رفتن به محتوای اصلی

دروغ و دغل در باره‌ی فاجعه‌ی برق در خوزستان
23.02.2017 - 15:06

 

 

با آشفته‌شدن اوضاع برق خوزستان به دلیل کاهلی یا « اقدام آگاهانه » برای ایجاد این وضعیت در اثر نشستن خط‌های انتقال نیرو ، دروغ‌پردازی‌ ودغل‌کاری از سوی مسئولین آغاز شد که ادامه هم دارد .

در ماه‌های پایانی سال 1341 در « دفتر اقتصادی » سازمان برنامه به عنوان کارشناس اقتصادی استخدام شدم . در آن زمان کار ساخت سد سفید رود ، تازه از سوی مهندسین مشاور و پیمانکار فرانسوی به پایان رفته بود . با توجه به کارهای سدسازی که در پیش بود ، از سوی آقای دکتر بهمن آبادیان ( رییس دفتر اقتصادی ) ، به من ماموریت دادند که اقتصادی بودن سد سفید رود را با روش « درآمد ـ هزینه » (Cost-Benefit ) محاسبه کنم . مهندس مشاور فرانسوی ، از روش ِ سرمایه‌گذاری ـ تولید ( Capital – Output )بهره گرفته بود که روش‌درستی برای محاسبه‌ی اقتصادی بودن « سد » نبود .

در اثر این محاسبه ، من ناچار ، مطالعاتِ سد « دز » را که از سوی مهندسین مشاور و پیمانکار ایتالیایی ساخته شده بود مورد بررسی قرار دادم و در مساله‌ی خط انتقال نیرو از اندیمشک به اهواز ، به مساله‌ی شست‌وشوی این خط به دلیل گردوخاک خوزستان برخوردم که برای من تازه‌گی داشت .

در سال 1356 یک سفر مطالعاتی به اهواز داشتم . در آن هنگام آقای مهندس احمد آل‌یاسین ، رییس سازمان آب و برق خوزستان بود . مهندس آل‌یاسین از دوستان هم‌اندیش بود و وی را از دوران دبیرستان و سال‌های مبارزه برای ملی شدن صنایع نفت در سرتاسر ایران می‌شناختم .

در این سفر از وی خواستم که مرا با شست‌وشوی خط‌های انتقال نیرو از نزدیک آشنا کند . از سوی وی به رییس بخش مربوط معرفی شدم و معلوم شد که شست‌وشوی خط‌ها ، یک کار همیشگی ، هم‌راه با یک برنامه‌ی دقیق است . البته در صورت شدت گرفتن توفان شن ، برنامه‌های اضطراری به برنامه‌ی‌های همیشگی ، افزوده می‌گردد .

به دنبال فاجعه‌ی قطع برق استان خوزستان که قطع آب را نیز به هم‌راه داشت ، وزیر نیرو با کمال گستاخی تقصیر را به گردن « ریزگرد و شبنم » انداخت و عنوان کرد که چون خط‌ها و مقره‌ها هنگام زیادی بود که شسته نشده بودند ، با نشستن « شب‌نم » روی ریزگرد‌ها‌ی انباشته شده بر روی خط‌ها و مقره‌ها ، با عث اتصال و قطع برق شده است .

همه‌ی این ها دروغ است و این حادثه ، تنها و تنها در اثر سهل‌انگاری ( شاید آگاهانه ) و افزایش ندادن برنامه‌ی شستشوی خط‌های انتقال نیرو ، همگام با افزایش ریزگردها در استان خوزستان است که مهم‌ترین عامل ، برخلاف فرافکنی و انداختین تقصیر آن به گردن کشور همسایه ، بر اثر خشک کردن هوزگان ( هورعظیم ) برای اکتشاف نفت از سوی وزارت نفت و سکوت سازمان محیط‌زیست در این باره می‌باشد .
از آن‌جا که فاجعه‌آفرینان از « ذخایر نظام » ‌هستند ،‌ نباید انتظارِ پی‌گیری و پی‌گرد داشت ؟!

سه شنبه 3 اسفند 1395 ـ هوشنگ طالع

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.