رفتن به محتوای اصلی

6 سال حبس براى یک پناهنده اهوازی در هلند پس از بازگشت به ایران
02.03.2017 - 13:58

به گفته کریم دحیمی فعال حقوق بشری اهوازی، ضیاء سوارى 24 ساله اهوازی که از اهالى کوى علوى(حی الثورة) است، ماه مارس 2016 از هلند به اهواز بازگشت.

به گفته دحیمی، ضیاء سواری، 14 آوریل 2016، توسط قرارگاه امنیتى سپاه ابوالفضل العباس دستگیر شد. او سپس توسط شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به اتهام عضویت در «جنبش آزادى بخش الأحواز» و «فعالیت تبلیغى علیه نظام جمهورى اسلامى» به استناد مواد 500 و 499 ناظر به ماده 5 قانون مجازات اسلامى به 6 سال حبس تعزیرى محکوم شد.

دادگاه تجدید نظر در شعبه 16 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سعید کوشا، حکم بدوی را تایید کرد و اخیرا هم این حکم به ضیاء سواری ابلاغ شد.

بنا بر این گزارش، ضیاء سوارى به دلیل شرکت در حوادث بعد از بازى الهلال سعودى و فولاد اهواز توسط نیروهاى امنیتى بازداشت و با قید وثیقه آزاد و همراه یک خواننده عرب اهوازى بنام عماد عبیات به کشور هلند پناهنده شده بود.

در جزئیات حکم صادره وبنا به گزارش قرارگاه امنیتى سپاه حضرت ابوالفضل العباس ضیاء سوارى به همراه یکى از بستگانش که از فعالان عرب اهوازی است و عیسى سوارى نام دارد، در ارتباط بوده، در فضاى مجازى فعالیت زیادى داشته و در تظاهرات مقابل سفارت جمهورى اسلامى ایران در هلند شرکت کرده بود.

کریمی دحیمی می‌گوید: «ضیاء سوارى به دلیل فشار دادگاه انقلاب اهواز بر خانواده او در مورد وثیقه سپرده شده مبنى بر مصادره ملک آن‌ها و همچنین نداشتن اوراق پناهندگى وپشتیبانى مالى و سهل انگارى اداره مهاجرت کشور هلند ( IND) و وضعیت وخیم پناهندگى در آن کشور، مارس 2016 به اهواز برگشته بود و آوریل 2016 توسط قرارگاه امنیتى سپاه حضرت ابوالفضل العباس اهواز دستگیر شد».

عیسى سوارى پناهنده و فعال عرب اهوازی در هلند مى‌گوید: «ضیاء سوارى چند روزى نزد من بود و با هیچکدام از تشکیلات یا سازمان‌هاى سیاسى ارتباط نداشت. او به دلیل روشن نشدن وضعیت پناهندگیش در هیچ فعالیتى شرکت نکرده و حتى زمانى که در هلند بود، تظاهراتى در مقابل سفارت ایران نداشتیم».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.