رفتن به محتوای اصلی

سوگلى حكومت، پانفارسيسم است
16.02.2017 - 20:20

 

اردوغان از خطر نفوذ پانفارسيسم در منطقه سخن به ميان آورد. او به خوبى مى داند كه سياست هاى حاكم بر سيستم ايران تحت تاثير سلطه گرايى شعوبيه گرى و پانفارسيسم است. اين نگرش اردوغان احترام به ملت هاى تحت ستم در دايره ى پانفارسيسم است و بايد آن را ستود. از آنجا كه تركيه به لحاظ دموكراسى جايگاه ويژه اى در منطقه دارد اين سخن اردوغان قابل اهميت است. در واقع من سئوالاتى را مى خواهم مطرح كنم كه خواهش دارم به آنها دقيق بينديشيم:
چرا سياست هاى خارجى ايران هميشه تمثيلگر قوم فارس است؟
نصف بيشتر مردم در ايران متعلق به مليت هاى ديگرند اما عملاً رژيم ايران نماينده ى خواسته هاى آنها در جهان نيست و فقط تمثيلگر مبانى و فرهنگ فارسى است. چرا؟
اكثر كتابهايى كه در كشورهاى خارجى چاپ مى شود مربوط به تاريخ و فرهنگ و هنر زبان فارسى است. يعنى ايران را با قوم آريايى مى شناسانند. حتى محصولات هنرى آزربايجان را با نام ايران و مستقيم و غير مستقيم به نفع آريايى ها صادر مى كنند. فرش آزربايجان را به نام فرش ايران صادر مى كنند.

چرا ايران هر جا امنيت و هويت فارسى به خطر مى افتد با تمام قدرتش از آن دفاع مى كند ( نمونه اش ماجراى خليج است كه جدال براى فارسى نگهداشتن آن هنوز هم ادامه دارد. ) اما وقتى امنيت و هويت ترك ها و عرب ها و ديگر مليت هاى موجود در ايران به خطر مى افتد عين خيالش نيست؟ نمونه هاى زيادى را مى توان مثال زد. مثلاً در مورد قره باغ و در مورد قتل عام تركهاى كركوك و سين كيانگ، دولت ايران هيچ واكنشى از خود نشان نداد.
همه ى اين تمثيلگرى منفى حكومت در حالى صورت مى گيرد كه خواسته هاى اكثريت انسانهاى موجود در ايران مخالف اين نوع تمثيلگرى است.
از كسانى كه اميدوار به سياست هاى حكومت اند بايد پرسيد آيا حكومت توانسته است يك درصد خواسته هاى آنها را در داخل اجرا كند؟ حكومت تا اندازه اى و در هنگامه ى انتخابات در خصوص مليت ها شو و برنامه هاى تبليغى راه مى اندازد، از احقاق حقوق پايمال شده ى ملت ها حرف مى زند اما در عمل همه چيز به نفع پانفارسيسم است. نماينده، لباس ما را مى پوشد اما به وزيرى كه حقوق ما را زير پا نهاده، راى مثبت مى دهد. كار را به جايى مى رسانند كه ملت ترك را با يكى دو جمله ى تركى به خود اميدوار سازند و در عمل هرگز اجازه ى تدريس زبان آنها را در مدارس نمى دهند.
اين تضادها و تناقض ها نشان از اراده ى پانفارسيستى حكومت دارد.
سياست حكومت اين است؛
كنترل ملتهاى ديگر با شعار و شوهاى سياسى، و سركوب شعور و خواسته هاى آنها در عمل.
بنابراين يكبار ديگر اعمال حكومت را هم از منظر سياست داخلى و هم از منظر سياست خارجى نگاه كنيد و ببينيد كه تمثيلگر مبانى كدام زبان و ملت است؟ آنوقت در خواهيد يافت اين حكومت تمثيلگر مبانى و خواسته هاى ترك ها و عرب ها و ديگر ملت ها ى موجود در ايران نمى باشد. سوگلى ( سئوگيلى ) اين حكومت، پانفارسيسم است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.