رفتن به محتوای اصلی

طرح یک نماینده دمکرات؛مجوز به رئیس جمهور آمریکا برای حمله پیش‌دستانه به ایران
01.02.2017 - 14:11

این لایحه با عنوان « 10H. J. RES » با توضیح «مجوز استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای رسیدن به هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای» به مجلس نمایندگان ارائه شده است.

براساس قطعنامه اختیارات جنگی،که در سال ۱۹۷۳ تصویب شده، روسای جمهوری آمریکا می‌بایست پیش از اعزام نیروهای نظامی به جبهه‌های خارج از کشور، مجوز کنگره را کسب کنند.

بر اساس این قانون، اگر منافع ملی، سرزمین‌های تحت حاکمیت، دارایی‌ها و یا سربازان آمریکایی مورد حمله قرار گرفتند نیز رئیس‌جمهور می‌تواند حداکثر ۴۸ ساعت پیش از در جریان قرار دادن کنگره، مجوز شروع جنگ را صادر کند.

در سال ۲۰۰۶ پیتر دفازیو،نماینده کنگره، در نامه‌ای به جرج بوش،رئیس جمهور وقت آمریکا یادآور شد که هرگونه حمله پیش‌دستانه به ایران طبق قانون اساسی باید با اجازه کنگره صورت گیرد.

هنوز خبری در مورد مطرح شدن این لایحه در کنگره منتشر نشده است، حسین آرین کارشناس نظامی رادیو فردا معتقد است چون هنوز تعداد دقیق حامیان سیاست‌های دونالد ترامپ در مورد ایران در کنگره مشخص نیست، نمی‌توان در مورد سرنوشت این لایحه نیز پیش‌بینی دقیقی کرد.

باراک اوباما،رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز بارها گفته بود به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای  را نخواهد داد.

حسین ارین،کارشناس نظامی مقیم بریتانیا، به رادیو فردا می‌گوید:« به نظر می‌رسد هدف، تحت فشار قرار دادن ایران تا سر حد امکان و بردن برخی از مسایل به شورای امنیت باشد که به باور من با وجود چین و روسیه در این شورا، آمریکا موفق نخواهد بود.»

موسسه ران پل، که هدف خود را «ایجاد صلح برای رفاه واقعی در آمریکا» عنوان می کند، این لایحه را «بسیار بدتر» از آنچه هست توصیف کرده و نوشته است :« ترامپ و مهم‌تر از آن، تیم امنیتی وی در برابر ایران بسیار تهاجمی سخن می‌گویند و به صورت مکرر این کشور را هم در مذاکرات و هم در میدان تهدید می کنند، بدین‌ترتیب لایحه H. J. RES10 چک سفید امضایی است که به دولت ترامپ امکان تشخیص این تهدید را می‌دهد.»

«رزمایش خلیج فارس و تلافی ایران»

دانیل مک آدام، نویسنده این مطلب در وب سایت موسسه ران پل، همچنین به رزمایش مشترکی که قرار است هفته آینده به رهبری بریتانیا و مشارکت ناوهای جنگی فرانسه و آمریکا در خلیج فارس برگزار شود اشاره کرده و نوشته است:« اگر چنین لایحه ای در مجلس ایران مطرح شود و اجازه جنگ با آمریکا را بدهد و نیروی دریایی ایران با همکاری چین رزمایش دریایی‌ای را در خلیج مکزیک آغاز کند و حمله به آمریکا را شبیه سازی کند، واکنش واشنگتن چگونه خواهد بود؟»

بنابراین گزارش، نیروی دریایی بریتانیا رهبری این رزمایش موسوم به «سه‌گانه‌های متحد» را برعهده خواهد داشت. از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، این اولین بار است که بریتانیا و آمریکا به منطقه نیرو اعزام می‌کنند.

این رزمایش تا چهاردهم بهمن ادامه خواهد داشت.

حسین آرین در مورد این رزمایش می‌گوید:« حضور این کشورها، یعنی پایگاه دریایی بریتانیا در بحرین، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریا و پایگاه دریایی فرانسه در امارات و نیروهای استرالیا، برای قوت قلب دادن به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و مقابله با حملات احتمالی از سوی ایران.»

به گفته حسین آرین مهم‌ترین هدف این رزمایش، هماهنگی نیروهای حاضر در خلیج فارس است تا در حوالی آب‌های بحرین، عملیات سطحی، ضد مین و گشت‌زنی را تمرین کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حبیب‌الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، بدون اشاره مستقيم به برگزاري اين رزمايش گفته است: «در محدوده خليج فارس و درياي عمان هر کسي بخواهد رزمايشي انجام دهد، جرات وارد شدن به آب‌هاي سرزميني ما را ندارد.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.