رفتن به محتوای اصلی

«ترامپیسم» و اسلامگرایی نئوکانی
19.02.2017 - 11:34
 

طرح «خاورمیانه بزرگ»، یعنی نابودی کشورهای بزرگ خاورمیانه که بنظر میرسد اینبار هدف ایران باشد. از سویی دیگر با انتخاب ترامپ به مقام ریاست جمهوری امریکا، جبهه «نئوکانهای ایرانی» هم با وجد بسیار پا بمیدان گذاشته و درصد برآمده اند تا با بهره جستن از سیاستِ بی در و پیکر ترامپ بویژه در منطقه خاورمیانه، بحران در منطقه را تشدید کنند و تغییر و تحولات سیاسی در ایران را به بنا به سلایق خود متحول سازند. این «جبهه» فاقد هرگونه اصالت ملی و دوراندیشانه ای است و بخش مهمی از این نیرو در درون خود حاکمیت جمهوری اسلامی سکنی گزیده و بخش دیگری از آن اپوزیسیون جمهوری اسلامی محسوب میشود که نهادگاه ایدئولوژیک هر دوی این گروه بندهای سیاسی همان اسلام ناب محمدی است.

کوروش اعتمادی

20 فوریه 2017

Koroush_etemadi@hotmail.com

****

مشاهدات و تحولات اخیر سیاسی در خاورمیانه، در همین آغازِ دور جدید ریاست جمهوری رونالد ترامپ، و بدنبال آن همسویی رفتارهای سیاسی برخی از محافل سیاسی در رابطه با مواضع سیاسی رئیس جمهور کنونی آمریکا نسبت به سرکشی های جمهوری اسلامی در منطقه، بیانگر یک واقعیت است، اینکه «ترامپیسم» صرفاً یک پدیده آمریکایی نیست. سیاستهای ترامپ را از یک بُعد میتوان اینگونه تعریف کرد؛ تندخویی، اتهام زنی، بحران زایی نظامی بویژه در منطقه خاورمیانه، کسب و حفظ قدرت از ُطرق نامتعارف بی آنکه مسئولانه درقبال سرنوشت یک کشور احساس تعهدی کند.

پیش از انتخاب ترامپ به مقام رئیس جمهوری آمریکا، شاهد بوده ایم احزاب راست اروپایی با مطالبات پوپولیستی، با موج سواری بر اندیشهء اسلام ستیزی به بهانهء گسترش تروریسم اسلامی در غرب و موج نارضایتی عمومی علیه سیل خروشان پناهندگان از «کشورهای اسلامی»، به صحنه گردانهای اصلی سیاست در اروپا تبدیل شدند. نتایج عملی این تحول سیاسی همزمان مصادف میشود با رشد بی فقهء گروههای راست نژاد پرست در جوامع اروپایی که در دو دهه اخیر موفق شده اند در قالب «احزاب» سیاسی درصد بالایی از آرای شهروندان اروپایی را بخود اختصاص دهند. بسیار دردناک است «احزاب» راست اروپایی با تشدید موج رو به گسترش هجوم پناهندگان از برخی کشورهای خاورمیانه به غرب، موفق میشوند در پناه حمایت تنگدستان و خیل گسترده بیکاران شهرنشین در شهرها بزرگ خود را تا مرتبت دوم و سوم در انتخاباتِ پارلمانی بالا بکشند. بنظر میرسد چندان هم غیر منطقی نباشد اگر گفته شود شعارها و راهکارهای ترامپ برای کسب قدرت سیاسی بخشاً متأثر از اندیشه و تجارب عملی راستهای محافظه کار اروپایی بوده است. یعنی هراس افکنی در جامعه به سبب گستردگی فعالیت اسلامگرایان افراطی در غرب که از سیاست ورزیهای راست افراطی در اروپا و امریکا میباشد که موجب شده است تا آنها از این موج نارضایتی بهره جویند تا به اهرامهای قدرت یورش برند.

