رفتن به محتوای اصلی

نقد باستانگرایی محمد جلالی چیمه (م. سحر)
30.01.2017 - 14:42

 

peerooz

جناب چیمه,
این لاف و گزاف ها را برای کی میزنید ؟ ما که خود را میشناسیم . آیا ما اخلاف رستم و کیکاوس اسطوره ای یعنی افسانه ای هستیم یا فرزندان حقیقی ۱۴۰۰ سال تاریخ مستند که در این مدت عرب و فارس ترک - و نه کرد - این سرزمین بر آن حکومت کرده و میکنند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارند. همین. زمانی که دل شما برای تاریخ پیش از اسلام ایران تنگ شد سری به اینترنت زده و فیلم مراسم مسخره و کودکانه تاجگذاری و جشنهای شیراز با کالسکه و سرباز های هخامنشی و سرنوشت آن ابله مگالومانیاک خدا بیامرز و سرنوشت او را دوباره مشاهده نمائید تا میزان کار بدستتان بیاید. تاریخ پیش از اسلام ما هم نقل قول از دیگران به ویژه یونانیان است که در آن دوره بر ایران حکومت میکردند.

ایران امروز از نظر جغرافیائی و مذهبی و فرهنگی محصول نیمی از این دوران یعنی تقریبا ۷۰۰ سال از دوران صفویه بوده است و
صد سالی ست که در نتیجه اقدامات ابوی بیسواد آن خدابیامرز در تقلید از آتاتورک, اسب باستان پرستی ما را برداشته است تا - به فرمان از ما بهتران - کجا به زمین بزند. مگر در دوران صفوی و قاجار, فارسی در آذربایجان و کردستان و غیره اجباری بود و مملکت از هم پاشیده بود ؟ دست از این تحریکات بردارید. شما در این مورد بدتر از ماموین امریکا و اسرائیل و رژیم اسلامی انجام وظیفه میکنید.

حبیب خسروی

آقای چیمه، برای کسانی‌ که کوچکترین آشنایی‌ با مسائل و مشکلات ملت‌های غیر فارس‌ها در ایران دارند، گفته‌های شما یا خنده‌دار است و اگر جدی تلقی شود موجبِ حیرت و ناباوری و تأسف است. اگر اشتباه نکنم، عنوان آن مقاله شما این بود؛
براستی گناهِ زبان فارسی چیست؟

شما از طرفی‌ در دفاع از زبان فارسی، به خودتان اجازه داده اید که، همه زبان‌های دیگر را، که زبان حداقل نیمی از اهالی ایران را تشکیل میدهند،- در عمل قدقن کنید، از دیگر طرف، داد و بیداد راه میندازید که " واویلا، زبانِ فارسی مظلوم واقع شد!!! 
عنوان مقالهِ همفکر شما چنگیز پهلوان (زبان مظلوم فارسی)
آقای چیمه، لطفا به این سوال من فکر کنید که، آیا زبانِ آذربایجانی، که حتا یک مدرسه به این زبان وجود ندارد، مظلوم است، یا زبان فارسی که صد در صد امکانات دولتی و غیر دولتی را در اختیار دارد؟ اگر زبان فارسی در ایران زبان مظلومی است، لابد زبان‌های کورد و بلوچ زبان "ظالم" هستند و حقّ زبان فارسی را خورده اند!!! براستی که، این اوجِ اعلاء بی‌ منطقی، اگر از طرف یک صاحب قلم باشد، حیرت آور است. 

هرچند که، زبان فارسی را می‌توان از طرفی‌ مظلوم شمرد. چرا که شما و همفکران حاکم شما، به نام دفاع از آن، به یک سری جنایت‌های تاریخی دست میزنید، و این زبان نمی‌تواند از خود دفاع کند و سرِ شما داد بزند، که ؛ ‌ای نا بخرد- این ادبیات فارسی، به همت همین تورکان و در دربار همین شاهان تورک‌ آفریده شده است، وگرنه قبل ازحاکمیت تورک‌ها در ایران، حتا یک حافظ و سعدی هم ظهور نکرده بود. و اگر وعده‌های سلطان محمود نمیبود، شاهنامه‌ای هم نوشته نمی‌شد تا -عجم زنده دارد بدین پارسی-.
در محضر ترک ادب نگه دار .

