رفتن به محتوای اصلی

خشکسالی در سرچشمه کارون و زاینده رود
مافیای آب به جان کوهرنگ افتاده
23.02.2017 - 13:43

سایت تیترشهر:

متأسفانه در مطالعات این طرحها، قوانین و ضوابط ملی و بین¬المللی از جمله بند (هـ) ماده (۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه کشور و معیارهای جهانی یونسکو رعایت نشده و همین امر باعث شده هر شهروند در این استان دچار نگرانی از آینده استان باشد. در حالیکه در کشور میلیاردها تومان از بیت¬المال برای اجرای شتابزده این تونلهای غیرکارشناسی تخصیص داده می¬شود، اجرای طرحهای حیاتی و کم هزینه¬ استان چهارمحال و بختیاری، نظیر طرح انتقال آب ونک به لردگان، آبرسانی شرب محور بن-بروجن، انتقال آب سبزه کوه، طرح عمران زاینده¬رود جنوبی و تأمین آب به شهرستانهای اردل و کوهرنگ معطل نگه داشته شده و متأسفانه هرساله بودجه آب این استان تحلیل می¬رود.

مردم چهارمحال و بختیاری نیز ایرانی اند

اکبرمنصوری رئیس شورای اسلامی استان چهار محال و بختیاری با اشاره به شرایط توپوگرافی استان چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: این استان در مسیر پر بارش ترین استان ها در رشته کوه زاگرس قرار گرفته و هم اکنون آب استان های همجوار خود را تامین می کند؛ اما متأسفانه خشکسالی و کم شدن بارش ها در چند سال اخیر موجب شده بسیاری از روستاها وشهرهای این استان با کمبود آب مواجه شده و بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی شوند .

وی ادامه داد: آب رسانی بیش از حد به استان‌های همجوار باعث شده چهار محال و بختیاری با مشکل بسیار جدی آب، دست و پنجه نرم کند که ریشه این مشکلات، سوء مدیریتی است که در سال‌های گذشته وجود داشته است.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مدیریت ناصحیح پروژه انتقال آب، سبب بروز مشکلات اجتماعی شده است و اگر این مسأله مدیریت نشود، به معضلی ملی تبدیل خواهد شد. مردم چهارمحال و بختیاری نیز ایرانی اند و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند. نباید اعمال نفوذ افراد در بدنه وزارت نیرو که متعلق به استان های ذی نفع هستند، باعث نادیده گرفتن حقوق مردم چهارمحال و بختیاری شود.

منصوری خاطر نشان کرد: در حاشیه زاینده‌رود لوله‌های فاضلاب روستاها و شهرهای حاشیه آن مستقیم به آب ریخته می‌شود و مشکلات زیست محیطی فراوانی را بوجود آورده، لذا این موضوع به دلیل بی‌کفایتی یا تنبلی برخی از مسئولان است که لوله‌های فاضلاب به سمت رودخانه کار گذاشته‌شده و مستقیم به رودخانه ریخته می‌شود .

وی گفت: به جهت اینکه شوراها بصورت ۲۴ ساعته در میان مردم اند و مردم مطالبات خود را از طریق آنها پیگیری و دنبال می کنند ضمن احترام به سیاست های کلی دولت، مدیران مسئول باید در خصوص میزان برداشت آب و نیاز استان که هنوز برای شوراها و مردم محرز نشده پاسخگو باشند .

این عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در کنار مشکل کم آبی بسیاری از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری، حدود هشت شهر از جمله شهرهای فرخ شهر، سامان، بروجن، سرخون، کاج، دشتک، چلیچه، آلونی و هفشجان در سال جاری در وضعیت کم آبی شدید و بحران آب وجود داشتند و اگر کمبود آب در این استان برطرف نشود طی ۵ سال آینده شاهد مهاجرت جدی شهروندان چهارمحال و بختیاری به شهرهای اصفهان و دیگر شهرهای همسایه و روی آوردن آن‌ها به شغل‌های کاذبی که در شأن آن‌ها نیست، خواهیم بود .