از سوی دیگر مشاهده میکنیم پس از پیروزی ترامپ، مشاورین و همکاران سیاسی او بیشتر از بین گروهی از سیاستمداران امریکایی برگزیده میشوند که در گذشته بیشترخواستار تشدید بحرانهای جنگی در منطقه خاورمیانه بوده تا استقرار یک ژئوپلتیک جدید در خاورمیانه که در دوران بوش پسر تحت عنوان «خاورمیانه بزرگ» معرفی شد تحقق یابد. این دسته از سیاستمداران امریکایی به نئوکانها مشهور هستند که اغلب در دستگاههای امنیتی و نظامی امریکا مشغول بکار میباشند که بار دیگر با انتخاب ترامپ تحت عنوان مشاورین امنیتی او به کاخ سفید راه مییابند. تحقق طرح «خاورمیانه بزرگ» در دوران بوش پسر با حمله به عراق کلید خورد که تداوم و نتیجه آن تا بامروز منجر به تجزیه و نابودی چند کشور در خاورمیانه شده است. از جمله این کشورها میتوان از سوریه، عراق و لیبی نام برد که امروز هر سه این کشور فاقد دولتِ مرکزی متمرکز و مقتدر و مرزهای ملی معین میباشند.

طرح «خاورمیانه بزرگ»، یعنی نابودی کشورهای بزرگ خاورمیانه که بنظر میرسد اینبار هدف ایران باشد. از سویی دیگر با انتخاب ترامپ به مقام ریاست جمهوری امریکا، جبهه «نئوکانهای ایرانی» هم با وجد بسیار پا بمیدان گذاشته و درصد برآمده اند تا با بهره جستن از سیاستِ بی در و پیکر ترامپ بویژه در منطقه خاورمیانه، بحران در منطقه را تشدید کنند و تغییر و تحولات سیاسی در ایران را به بنا به سلایق خود متحول سازند. این «جبهه» فاقد هرگونه اصالت ملی و دوراندیشانه ای است و بخش مهمی از این نیرو در درون خود حاکمیت جمهوری اسلامی سکنی گزیده و بخش دیگری از آن اپوزیسیون جمهوری اسلامی محسوب میشود که نهادگاه ایدئولوژیک هر دوی این گروه بندهای سیاسی همان اسلام ناب محمدی است. پس اگر به هر سوی به جبهه «نئوکان» های ایرانی نظری بیافکنیم متوجه خواهیم شویم مقصد ایدئولوژیک و سیاسی آنها به اسلام ختم میگردد که 14 قرنی است تاروپود فرهنگ، اقتصاد و سیاست ایران را در هم ریخته و آنچه که برای آنها حائز اهمیت داشته است قدرت و تحمیل خود بر جامعه با روشهای خشونت آمیز.

1 ترامپ و نئوکانهای ایرانی

دسته ای از نیروهای سیاسی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی که همیشه با بیت رهبری الفت نزدیکی داشته، در نهان مسرور از گزینش رئیس جمهور کنونی امریکا میباشند که همانند او با بیخردی و تندگویی قصد دارند معضلات سیاسی خاورمیانه را حل کنند. و یا بعبارتی دیگر ویرانگری در خاورمیانه را تا مرز نیستی هدایت کنند.  حاصل این تندگویی و بیخردی یعنی ناامنی و تشدید بحرانهای نظامی و بدنبال آن یافتن راه حل های نظامی برای دست یازیدن به اهداف سیاسی معین. در واقع همان راهکار سیاسی که همیشه جناح غالب در جمهوری اسلامی، بنا به تجارب تاریخی 38 سال که از عمر این حکومت اسلامی میگذرد، از آن استقبال کرده، بویژه در دورانی که بحرانهای درونی رژیم اسلامی اوج گرفته و حکومت قادر به حل مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه نیست. از این رو سپاه پاسداران رژیم و بیت رهبری، با احتیاط ولی هدفمند، از تهدیدها و انتقادهای تند رئیس جمهور جدید امریکا نسبت به سیاستهای توسعه طلبانهء سپاه و رهبر خشنود هستند، آنرا به فال نیک گرفته تا با تشدید بحران نظامی دیگر در منطقه ضرورت وجودی رژیم اسلامی در ایران را در چنین شرایط نامتعارف در بین افکار عمومی مطرح سازند. بحران بگونه ای سازماندهی شده است که اصلاح طلبانه حکومتی را وامیدارد برای بقای خود و حکومت، طرح «آشتی ملی» و تبعیت از رهبری و ماندگاری زیر سایه رهبر را مطرح کنند. نتیجه آنکه زبان تهدید آقای ترامپ بیشتر موجب تقویت و انسجام جناح متصل به نظامی ها و امنیتی ها حکومت و بیت رهبری شد و از سویی دیگر جناح اصلاح طلب حکومت را وادار ساخت بواسط تهدیدهای نظامی از سوی ترامپ و مشاورین سیاسی اش و برای حفظ نظام، غیر مستقیم از رهبری طلب بخشش کنند و طرح «آشتی ملی» را بمیان آورند. در این رابطه میتوان به نامه های اخیر مرعشی داماد هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و تاج زاده به رهبری برای عقد یک «آشتی ملی» با جناح اصولگرای حکومت اشاره کرد که از حوادث جدید در درون نظام بوده که جناح غالب، یعنی سپاه و رهبر، بسرعت آنرا رد کردند. با کلامی دیگر، «ترامپیسم» از یک سو موجب شد تا نیروهای نظامی و امنیتی رژیم تحت کفالت رهبر جمهوری اسلامی به اهمیت وجودی خود در بین افکار عمومی «اعتباری» ببخشند و از سویی استمداد اصلاح طلبان حکومتی برای یک «آشتی ملی» در زیر عبای رهبری با تمسخر رهبر و جبهه اصولگرایان بکنار زده شود.  