*

... از ما تورک‌ها نفرت دارید، تحلیل‌های شما هم از این نفرت بی‌ حد وحصر سرچشمه می‌گیرد. از ما می‌خواهید مانند پدران و اجداد مان "عاشق و شیفته" زبان فارسی باشیم. قصد ما هم این است که به شما و همفکران  شما بفهمانیم که، پدران ما بانیان این زبان و ادبیات شما بود اند. آیا شما میتوانید یک شاعر درجه یکِ فارسی اسم ببرید که متعلق به قبل از حاکمیت تورک‌ها در ایران باشد؟ چرا نه؟ حقیقت این است که این ادبیات با کمک ۷۰- ۸۰ در صدی زبان عربی‌ ، و در دربار شاهان و سلاطین تورک نوشته شده است. تکرار می‌کنم ؛ اگر سفارشِ سلطان محمود نبود، نه شاهنامه یی نوشته میشد، و اگر حمایت‌های شاهان ترک نمیبود امروز شما این ادبیات را هم نداشتید که بتوانید آن را هر آن به سر ما آذربایجانی‌ها بکوبید.

باور بفرمایید که، آن دستهِ کوچک آذربایجانی که تا به امروز از حاکمیت مطلق زبان فارسی و حاکمیت مطلق ایدئولوژی پان فارسیستی حمایت می‌کنند، هم، با خواندن این افکار پوسیده و راسیستی امثال شما و اقای چیمه دلشان می‌خواهد که عطا شما را به لقا تان ببخشند...

دکتر انزابی 

آقای محمد جلالی چیمه (م. سحر) ضمن سلام
دعوای ترک ها با شما نزاد پرستان در این است که تاریخ 10000-12000 ساله ایران را حذف و به جای آن تاریخ2500 ساله به مردم ایران قالب نکنید. صد اقت داشته باشید و حقایق را بنویسید. اگر شما معتقد به یک مملکت با یک زبان با یک فرهنگ با یک هویت وبا یک ملیت هستید بنیان گذار این تفکر پهلوی ها حاکمیت شان به یک قرن هم نکشید و سرنگون شدند.
دولت قاجار با همه ایراداتش به تمام ملیت ها احترام میگذاشت. ودر مکاتباتشان می نوشتند دولت های محروسه ایران. با آمدن رضا شاه با دستور انگلیسی ها شروع به کوبیدن ترک ها و به بالا آوردن فارسها و تقویت نژاد موهوم آریایی کردند. چون که انگلیسی ها با دولت عثمانی در حال جنگ بودند از این میرسیدند که اگر دولت در دست ترک ها باشد در ایران با دولت عثمانی متحد شوند ونفت خوزستان از دست انگلیسی ها خارج بشود.

در زمان قاجار بغیر از مشروطیت ، (در مشروطیت  مبارزان خواهان تغییر سیستم اداره کشور بودند نه حذف ساسله قاجار) قیامی بر علیه دولت قاجار بدلیل احترام به ملیت های دیگر صورت نگرفته است. با روی کار آمدن رضا شاه به دلیل افکار نژاد پرستانه ایشان وتحقیر ترک وکرد و عرب وبلوچ وغیره قیام محمد تقی پسیان از خراسان شیخ خزل از خوزستان میرزا کوچک خان از گیلان خیابانی از آذربایجان صورت گرفت.

دوست عزیز، احتمال جنگ های د اخلی آینده و تکه پاره شدن مملکت به گردن نژاد پرستانی است که ایرانی با یک زبان با یک ملت با یک هویت آن هم از نوع آریایی اش میخواهند که در اینصورت همه مان متضرر خواهیم شد. دوست عزیززبان مادری شما فارس ها پهلوی است. زبان فارسی (زبان هندی دری تاجیکی) شاخه ای از زبان سانسکریت هند است که توسط غزنویان به عنوان زبان دیوانی به ایران آورده شده است. و هیچ ربطی هم به زبان هخامنشی ندارد. اگر این زبان دنباله زبان هخامنشی باشد به چه علت در میان نام ماه های 12 گانه که در کتیبه داریوش در بیستون نوشته شد ه حتی  اسمی از ماه ها ی فروردین اردیبهشت و غیره وجود ندارد. اگر زبان فارسی عامل پیشرفت در ایران بوده چرا افغان های دری یا تاجیک ها یک همچو پیشر فتی نکردند.

