رفتن به محتوای اصلی

غبارزدایی از آینه‌ها - دکتر شاپور بختیار و روزِ « ر+ ۱»
11.02.2017 - 01:01

 

...
فایل صوتی

گفت نیکوتر تفحّص کن شب است
شخص‌ها در شب ز ناظر مُحجَب است 
شب غلط بنماید و مُبدَل بسی
دیدِ صایب شب ندارد هر کسی‌ 
هم شب و هم ابر و هم باران ژرف
این سه تاریکی غلط آرد شگرف‌
مثنوی معنوی؛ دفتر سوم
 
اواخر دی ماه سال ۱۳۵۷، کمی قبل از خروج اعلیحضرت همایونی از ایران، در شورای امنیت ملی، نشستی با حضور دکتر شاپور بختیار، امرای ارتش از جمله ارتشبد عباس قره باغی، سپهبد ناصر مقدم، سپهبد مهدی رحیمی و..همچنین احمد میرفندرسکی وزیر خارجه و... تشکیل شد و مسائل مهمی مورد بحث قرار گرفت.
گفته می‌شود ارتشبد جعفر شفقت، سپهبد عبدالعلی بدره‌ای، سپهبد امیرحسین ربیعی، دریارسالار کمال الدین حبیب‌اللهی، سپهبد احمدعلی محققی، سپهبد عبدالله خواجه‌نوری، سرلشکر پرویز امینی افشار، هم در آن نشست حضور داشته‌اند.
ابتدا دکتر شاهپور بختیار توضیحاتی در باره خروج شاه و مخالفت دکتر غلامحسین صدیقی می‌دهند. سپس ارتشبد قره باغی وارد بحث شده، به صراحت می‌گوید که احساس خطر می‌کند بویژه که دست و بال ارتش بسته و در حالت تدافعی است. وزیر خارجه مسأله فساد در ارتش را پیش می‌کشد که قره باغی و ناصر مقدم رد می‌کنند. کمی بعد موضوع سینما رکس عنوان می‌شود و قره باغی در این مورد توضیحات مهمی می‌دهد و دوباره مطرح می‌کند که ارتش نمی‌داند چه کند. استقلال کشور در خطر است و فرماندهان احساس نارضایتی می‌کنند.
نحست وزیر با اشاره به اینکه آیت‌الله خمینی اگر بیاید - البته اگر بیاید - بعد از مدتی کوتاه توسط خود آخوندها خورده می‌شود، در مورد روز «ر» یعنی رفتن شاه از ایران که در نوار، «تشریف فرمایی اعلیحضرت» گفته می‌شود، با حضار صحبت می‌کند.
تظاهرات روز اریعین نیز بحث می‌شود. اربعین پیش رو در روز جمعه ۲۹ دی ماه ۵۷. شاهپور بختیار در مورد تظاهرکنندگان می‌گوید با یک دسته مدارا کنیم آن یکی را بکوبیم، سپس بیاییم سروقت اولی و او را هم از میدان به در کنیم. ایشان کوشش می‌کند فرماندهان را متقاعد کند که اغتشاش را تا حدی باید تحمل کرد مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاید. قره باغی با اشاره به طرح موافقت شدهِ دستگیری مخالفین(بعد از رفتن شاه) و پیش بینی محل برای صد هزار نفر از آنان، می‌گوید با شنیدن این خبر به فرماندهان ارتش مسرّت زیادی دست داد.
شاپور بختیار یک جا می‌گوید اگر مخالفین به مراکز حساس حمله کردند و خشونت را از حد گذراندند، آنها را ببندید به مسلسل و هر قدر می‌خواهید بزنید...
...
بیشتر کسانیکه در آن نشست حضور داشتند سر بر خاک نهاده‌اند. عباس قره باغی، کمال الدین حبیب‌اللهی و احمد میر فندرسکی در غربت درگذشتند. ناصر مقدم، مهدی رحیمی، جعفر شفقت، عبدالعلی بدره‌ای، امیرحسین ربیعی، عبدالله خواجه‌نوری و پرویز امینی افشار، به گلوله بسته شدند و دکتر شاهپور بختیار کارد آجین شد. دو نفر از کسانیکه در آن نشست در موردشان صحبت شد - آیت‌الله خمینی و اعلیحضرت همایونی - نیز به میهمانی خاک رفته‌اند.
 


...
سایت همنشین بهار  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.