رفتن به محتوای اصلی

بارزانی: همه‌پرسی برای استقلال کردستان حق ماست
25.02.2017 - 13:29

مسعود بارزانی در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” که روز جمعه (۲۴ فوریه / ۶ اسفند) منتشر شد بار دیگر بر برگزاری همه‌پرسی برای استقلال منطقه خودمختار کردستان از دولت مرکزی عراق تاکید ورزید.

رئیس اقلیم خودگردان کردستان عراق گفت، چنین اقدامی «حق طبیعی و خدادادی خلق کرد است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا دولت‌های ایران و ترکیه با همه‌پرسی کردستان مخالفت نخواهند کرد، گفت: «این  موضوع داخلی عراق است که فقط به ما و بغداد مربوط می‌شود و به ایران و ترکیه ربطی ندارد.»

مسعود بارزانی در این مصاحبه مطبوعاتی همچنن تصریح کرد که سوریه و عراق دیگر به عنوان کشورهای واحد وجود ندارند بلکه عملا تجزیه شده‌اند و «مرزهای رسمی این کشورها بی‌معنی شده‌ و به گذشته تعلق دارند.»

رئیس اقلیم خودمختار کردستان از تابستان ۲۰۱۴، بارها برگزاری همه‌پرسی برای استقلال این منطقه از دولت مرکزی عراق را طرح کرده اما به گفته خودش، تاکنون فرصت مناسبی برای این اقدام پیش نیامده است.

مسرور بارزانی، فرزند رئیس اقلیم کردستان عراق که ریاست “شورای امنیت” اقلیم کردستان را به‌عهده دارد، قبلا اعلام کرده بود که پس از شکست “داعش” عراق به سه بخش کردی، سنی و شیعه تقسیم خواهد شد.

تمجید از اردوغان

رئیس اقلیم خودگردان کردستان عراق در مصاحبه با “فرانکفورتر آلگماینه” از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به نیکی یاد کرد و به کردها‌ی سوری هشدار داد، به حساسیت‌های دولت ترکیه اهمیت دهند.

به اعتقاد بارزانی، اردوغان «شجاعت به خرج داده» و تنها سیاستمدار ترکیه است که می‌تواند بین ترکیه و کردها صلح برقرار کند. او در ادامه گفت: «متاسفانه در حال حاضر فعل‌وانفعالات دیگری در ترکیه در جریان است.»

بارزانی در عین حال، خواستار آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش و دیگر سیاستمداران زندانی کرد وابسته به “حزب دموکراتیک خلق‌ها” شد.

تهدید به اعلام استقلال فوری

مسعود بارزانی در مصاحبه با روزنامه آلمانی تاکید کرده است که به هیچ وجه بازگشت نوری مالکی به کرسی ریاست دولت عراق را نخواهد پذیرفت. او تهدید کرد که در چنین صورتی، اقلیم کردستان فوری اعلام استقلال خواهد کرد.

رئیس اقلیم خودگردان کردستان، نخست‌وزیر پیشین عراق را “دیکتاتور”ی خواند که با سیاست‌های غلط خود «نصف عراق را به داعش واگذار کرد.»

این سیاستمدار کرد همچنین تاکید کرده است: «ما حاضر نیستیم در عراقی که مالکی نخست‌وزیر آن باشد حتی یک دقیقه زندگی کنیم.»

بارزانی معتقد است که حیدر عبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق، برعکس عمل کرده و از طریق همکاری نزدیک با کردها موفق به بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش شده است.در آخرین اقدام ارتش عراق، فرودگاه موصل از دست شبه‌نظامیان تروریست “دولت اسلامی” خارج شد.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.