اگر عامل پیشرفت شما فارس ها بودید چرا در زمان ساسانیان یا سامانیان پیشرفتی نداشتید. عامل پیشرفت در ایران پادشاهان ترک بودند که هم زبان فازسی را تقویت کردند و هم به شعرا ونویسندگان و محققان کمک مالی میکردند. اگر پادشاهان ترک به اندازه یک پنجم نژاد پرستان فارس نژاد پرست بودند حالا تمام ایران ترک بود . کافی بود به هر کس که به زبان ترکی شعر می گفت پوت بدهند وزبان دیوانی را ترکی می کردند. ایران هم میرفت که زبانش عربی بشود پادشاهان ترک قدرت را از اعراب گرفتند و زبان فارسی را تقویت کردند و نگذاشتند ایران عرب بشود. اما دوست عزیز نویسندگان فارس یک اشتباه اساسی را مرتکب شدند چون قلم در دست این ها بوده تمام سنت ها مراسم وافتخارات ملیت های دیگر را به اسم خودشان ثبت کرده اند از جمله مال ترک ها را. بدون اینکه فکر بکنند روزی کتیبه ها ی باستانی خوانده خواهد شد. با خوانده شدن کتیبه ها تمام جعلیات رو شده است. که نژاد پرستان فارس به دست وپا افتاده اند . چون جوابی ندارند به دهند شروع می کنند به تو هین کردن ، پان ترک گفتن ، مغول زاده و غیره گفین.

ما حساب نژاد پرستان فارس را با هموطنان فارس جدا می دانیم. انسان ها فقط یک نزاد هموساپینس هستند.
ایران مال تمام کسانی است که از 200 -150 پیش درایران زندگی می کنند هیچ ملیت یا قومیت برتریتی به دلیل قبلا آمدنش به ایران نسبت به دیگران را ندارد.
به زبان فرهنگ هویت ملیت همه احترام بگذاریم تا همبستگیمان محکم شود تا مملکتمان تکه پاره نشود که همه مان ضرر خواهیم کرد شاد باشید .انزابی

lachin
آقای محمد جلالی چیمه (م. سحر).. دو عامل ا صلی که ایران را تجزیه خواهد کرد یکی وجود رژیم اپارتاید و استعمارگر داخلی نکبت بار جمهوری اسلامی ایران است و دیگری وجود پان فارسیست ها و شونیست های رنگارنگ است که ملل و زبان ملل دیگران در این ممالک محروسه نادیده میگیرند. خواستم که به برنامه شما تا انتها گوش کنم ولی موقعی در دقیقه 1:35 سلام به (( هم زباناتان )) کردید, دیگر من ترک آزربایجانی ، مثل بیش از 30 میلیون نفر در ممالک محروسه ایران ، و همراه با میلیون ها نفر از سایر ملت ها  و زبان های مختلف , تنواتستم به دیدن برنامه شما ادامه بدهم. چون این شما هستید،  که زبان مادریتان را ، که حق انسانیتان است، بر زبان مادری من ارجحیّت داده و حق مرا سلب کردید.

جنگ بین (( سو)) و (( آب)) نیست . جنگ بر سر این است که در قرن 21, قشری از طبقه, که در (( اقلیّت )) تشریف دارند , چطور بخود اجازه میدهند که زبان های (( اکثریّت)) را
نادیده گرفته به حدی که سلام کردن به اشخاصی که زبان مادریشان فارسی دری نیست , نادیده بگیرند و برای ما درس اخلاق , هم زیستی مسالمت آمیز هم بدهند....

