رفتن به محتوای اصلی

حکومت سوریه و مخالفان «بر سر یک دستور کار روشن به توافق رسیدند»
04.03.2017 - 14:02

استفان دی میستورا به خبرنگاران در ژنو گفت برنامه این است که طرفین مذاکره اواخر ماه مارس در دور جدید مذاکرات حاضر شوند که مسئله مبارزه با تروریسم از جمله موارد در دستور کار است. دولت دمشق خواستار بحث درباره این موضوع شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده سازمان ملل در امور سوریه اظهار داشت: «قطار در ایستگاه آماده رفتن است، موتور آن در حال گرم شدن است. همه چیز مهیاست، فقط باید به آن سرعت بخشید».

وی افزود: «به نظرم یک دستور کار روشن اکنون پیش روی ماست».

نماینده سازمان ملل اظهار داشت شورای امنیت یک «جدول زمانی» تعیین کرده که بر اساس آن، قانون اساسی جدید سوریه باید ظرف ۱۲ ماه نوشته شود، و انتخابات آزاد و عادلانه تحت نظارت سازمان ملل نیز ظرف ۱۸ ماه برگزار شود.

هدف از مذاکرات ژنو که نخستین دور آن از آوریل پارسال است، پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه است که مارس سال ۲۰۱۱ با اعتراض‌ها علیه بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور، آغاز شد. ۱۵ مارس هفتمین سالگرد آغاز این درگیری‌هاست.

بر اساس گزارش سازمان ملل، از آن زمان تاکنون بیش از ۳۱۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

این گزارش حاکی است، تمرکز این دور از گفت‌وگوها به مانند مذاکرات پیشین، بیشتر بر دستور کار میان طرفین بود.

بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، طرفین باید چارچوبی شامل «سه سبد» یا سه حوزه بحث را دنبال کنند: اداره کشور، قانون اساسی و انتخابات.

اما دمشق فشار وارد آورد که بحث مبارزه با تروریسم به دستور کار مذاکرات اضافه شود که این مسئله خشم مخالفان را برانگیخت و دولت سوریه را متهم به «کارشکنی» در روند گفت‌وگوها کردند، با این هدف که روند گذار سیاسی را سد کند.

کمیته عالی مذاکرات که گروه اصلی مخالفان را نمایندگی می‌کند، گفته است که مذاکرات اخیر ژنو نسبت به گذشته «بسیار مثبت» بوده است.

نصر الحریری، رییس این کمیته، گفته است: «ما این دور از مذاکرات را بدون نتیجه به پایان رساندیم…ولی می‌توانم بگویم که این دور بسیار مثبت بوده است».

وی افزود: «برای نخستین بار، مسائل مربوط به آینده سوریه و گذار سیاسی را عمیقا مورد بحث قرار دادیم».رادیوفردا

——————–

مذاکرات سوریه در ژنو ‘با تعیین محورهای مذاکرات آتی’ پایان گرفت

مذاکرات نمایندگان دولت سوریه و هیات عالی مذاکره‌کنندگان از طرف مخالفان بشار اسد، در ژنو سوئیس پایان گرفت.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گفت مذاکرات آتی دستور کار روشنی دارد و چهار محور اصلی برای گفت و گوهای آینده مشخص شده است. آقای دی میستورا گفت احساس می‌کند دو طرف به دنبال یافتن راهی برای گفت و گو هستند و ابراز امیدواری کرد که طرفین روی محورهای اصلی برای مذاکرات بعدی توافق داشته باشند.

نصر حریری، از مذاکره‌کنندگان ارشد مخالفان، گفت این دور از مذاکرات نسبت به قبل مثبت‌تر بوده و مساله انتقال قدرت در سوریه با عمقی بی سابقه به بحث گذاشته شد. البته او گفت این مذاکرات نتیجه ملموسی نداشت.

نمایندگان دولت سوریه پس از پایان گفت و گوها محل مذاکره را بدون اظهار نظر در میان خبرنگاران ترک کردند. این دور از مذاکرات ژنو روز پنجشنبه ۲۳ فوریه (۵ اسفند) آغاز شد.

تشکیل دولت سراسری غیرفرقه‌ای، تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه تحت نظارت سازمان ملل و اقدامات لازم برای مبارزه با تروریسم چهار محوری هستند که به گفته استفان دی میستورا برای مذاکرات آتی تعیین شده است.

مساله مبارزه با تروریسم در هفته گذشته بر مذاکرات سایه انداخته بود. دولت سوریه برخی از حاضران در مذاکرات را “تروریست” می‌خواند. مخالفان در مقابل دولت بشار اسد را متهم می‌کردند که با تمرکز بر بحث تروریسم می‌خواهد بحث انتقال قدرت را منحرف کند.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت با معیارهای این سازمان تنها دو گروه تروریستی در سوریه هستند: “نصرت و داعش”.

امکان مبادله زندانیان و ربوده‌شدگان هم یکی از مسائلی است که در ژنو به بحث گذاشته شده است.

نمایندگان دو طرف در این دور از مذاکرات ژنو به طور غیرمستقیم و با میانجیگری سازمان ملل با یکدیگر گفت و گو کردند. استفان دی میستورا اظهار امیدواری کرد که در “لحظه مناسب” مذاکرات رو در رو نیز انجام شود.

او گفت روسیه، و همچنین مقام‌های ارشد ایران و ترکیه حامی مذاکرات ژنو بودند.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.