منصوری با اشاره به روند استفاده از آب های زیر زمینی و بی توجهی به استفاده از آب‌های جاری برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در استان گفت: این امر موجب شده که کیفیت آب در برخی نقاط کاهش شدیدی داشته باشد و دشت‌های مهمی همچون بروجن-فرادنبه، سفیددشت، دشتهای خانمیرزا و شهرکرد و دشت کیار به عنوان دشتهای ممنوعه اعلام شوند پس با این شرایط باید اقدامات بهینه سازی مصرف آب و اجرای طرح های آبرسانی و تأمین آب نظیر طرح آبرسانی بن-بروجن، سد ونک، سد باباحیدرو طرح آبرسانی فارسان-جونقان هر چه سریع تر انجام شود .

وی با اشاره به پروژه سد ونک لردگان که به دلیل نبود اعتبار هنوز نهایی نشده است، از مسئولین خواست: به این پروژه ملی اعتبار لازم را اختصاص دهند تا با تکمیل این طرح ، آب به شهرستان لردگان انتقال ‌یابد.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها در پایان افزود: عقیده شخصی من این بود اگر همه کشور از نظر آب به خطر بیافتد استان چهارمحال و بختیاری باید آخرین استانی باشد که به مشکل آب برخورد می کند ولی در حال حاضر با وجود اینکه دور تا دور این استان را آب فرا گرفته اما استان در حسرت آب است وحرف ما این نیست که این آب، ارث پدرمان است! خیر. ما می گوییم؛ برای استفاده از آب شرب سالم جوشیده از استان چهارمحال و بختیاری، مردم این استان در اولویت اول باشند و بعد از تامین نیازهای این استان، باید به سایرین رسید اما متاسفانه در دهه های اخیر، استان ما که در بالادست قرار دارد، کلاً فراموش شده است!

چند سوال فعالان محیط زیست

موضوع انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به سایر استان ها مدتهاست موجبات اعتراض فعالان محیط زیست را فراهم آورده است، اعتراضاتی که آنها در قالب چند سوال مهم به آن می پردازند.

آنها می گویند با حفر تونل سوم کوهرنگ چشمه های مهم منطقه از جمله چشمه بزرگ مروارید و چشمه های دشت زرین خشک گردیده و به محیط زیست و مردم منطقه خسارات زیادی وارد شده است. واقعأ چه کسی پاسخگوی این فاجعه است؟

چرا با حفر تونل سوم نه تنها زندگی مردم منطقه بهبود نیافت بلکه جلوی توسعه آن گرفته شد؟

برای انتقال آب راه های دیگری بجز تونل وجود دارد ولی مسئولین به این راهها توجهی ندارند. تونلهای جدید انتقال آب از جمله تونل بهشت آباد دارای طولی ۳ برابر طول تونل سوم کوهرنگ است. در صورت حفر تونل بهشت¬آباد (بطول بیش از ۶۵ کیلومتر و در عمق بیش از ۳۰۰ متر) چه پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی بوجود می آید؟

حتمأ پاسخ شما خشک شدن آب زیرزمینی مناطق مسیر از جمله دشتهای شلمزار، جونقان، کیار، هفشجان، فرخشهر و شهرکرد است. ولی آیا میدانید با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد جمعیت استان در حوضه بهشت¬آباد تمرکز دارد چه آینده¬ای در انتظار آنها است؟

آیا میدانید طرح بهشت آباد را می توان با خط لوله با هزینه بسیار بسیار کمتر اجرا کرد ولی به راستی چرا مسئولین از مطرح شدن روش لوله و مطالعه آن گریزانند. آیا با اصرار بر حفر تونل بهشت¬آباد بجای استفاده از لوله، قصد تاراج آبهای زیرزمینی استان را در سر ندارند؟

مسئولین سهم لازم از منابع آبی بهشت آباد را برای استان در نظر نگرفته اند و این امر چه پیامدهای برای آیندگان این استان می¬تواند به دنبال داشته باشد؟

اجرای طرح بهشت آباد بدلیل اولویت یافتن استانهای مقصد، آیندگان این استان از حق برداشت آب محروم خواهند شد؟ بجز طرح بهشت آباد، تونل خطرناک دیگری بنام گلاب برای انحراف آب زاینده رود در دست اجرا است؟

