رفتن به محتوای اصلی

افزایش فشارها بر زنان در ایران و کردستان
گزارشی از دستگیری و شکنجه های زنان در ماه های اخیر
28.02.2017 - 14:51

در آستانه فرار رسیدن ۸ مارس، روز جهانی زن هستیم. روز جهانى زن، روز اعلام همبستگی جهانی زنان، روز یادآوری مبارزه متحدانه زنان و مردان برابری خواه علیه کلیه وجوه نابرابری، روز اعلام تشدید مبارزه علیه تبعیض جنسی، روز اعلام نفرت از سنن و فرهنگ زن ستیز و مردسالارانه است. روزی در گرامیداشت نیمی از جمعیت جهان که ادامه نابرای و ستم بر علیه آنان بر وجدان بشریت عصر ما سنگینی می کند. اگر چه در نتیجه بیش از یک قرن مبارزه مردم آزادیخواه و برابری طلب، زنان در برخی از کشورها به بخشی از حقوق انسانی و اجتماعی خود دست یافته اند، اما در اکثر کشورهای جهان تا رهائی و برابری کامل هنوز راه درازی در پیش دارند.

طی سالها حاکمیت رژیم اسلامی اگرچه زنان شرایط ضد انسانی دردناکی را تجربه کرده اند و این رژیم از همان روز اول بقدرت رسیدنش همواره به اشکال گوناگون تلاش در جاانداختن ابزارها و مکانیسم های زن ستیزانه داشته است، با این حال زنان به فرودستی خود نه تنها تمکین نکرده اند که به اشکال گوناگون علیه آن مبارزه کرده اند. ابعاد مبارزات مستمر و پیگیرانه توده ای زنان در طول دوران حاکمیت جمهوری اسلامی، آنقدر وسیع و نیرومند بوده که این رژیم هنوز و بعد از سی و چند سال حاکمیت فریادش علیه بدحجابی و بی حجابی زنان بلند است.

در شرایطی به پیشواز 8 مارس، روز جهانی زنان می رویم که در چند روز گذشته شاهد خبری مبنی بر خودکشی یک دخترکرد با مدرک  مهندسی، به دلیل تجاوز مامورین اداره اطلاعات در استان کرمانشاه بوده، که خبر از این قرار بود: سایت خبری «مروفایتی» از خودکشی یک مهندس جوان کرمانشاهی به دلیل تجاوز جنسی به او در بازداشتگاه وزارت اطلاعات خبر داده است.در این گزارش آمده است که مهندس مهدیس میر قوامی بلافاصله بعد از بیرون آمدن از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات کرماشان (کرمانشاه)، «به دلیل تجاوز ماموران اطلاعاتی» به زندگی خود پایان داد.این گزارش چهارشنبه 22 فوریه منتشر شده و در آن آمده است که مهدیس میرقوامی روز سه‌شنبه 24 ژانویه به اداره‌ اطلاعات احضار و به مدت دو روز در این اداره در بازداشت بود، که بلافاصله بعد از بیرون آمدن از بازداشگاه اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داده است.

بنا بر این گزارش، وب‌سایت هنگاو نیز ضمن انتشار این خبر اعلام کرده است که این مهندس جوان با استفاده از قرص برنج اقدام به خودکشی کرده، که بعد از مدت کمی در جانش را از دست داده است.این گزارش می‌افزاید همزمان با خودکشی مهدیس میرقوامی نیروهای اطلاعاتی خانواده‌ی وی را مورد تهدید جدی قرار داده بودند، که از اعلام خبر خودکشی فرزندشان خودداری کنند، که به دلیل تهدیدات وزارت اطلاعات این خبر رسانه‌ای نشده بود. سایت مروفایتی افزوده است که پیشتر حنانه شلیر فرهادی دارای مدرک لیسانس و از اهالی کرماشان (کرمانشاه) که به مدت 4ماه در بازداشت نیروهای اطلاعاتی بود، بلافاصله بعد از آزادی از بازداشتگاه اطلاعات کرماشان به زندگی خود پایان داد.

همچنین در رابطه با این موضوع : فرزانه جلالی فعال سرشناس مدنی و حقوق زنان به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر کرمانشاه منتقل شده است. یکی از اعضای خانواده این فعال مدنی اعلام کرده که علی رغم اعلام آمادگی یکی از وکلای دادگستری برای قبول وکالت فرزانه جلالی شعبه هفتم بازپرسی با این درخواست مخالفت کرده و تصریح کرده اند که “تنها پس از استعلام از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و قرار داشتن نام وی در لیست وکلای رسمی و مورد تایید رییس قوه قضاییه” با این درخواست موافقت خواهند کرد.مقام های  قضایی با درخواست اعضای خانواده وی برای ملاقات با فرزندشان مخالفت کرده و بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده اند که فرزانه جلالی متهم به “اقدام علیه امنیت ملی” است.

به گزارش این سایت حقوق بشری به نقل از یک منبع مطلع این فعال مدنی و حقوق زنان روز گذشته از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه طی تماس کوتاهی از نگهداری خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات خبر داده است. شایان ذکر است که اداره ثبت اسناد کرمانشاه روز پنج شنبه ۵ اسفند در اقدامی هماهنگ با اداره اطلاعات این شهر طی تماسی از فرزانه جلالی خواسته بودند تا برای تکمیل پرونده خود به اداره ثبت مراجعه کند. این فعال حقوق زنان پس از مراجعه به اداره ثبت در نزدیکی اداره پست شهر کرمانشاه توسط ماموران اداره اطلاعات با توسل به زور بازداشت می شود. فرزانه جلالی عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و مدیر مسئول سابق روزنامه صبح دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۹ به دلیل فعالیت های دانشجویی علی رغم کسب رتبه ۶ در کنکور کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل محروم شد. بیشتر فعالیت های وی در سال های اخیر معطوف به حوزه های زنان و مسائل اجتماعی بوده است. همچنین وی یکی از حامیان اصلی و پیگیر دانش آموزان آسیب دیده حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد است.

در شرایطی به استقبال از روز جهانی زن می رویم که هنوز اسید پاشی از سوی نیروهای وابسته به حکومت به سوی زنان بی پناه ایرانی به قوت خود باقی است

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.