رفتن به محتوای اصلی

دو نهاد مدافع حقوق بشر: ایران اعدام ۱۲ مجرم مواد مخدر را متوقف کند
13.01.2017 - 13:51

این دو سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شده با انتقاد از قوه قضاییه ایران عنوان کرده‌اند که علی‌رغم قول‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی داده‌اند، همچنان روند اعدام‌ها در این کشور ادامه دارد و شمار آن کاهش چشم‌گیری نیافته است.

بیانیه این دو نهاد ادامه می‌دهد که مسئولان زندان مرکزی کرج روز ۱۹ دی دست‌کم ۱۲ نفر را که به‌خاطر جرایم مواد مخدر محکوم به اعدام شده‌اند به زندان انفرادی انتقال دادند و به آنها گفتند که اعدامشان قطعی‌ست، اما اجرای این حکم به خاطر درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران، برای چند روز به تعویق افتاد.

دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل هویت چهار نفر از این جمع را شناسایی کرده که اسامی آنها عبارت است از علی محمد لرستانی، علی عبادی، محمد سلیمانی و مجید بدرلو.

این دو نهاد سپس عنوان می‌کنند که از منابع مطلع باخبر شده‌اند که این چهار نفر در جریان بازجویی‌های خود امکان برخورداری از وکیل نداشته‌اند و اساسا احکام اعدام لرستانی، سلیمانی و عبادی بر اساس اعترافات دیگر زندانیان بوده است.

دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در نهایت تاکید می‌کنند که مقامات ایران باید به روند اعدام‌ها در این کشور پایان دهند و با تغییر در قوانین، مجازات اعدام را برای جرایم مواد مخدر به کار نبرند.

مجلس ایران اوایل آذر ماه با یک فوریت طرحی موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی، برای مجرمان مواد مخدر مجازات‌های  دیگری غیر از اعدام اعمال خواهد شد.

این در حالی است که دادستان کل کشور به تازگی تاکید کرده که مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر حذف نخواهد شد  و تنها ممکن است مواردی از صدور حکم اعدام در این قانون اصلاح شود.

پیش از این معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اعلام کرده بود که اعدام «قاچاقچیان مواد مخدر» در ایران «بازدارنده» نبوده است.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.