رفتن به محتوای اصلی

بزرگ‌ترین محاکمه در ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور
31.01.2017 - 10:27

۲۷۰ نفر قرار است در دادگاهی در ازمیر در ارتباط با کودتای نافرجام این کشور محاکمه شوند. بیشتر متهمان نظامی هستند. مخالفان دولت در ترکیه نسبت به سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ترکیه در چنین شرایطی به شدت اعتراض دارند.

نخستین جلسه دادگاه در شهر ساحلی ازمیر تحت تدابیر امنیتی شدیدی آغاز به کار کرد. این دادگاه قرار است به پرونده ۲۷۰ متهم کودتای ناموفق پانزدهم ژوئیه سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) رسیدگی کند. ۱۵۲ نفر از متهمان زندانی هستند.

به گزارش خبرگزاری "آنادولو" در ترکیه، این افراد متهم به "تلاش برای سرنگونی حکومت قانون" و "عضویت در سازمانی تروریستی" شده‌اند. یکی از متهمان فتح‌الله گولن، رهبر جنبش اسلام‌گرای "خدمت" و از مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان است.

محکومیت این متهمان می‌تواند بسیار سنگین باشد. امکان صدور حکم‌های دوبار حبس ابد برای هر متهم وجود دارد. بیشتر متهمان نظامی هستند و بعضی از آنها افسران ارشد ترکیه بوده‌اند؛ افرادی چون ژنرال ممدوح حق بیلان، فرمانده ستاد ارتش ترکیه در منطقه اژه.

این افراد متهم‌اند که به جنبش گولن تعلق دارند. فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی، تا چندسال پیش از متحدان مهم اردوغان بود و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت. از سال ۲۰۱۳ میانه‌ی جریان "خدمت" وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و گولن به منتقد دولت رجب طیب اردوغان تبدیل شد.

  دولت ترکیه اظهار امیدواری کرده است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ تحویل فتح‌الله گولن به ترکیه به سرعت انجام شود و دولت ترکیه بتواند او را در این کشور محاکمه کند. دولت ترکیه روز دوشنبه (۱۱ بهمن / ۳۰ ژانویه) پرونده دیگری علیه این واعظ و مدرس علوم دینی به آمریکا فرستاد تا امکان تحویل او به ترکیه افزایش یابد.

مقامات دولتی در ترکیه پس از این کودتا بیش از ۴۳ هزار نفر از کارمندان ارتش، ماموران پلیس و وابستگان به قوه قضائیه این کشور را بازداشت کرده‌اند. آنها متهم‌اند با جنبش فتح‌الله گولن همکاری ‌کرده‌اند.

سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ترکیه

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در چنین شرایط بغرنجی قصد دارد به ترکیه سفر کند و با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) به شدت به این سفر انتقاد کرده است.

Missing media item.کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب لائیک جمهوری‌خواه خلق ترکیه، در باره این سفر گفته است که اردوغان از این سفر به نفع مقاصد خود بهره‌برداری خواهد کرد و پیام این سفر چنین خواهد بود: «صدراعظم آلمان با سفر خود حمایت از برنامه‌های اردوغان را اعلام کرده است.»

کمال قلیچ‌دار اوغلو در ادامه گفته است: «اردوغان ۹۰ درصد رسانه‌های ترکیه را در اختیار خود گرفته و تبلیغات او بی‌وقفه در سراسر کشور ادامه دارد... هر که انتقادی به او کند باید نگران زندان باشد. ما در شرایط ترس زندگی می‌کنیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.