخل و خارج کشور که در حقیقت در زمان رئیس جمهوری او اتفاق افتاد و مرد شماره یک نظام بود، همچنین قتل های رنجیره ایی سال  1377 و سرکوب دانشجویان و دوران سیاه سرکوب مردم ایران، انفجار مرکز یهودیان در ارژانتین، دسسیه تاسیس حزب الله لبنان، توطئه قتل امیر کویت، و دهها توطئه دیگر حرفی نزد.

رفسنجانی به عمد و برای حفظ نظام که اعلام کرده بود هر کاری باید کرد، در سرکوب اعتراضات ملیتهای ایران نقش تئوریسین را داشت و بخصوص روی اقلیم اهواز به دلیل نفت و گاز حساسیت خاصی داشت و در اوایل دولت احمدی نجاد و بعد از ملاقات با او بر سرکوب و مهار اعتراضات مردم عرب ایران و جلوکیری از وقوع انتفاظه دیگر تاکید کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران شامگاه یکشنبه ۸ ژانویه 2017  در سن 82 سالگی در اثر عارضه قلبی درگذشت، حسن قاضی زاده، وزیر بهداشت تلویحا از کوتاهی کردن تیم پزشکان رفسنجانی  و به عبارتی همراهی نکردن تیم پزشکی او به هنگام ورود به بیمارستان تعجب کرده بود.

به گزارش منابع خبری، هاشمی رفسنجانی ابتدا در اثر عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. اما روند احیای قلبی او موفق نبود و در نهایت درگذشت.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شامگاه یکشنبه در بیمارستان شهدای تجریش حاضر شد و سپس با چشمانی اشک بار، بیمارستان را ترک کرد.

درگذشت هاشمی رفسنجانی در حالی است که او در سال‌های اخیر هدف حملات شدید اصولگرایان قرار داشت و دو تن از فرزندانش هم به زندان رفتند.

اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به علی اکبر هاشمی رفسنجانی روحانی سیاستمدار ایرانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.

وی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های 1368 تا1376 شمسی بوده و به عنوان یکی از پرنفوذ‌ترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

او در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری نماینده بوده و از 1386 تا 1390 ، دومین رئیس این مجلس بود.

در مبارزات منتهی به انقلاب ایران و سال‌های پس از آن، او از یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌های ایران به روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.

هاشمی رفسنجانی در سال 1384  شمسی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد که در دور دوم از محمود احمدی‌نژاد شکست خورد.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز 1388  هاشمی و خانواده او به وضوح از میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلبان حمایت کردند و خود او نیز در آخرین نمازجمعه‌ای که در تهران اقامه کرد و پس از آن در محافل خصوصی از سرکوب معترضان به نتایج این انتخابات انتقاد کرد. این انتقادات باعث شد که از سوی مراجع حکومتی به همسوی با «فتنه‌گران» متهم شده و به تدریج جایگاه امامت نمازجمعه، ریاست مجلس خبرگان و اثرگذاری بر دانشگاه آزاد اسلامی را از دست داده و فرزندانش نیز پست‌های خود را از دست بدهند.

رفسنجانی در سال 1392  برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، با توجه به رابطه نزدیک او با هاشمی رفسنجانی و حمایت هاشمی از وی در جریان انتخابات، خانواده هاشمی رفسنجانی به تدریج وجهه سیاسی خود را بازیافتند و به سرعت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
حزب تضامن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.