Anonymous 

والله خسته شدیم از این موعظه های شرقی.
آقایان: بیائید وجود اتنیکها، زبانها و فرهنگهای مختلف را در کشور ایران برسمیت بشناسید. بیائید برای آزادی زبان و فرهنگ این ملتها کوشا باشید. بیائید حق تعین سرنوشت ملتها بدست خویش را قبول فرمائید.من ترک آزربایجانی چرا بایستی از حق داشتن سیستم تحصیلی بزبان خود محروم باشم. من انسان ترک در تبریز چرا بایستی برای ایجاد یک بیمارستان و یا استادیوم ورزشی در تبریز از تهران اجازه بگیرم.... تنهابا حقوق برابر در تمام شئونات اجتماعی - اقتصادی است که میتوان درجامعه ی ایران به ترقی و همبستگی ملی دست یافت . شما در قرن 21 زندگی میکنید ، شایسته این قرن باشید. ...

Anonymous 

جناب جلالی چیمه
اینطور نیست که هر کس با تفکر باستان گرایی مخالف هست نتیجه بگیرید که تجزیه طلب و ضد ایرانی است . روی سخن من به هیچ روی با تجزیه طلبان و ایران ستیزان نیست .
بلکه دغدغه هایی است که جامعه روشنفکران و به طور کلی کارشناسان علوم سیاسی و انسانی در ارتباط با رومانتیسیسم تاریخ گرا و باستان گرا دارند .
و این دغدغه از آنجایی آغاز شد که بسیاری از جنبش های به اصطلاح ملی با مضامین تاریخ گرایانه و باستان گرایانه فجایع فاشیستی بزرگی را پدید آوردند .
جناب آقای جلالی چیمه پیدا کردن نقطه تعادل میان پرهیز از خشونت و فاشیزم و پرهیز از تجزیه طلبی کار آسانی نیست که هر شاعر سخن رانی بتواند از پس آن برآید .
آن هم با ترفند قافیه سازی از انواع و اقسام "ایسم" ها و تظاهر به همه چیز دانی . در اینجا تاکید می کنم نفی ناسیونالیزم شووینیستی به معنای تایید ناسیونالیزم قومی نیست .

بلکه دقیقا به معنای توجه بیشتر و دقیقتر به مفهوم عقلانیت مدرن هست . همانطور که می گوییم قوانین اسلام 1400 سال پیش به درد انسان مدرن نمی خورد باید این را هم قبول بکنیم که تفکرات و فرهنگ 2000 یا 3000 سال پیش به درد دنیای امروز نمی خورد . هدف از این منظور جلوگیری کردن از بروز جریانات فاشیستی می باشد نه دامن زدن به اختلافات قومی . کاملا طبیعی است اگر بگوییم فرهنگ کنونی مردم ایران فرهنگ 2500 سال پیش نیست بلکه این یک فرهنگ 2500 ساله است . یعنی فرهنگی که طی چندین صده بارها و بارها دستخوش تغیر و تحولات عمیق و زیربنایی شده است .
زندگی در دنیای مدرن می طلبد که رویاهای باستان گرایانه و رومانتیسیستی را از سر بیرون کرده و بر مدار عقلانیت و خردورزی جامعه را اداره کنیم . بنابر این هر کس که تفکر باستان گرایی را نقد می کند الزاما تجزیه طلب و ضد ایرانی نیست .

 peerooz

جناب محمد جلالی چیمه و مخالفان, هر یک بر طبل خود میکوبند و دوازده سال است که صدای همدیگر را نمیشنوند.
ما هم در این میانه بر طبل خود میکوبیم و آنها صدای ما را هم نمیشنوند.

شخصی شکایت به قاضی برد و قاضی گفت راست میگوئی.
پس از آن, طرف او به قاضی رفت و قاضی گفت راست میگوئی.
شخصی که آنجا نشسته بود از قاضی پرسید چطور هردو طرف راست میگویند ؟
قاضی فکری کرد و گفت تو هم راست میگوئی.

اگر کسی نظر جدیدی دارد بهتر است این " گفتگو " را ... ادامه دهد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
کامنتهای ایرانگلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.