در خشکسالی‌ها آبدهی رودخانه زاینده رود در منطقه سامان به کمتر از ۲۰ مترمکعب بر ثانیه می رسد ولی ظرفیت تونل گلاب بیشتر از ۵/۲۲ مترمکعب بر ثانیه است؟ این چه معنائی بجز خشک شدن رودخانه زاینده¬رود دارد؟

مجامع معتبری همچون مرکز پژوهشهای مجلس، اداره کل بازرسی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تونل بهشت آباد با چالش جدی مواجه است و نباید حفر شود؟

از نقطه نظرهای اجتماعی، زیست محیطی، فنی و اقتصادی دارای تبعات منفی زیادی است. با این وجود استانهای همجوار با فضاسازی و استفاده ابزاری از افکار عمومی و نفوذی که در کشور دارند، تلاش وافری برای اجرای شتابزده و عجولانه این تونل های غیرکارشناسی به خرج می¬دهند ولی هشیاری و پیگیری مجموعه مدیریتی استان و نمایندگان مردم، وزارت نیرو را مجاب کرده که اولأ مقدار آب قابل انتقال کاهش داده شود تا حقوق آیندگان استان در استفاده از آب محفوظ بماند و ثانیا از روشی برای انتقال آب استفاده شود که منابع آب زیرزمینی استان زهکش نشود (از جمله روش انتقال آب با لوله). ولی افسوس که تا کنون گوش برخی مسئولین بر این مسائل بسته مانده و اساسأ منافع و حقوق استان ما را در این طرح به رسمیت نمی-شناسند. یقینأ اگر تونل بهشت¬آباد حفر شود در آینده نه چندان دور، ساکنان حوضه بهشت¬آباد که ۶۰ درصد کل جمعیت استان را به خود اختصاص داده¬اند، دچار بحران جدی می¬شوند و بسیاری از آنها مجبور به مهاجرت و حاشیه¬نشینی شهرهای دیگر خواهند شد. در این ارتباط تنها راه برای جلوگیری از این فاجعه اینست که بجای حفر این تونل خانمان برانداز، از روش لوله برای انتقال آب استفاده شود و مقدار آب انتقالی با توجه به نیازهای آبی استان در نظر گرفته شود.

طرح انتقال آب چهارمحال و بختیاری باید کارشناسی باشد

سید شهاب الدین طباطبایی امام جمعه کوهرنگ، با اشاره به تجمع و راهپیمایی بزرگ مردم استان چهارمحال و بختیاری در حمایت از حق خود برای منابع آبی استان تصریح کرد: ابزار درونی این استان چندان قوی نبوده است که بتواند حق مردم را بگیرد و دست استان اصفهان را از آب چهارمحال و بختیاری کوتاه کند.

امام جمعه کوهرنگ تاکید کرد: باید جلوی آن قدرت نمایی هایی که برخلاف مصالح مردم چهارمحال و بختیاری کار می کنند گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: این مافیای غلط که بر آب استان چهارمحال و بختیاری، چمبره زده باید قطع شود و این مهم نیازمند یک همت جهادی در راستای گرفتن حق مردم این استان می باشد.

وی گفت: از رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و دیوان تخلفات تقاضا داریم در این مسئله وارد شوند و با تخلفات وزارت نیرو برخورد شود.

شهاب الدین طباطبایی حق آب را کمترین حق مردم این استان دانست و اظهار کرد: خیلی از این کارها بر خلاف مصوبات قانونی است.

وی خاطرنشان کرد: از عدم توانمندی مسئولان استان ما سوء استفاده شده است و با کارهای غلط و غیر اصولی دو تونل گلاب و بهشت آباد در استان ما احداث شده می باشد.

وی خاطرنشان کرد: احداث این دو تونل غیرکارشناسی سبب خشک شدن تمام چشمه‌های استان شده است و به ناحق حق مردم خورده می شود، باید این حق به استان چهارمحال و بختیاری برگردانده شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
سایت تیتر شهر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.