رفتن به محتوای اصلی

چنگالهای فساد بر پیکراقتصاد ایران
22.02.2017 - 22:46

 

بنیاد غیر دولتی (هری تیج) وضعیت اقتصادی کشورهای جهان را مورد برسی قرار میدهد، در گزارش اخیر این بنیاد آمده است: در میان ۱۷۶ کشور جهان ایران در جایگاه ۱۷۱ قرار دارد.

معیارهای بنیاد هری تیج برای رده بندی اقتصادی کشورهای جهان عبارتند از: حاکمیت قانون، فساد اقتصادی و مالی، هزینه دولتها، سیستم مالیاتی، بهره وری کار، کارایی اقتصادی، مقررات اقتصادی و آزادی بازار.

این مؤسسه اقتصاد کشورهای جهان را در پنج مدل اقتصادی رده بندی میکند: ۱- اقتصاد آزاد ۲- اقتصاد عمدتاً آزاد ۳- اقتصاد نسبتاً آزاد ۴- اقتصاد عمدتاً بسته ۵- اقتصاد سرکوب شده . اقتصاد ایران جزو سرکوب شده ترین اقتصاد های جهان است.

 لازم به ذکر است در زمینه پول شوئی که از طرف مؤسسه  (بال) منتشر گردیده ایران در میان ۱۵۲ کشور جهان در مقام ۱۵۲ قرار گرفته، یعنی رتبه اول در زمینه پول شوئی در جهان را بخود اختصاص میدهد و در واقع فاسد ترین سیستم بانکی و مالی را داراست. کشورهائی نظیر افقانستان، پاکستان، تاجیکستان، گینه بیسائو، مالی و اوگاندا در این زمینه وضعیتی بهتر از ایران دارند .

یکی از چند ده معضل اقتصاد ایران ورود کالاهای قاچاق است. بنابه گفته مقامات و نهادهای رسمی حکومتی از جمله کمسیون اقتصادی مجلس و کمسیون تحقیق و بررسی در سال ۹۳ حدوداً بیست میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور شده و این رقم را در تابستان ۹۵ نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار هم برآورد کرده اند.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی و بانک جهانی به ازای هر یک میلیارد دلار واردات کالای قاچاق بیش از ده هزار نفر بیکار میشوند. همچنین واردات کالای قاچاق صنایع داخلی را به دلیل عدم توان رقابت با کالاهای ارزان خارجی به نابودی می کشاند. بعلاوه واردات کالای قاچاق بدلیل عدم پرداخت عوارض گمرکی میلیاردها دلار به بودجه عمومی کشور ضرر می رساند.

به گفته مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی ۷۰ درصد پوشاک عرضه شده در بازار ایران خارجی است که بیش از ۹۰% آن بصورت قاچاق وارد میشود. بنابه گفته یکتا سالانه چهار و نیم میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد بازار ایران میشود. به همین دلیل صنعت نساجی ایران تقریباً نابود شده است.

حدوداً ۴۵% سیگار موجود در بازار ایران بصورت قاچاق وارد کشور میشود.

در ایران بیش از ۸۰ اسکله غیر مجاز و یا غیر قابل کنترل در اختیار “برادران قاچاقچی” که در رده های بالای هرم حکومتی قرار دارند. وضع در سایر بخشهای تولید مشابه صنعت نساجی است که در فرصتی دیگر به آنها پرداخته خواهد شد .

نظام اسلامی از سال ۸۳ تا ۹۱  طی هشت سال ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و ۱۸۰ میلیارد دلار از صادرات محصولات پتروشیمی و سایر مواد کانی دیگر ، یعنی در مجموع ۹۳۰ میلیارد دلار بدست آورد.

اگر چین با ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در طی نزدیک به سی سال توانست به دومین اقتصاد نیرومند جهان تبدیل شود، نظام اسلامی در طی ۳۸ سال با درآمدی بالغ بر بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار اقتصاد ایران را به سیاه چاله ای کشانده و تا زمانی که این نظام مسلط است نه تنها بازگشتی به اقتصاد سالم و رفاه نسبی عمومی متصور نیست بلکه مرتباً بیشتر در سیاه چاله فرو میرود.

جهانگیر لقایی

20.02.2017

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
https://kooshandegan.org/1001/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.