2 نئوکانهای ایرانی خارج از حکومت      

سازمان مجاهدین خلق که از دیرباز به سبب روابط نزدیک اش با حکومتهای منطقه که در دشمنی شان با موجودیت ایران تردیدی وجود ندارد، از انتخاب ترامپ و گزینش نومحافظه کاران موسوم به نئوکانها ابراز خشنودی میکنند. مشاهده شده سازمان مجاهدین خلق با تعداد بسیاری از همین مشاورین و دولتمردان امروز آقای ترامپ، روابط بسیار نزدیک داشته و در گذشته با پرداخت مبالغ هنگفتی از آنها دعوت بعمل میاورد تا در اجلاسهای عمومی این سازمان شرکت جویند. سازمان مجاهدین خلق بخوبی آگاه است برای کسب قدرت سیاسی در ایران میبایست بخشاً به قدرت نیروهای خارجی متکی شود. بدین خاطر که مجاهدین کاملا واقف هستند به سبب رفتارهای سیاسی شان در گذشته، فاقد پایگاه مردمی بویژه در داخل کشور هستند. در واقع پیروزی ترامپ با هدف ایجاد بحران در منطقه و تغییر حکومتها از طریق راهکارهای غیرمتعارف، روشی است که سازمانِ مجاهدین خلق بشدت از آن استقبال میکند.  

سازمان مجاهدین خلق بمثابه یک نیروی سیاسی اسلامگرا همانند رژیم اسلامی و یا دیگر نیروهای اسلامگرا در منطقه حاضرند برای کسب قدرت سیاسی، دست به هر اقدام غیر معقولی بزنند. نکته مهم این است برای همهء جریانات اسلامی در منطقه در رابطه با قدرت سیاسی یک اصل اهمیت دارد؛ کسب و حفظ قدرت سیاسی بهر قیمت. برای اسلامگرایان منطقه هیچ تفاوتی نمیکند که ورود به صحنه قدرت چه ره آوردهای خطرناکی میتواند برای یک کشور و کل منطقه داشته باشد. بنظر میرسد با آمدن آقای ترامپ به صحنه سیاست این شرایط یکبار دیگر برای آنها فراهم شده باشد. آن یکی که 38 سال است بر مسند قدرت تکیه کرده است، تلاش میورزد آنچنان به آتش زرادخانه آقای ترامپ بدمد تا با آغاز یک بحرانی جنگی در منطقه ضرورت وجودی خود را بر افکار عمومی تحمیل کند و سیاستهای توسعه طلبانه خود را پیش برد، و دیگری هم میداند بدون پایگاه مردمی در داخل کشور قادر به کسب قدرت نیست، پس از فرصت بدست آمده میبایست استفاده کرد، خود را با مطامع سیاسی آقای ترامپ همسو کرد تا شاید روزنه ای برای رسیدن بقدرت گشوده شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.