رفتن به محتوای اصلی

پیمان الیزه و پیامدهایش The Élysée Treaty
24.02.2017 - 14:17

 

 

...
فایل صوتی

۲۲ ژانویه سال ۱۹۶۳ (دوم بهمن ۱۳۴۱)، پیمان الیزه Traité de l'Élysée بین فرانسه و آلمان، با هدف بهبود مناسبات دو جانبه و از بین بردن سردی ناشی از جنگ جهانی دوم، امضاء شد. قرارداد الیزه را شارل دوگل، رئیس جمهور وقت فرانسه و کنراد آدناور Konrad Adenauer، اولین صدراعظم جمهوری فدرال آلمان امضا کردند. فرانسه و آلمان، زمانی دشمنی‌شان مثال زدنی بود و قرارداد الیزه نقش مهمی در نزدیکی این دو کشور به هم داشت.
...
در زمان بیسمارک، ستیز آلمان با فرانسه به اوج رسید و آلمان متحد، در کاخ ورسای بنیان گذاشته شد که نوعی تحقیر برای فرانسویان بود. وحدت آلمان از طریق شکست فرانسه، جز ایجاد فاصله و عداوت حاصلی نداشت. درواقع کینه متقابل از سال ۱۸۷۱ یعنی از زمان جنگ پروس و فرانسه و تشکیل رایش آلمان تشدید شد. سرانجام دو دولت در جنگ جهانی اول به جان هم افتادند و در تبلیغات همدیگر را شر مطلق نامیدند و درگیر شدند که هزاران کشته و زخمی از دو طرف به دنبال داشت. آلمان سرانجام مغلوب شد و فرانسه با پیمان ورسای انتقام شکست ۱۸۷۱ را گرفت. اما داستان به اینجا ختم نشد.
...
کینه، کینه بارآورد و نازیسم سر بلند کرد. هیتلر شعار داد آمده‌ام تا قرارداد ورسای را لغو کنم و آلمان را از تحمیل‌های دولت‌های پیروز در جنگ جهانی اول رها سازم.
جنگ جدید در تقدیر بود. جنگ جهانی دوم که ویرانگری‌های بسیار بهمراه داشت.
...
بعدها، به همت و ابتکار ژنرال دوگل، که به دیدار کنراد آدناور (دولت‌مرد محافظه‌کار آلمانی از حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان) رفت، با پیمان الیزه، دوستی با آلمان فدرال جای دشمنی را گرفت. کم کم با بنای صلح در چارچوبی که دیگر همسایگان نیز پذیرای آن شدند، خط همکاری و اتحاد پیش گرفته شد که ازجمله پیامدهای آن، بازار مشترک اروپا و بعدها «اتحادیه اروپا» بود.
...
 فرانسه، با قرارداد الیزه در ۲۲ ژانویه ۱۹۶۳، می‌خواست آلمان را بیشتر به سمت خود بکشد و از این طریق مانع آن شود که این کشور احیاناً زمانی جذب بلوک شوروی گردد و یا در اروپا فقط از منافع آمریکا حمایت کند. آلمان نیز در صدد بود از طریق دوستی با فرانسه امکان حضور در اروپا با چهره‌ای صلح آمیز و پذیرفتنی را تقویت کند.

بر مبنای قرارداد الیزه دو دولت آلمان و فرانسه سیاست‌های خارجی و دفاعی خود را با همدیگر هماهنگ کردند. دوستی فرانسه و آلمان، سنگ بنای اروپای متحد بود.

در همین زمینه 
تاریخ جهان دادگاه جهان است
بخش‌های دیگر«تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک»
...
سایت همنشین بهار 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.