رفتن به محتوای اصلی

زخم های بی مرهم " اسید پاشی"
گزارشی پیرامون قربانیان اسید پاشی
23.02.2017 - 22:15

اسید پاشی یکی از انواع خشونت بوده که بیشتر علیه زنان صورت گرفته و ممکن است در مواردی منجبر به مرگ قربانی نیز شود.اسید پاشی حمله است که نه به قصد قتل،بلکه معمولا برای انتقام و نابودگی زندگی اجتماعی و اینده قربانی انجام می شود.اسید ماده ای است که قرن ها از شناخت ان می گذرد، اما به نظر نمی رسد که پدیده اسید پاشی قدمتی بیشتر از صد و پنجا ه سال داشته باشد.اسید مورد استفاده بیشتر از اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید نیتریک و سود سوزاورد است.برای ترمیم محل اسید پاشی باید شخص اسیب دیده از مواد پروئینی زیاد استفاده کند.

اسیدپاشی در کشورهایی که از نظر توسعه اجتماعی و اقتصادی در وضعیت خوبی نیستند و شکاف جنسیتی و خشونت علیه زنان و کودکان در آنها زیاد است بیشتر دیده می‌شود. این پدیده در کشورهای زیادی در دنیا دیده می‌شود و در کشورهایی که شایع‌تر است، یعنی کشورهای جنوب آسیا، سابقه‌ای بیشتر از پنجاه سال ندارد.

 آسیب‌های روحی و بدنی فرد قربانی

اسیدپاشی آسیب شدیدی به قربانی وارد می‌کند که معمولاً ماندگار است و علاوه بر آسیب‌های جسمی ماندگار از جمله نابینایی، می‌تواند آسیب‌های روانی جدی مثل افسردگی، اختلال تنش‌زای پس از رویداد اضطراب، حملات اضطرابی، اختلالات خوردن و حتیاعتیاد و خودکشی را به همراه داشته باشد. اسید به علت خاصیت خورندگی و گرمایی که ایجاد می‌کند به بافت‌ها آسیب می‌زند. معمولاً صورت قربانی هدف اسیدپاشی قرار می‌گیرد. غالباً خطر مشکلات تنفسی، عفونت خون (سپتی‌سمی)، نارسایی کلیه و نهایتاً مرگ قربانیان اسیدپاشی را تهدید می‌کند. اسید باعث مرگ بافت (نکروز) و سوختگی آن می‌شود، بعد از از بین بردن پوست، چربی زیر پوست را حل کرده و به عضلات و حتی استخوان نفوذ می‌کند. در حمله به صورت، معمولاً پلک و مژه و لبها کاملاً از بین می‌روند و بینی و گوش هم ممکن است کاملاً تخریب شود. شدت ضایعه به نوع و غلظت اسید، مدت زمانی که پس از حمله، شستشو و رقیق شدن شدن اسید انجام می‌شود، و سرعت انتقال قربانی به مرکز تخصصی بستگی دارد

زندگی‌های نابود شده

در حالی که در مهرماه سال 94 ، خبر اسیدپاشی بر صورت دست‌کم هفت یا هشت زن در اصفهان موجی از نفرت و اعتراض در ایران به راه انداخت. اما واقعیت این است که در سال‌های گذشته موارد متعددی از اسیدپاشی در ایران رخ داده است. زنانی که قربانی اسیدپاشی می‌شوند، هرگز به زندگی گذشته خود بازنمی‌گردند. روند درمان قربانیان اسیدپاشی طولانی و پرهزینه است. روندی که به گفته پزشکان ممکن است تا ۱۰ سال هم طول بکشد.

علی رغم اعتراضهای مکرر در خصوص پدیده اسید پاشی در اصفهان ،تهران و حتا کردستان، بازم هم اقدام به اسید پاشی از سوی شهروندانی که از لحاظ روحی و روانی مشکل دارند صورت می گیرد و در تازه ترین مورد " در تاریخ 5.12.1395 خورشیدی،زن جوانی در یک آرایشگاه زنانه در نهاوند از ناحیه صورت قربانی اسیدپاشی شد. مدیر بیمارستان در این خصوص گفت که: در این حادثه اسید پاشی زن ۲۸ ساله از ناحیه صورت مصدوم و به همدان اعزام شده است".

در دوره هشت ساله دولت محمود احمدی‌نژاد بیشتر سازمان‌های غیردولتی دیگر قادر به ادامه کار خود نشدند. این سازمان‌ها می‌توانستند بر خیلی از زخم‌های جامعه مرحم بگذارند. جای نهادهایی که بتوانند از قربانیان فقر، خشونت و عقب‌ماندگی حمایت کنند، اکنون بیش از همیشه خالی است.

قوانین هم نه تنها حمایتی از زنانی که قربانی اسیدپاشی شده‌اند نمی‌کند، بلکه متوسط مجازات اسیدپاشی در ایران بر اساس ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی تا به حال بین ۲ تا ۵ سال حبس بوده است. بیشتر زنانی که تا به حال قربانی اسیدپاشی شده‌اند، جوان بوده‌اند.. جوانی و زندگی آن‌ها در چند ثانیه نابود شده است. در تاریخ 5.12.1395 خورشیدی،زن جوانی در یک آرایشگاه زنانه در نهاوند از ناحیه صورت قربانی اسیدپاشی شد. مدیر بیمارستان در این خصوص گفت که: در این حادثه اسید پاشی زن ۲۸ ساله از ناحیه صورت مصدوم و به همدان اعزام شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.