رفتن به محتوای اصلی

عضو ارشد تیم اتمی ایران: چاره‌ای به جز تمدید برجام نیست
تاکید اشمید بر اجرای کامل برجام از سوی اروپا
06.03.2017 - 13:47

به گزارش ایسنا :

در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است. همزمان معاون موگرینی، مسئول هماهنگی سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، طی سمیناری در خصوص برجام، مدعی “عامل ثبات بخش در منطقه و جهان”شد و اظهار داشت که اروپایی ها به طور کامل به اجرای آن متعهد هستند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم اتمی رژیم ایران در کنفرانس موسوم به “برجام و اقتصاد مقاومتی” که در تهران برگزار شد اظهار کرد: در فضای برجام یکی از حوزه‌هایی که خستگی ما را درآورد نفت و گاز بود. کاری که برجام باید انجام می‌داد این بود که موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد و درهمه حوزه‌هایی که برجام قرار بود مانعی بردارد، موانع برداشته شد.

وی با بیان این‌که موانع غیربرجامی زیاد است، اظهار کرد: برجام وظیفه خود را انجام داده و اکنون همه چیز بستگی به تلاش وزارتخانه‌ها دارد. من اینجا شهادت می‌دهم یکی از بهترین وزارتخانه‌هایی که از فرصت برجام بهترین استفاده را کرد و توانست خود را به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگرداند وزارت نفت بود که من همین‌جا از وزیر نفت و بقیه همکاران در این وزارتخانه تشکر می‌کنم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران همچنین ادعا کرد: این موضوع شاهکار است که در عرض یک سال هم میزان تولید افزایش پیدا کند و هم میزان صادرات. در شرایط تحریم همه مشتریان نفتی ایران رفته بودند و با کشورهای تولیدکننده دیگری قرارداد بسته بودند. وزارت نفت توانست در فضای بعد از برجام این مشتریان را احیا و مشتریان جدیدی پیدا کند.

عراقچی با بیان این‌که حدود 80 میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است، گفت: اگر این قراردادها طول کشیده به خاطر خودمان بود تا در مورد IPC به اجماع برسیم. به اعتقاد من حال برجام خوب است و طوری که آقای زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت عنوان کردند حال نفت و گاز خیلی خوب است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های پرزینت ترامپ در مورد ایران، ادعا کرد: موضع رسمی آمریکا این است که در حال ارزیابی برجام هستند. این ارزیابی بیشتر از آخر اردیبهشت‌ماه نمی‌تواند طول بکشد و باید 19 می برجام تعیین تکلیف شود تا آن زمان مشخص می‌شود سیاست دولت جدید آمریکا چیست. نشانه‌ها از این است که برجام ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است و تصور این است که چاره‌ای به جز تمدید برجام نیست مگر سیاست‌ها طوری باشد که خودمان بخواهیم از برجام خارج شویم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: باید مراقب باشیم این هزینه گران را گردن ما نیندازند و باید هوشمندانه رفتار کنیم.

تاکید اشمید بر اجرای کامل برجام از سوی اروپا

گفتنی است؛ چند روز پیش تر، سمینار بین‌المللی همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا پس از برجام؛ «انتظارات و مسئولیت‌ها» در شهر بروکسل کشور بلژیک محل دپارتمان اتحادیه اروپا برگزار شد، که در این سمینار توسعه همکاری های بین اتحادیه اروپا و ایران و زمینه های همکاری در اجرای ضمیمه 3 توافق برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حدود یکصد نفر در این سمینار که به زبان انگلیسی و با ترجمه همزمان فارسی و انگلیسی برگزار می شد، شرکت داشتند. شرکت کنندگان ایرانی مشتمل بر 5 نفر از قانون گذاران مجلس ایران، نمایندگان سازمان انرژی اتمی، نمایندگان نظام ایمنی هسته ای، نمایندگان وزارت امور خارجه و متخصصان دانشگاهی و شرکت کنندگان غیر ایرانی، نمایندگان کشورهای 1+5 (E3+3) از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا بودند. قانون گذاران پارلمان اروپا و کارشناسان ارشد انستیتوهای اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان درگیر در بررسی کنوانسیون ایمنی از آرژانتین، سوئد، اسلواکی و مؤسسه فوراتم نیز در جلسه مشارکت داشتند.

در ابتدای این سمینار خانم اشمید، معاون موگرینی، مسئول هماهنگی سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، به شرکت کنندگان خیرمقدم گفت و با اشاره به برجام به عنوان عامل ثبات بخش در منطقه و جهان اظهار داشت: به طور کامل به اجرای آن متعهد هستند.

وی هم چنین با اشاره به این که اروپا تحریم های خود در مورد ایران را لغو نموده و تجارت با ایران در حال گسترش می باشد، اظهار داشت: سرمایه گذاری اروپائی ها در ایران در حال افزایش می باشد.

اشمید ضمیمه 3 برجام را بخش کلیدی برجام برشمرد و پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی را یکی از گامهای مهم عنوان نمود.

در بخش دیگری از سمینار ریستوری (Ristori)، مدیر کل انرژی اتحادیه اروپا به بیان زمینه های همکاری در موضوع انرژی هسته ای و انرژی به طور عام با ایران پرداخت و گفت: بازوهای سیاسی دو طرف -اتحادیه اروپا و ایران- در جهت تحقق برجام در حال فعالیت می باشند.

وی همکاری در زمینه های ایمنی هسته ای، آمادگی و مقابله با شرایط اضطراری و مدیریت پسماندهای رادیواکتیو را دارای اهمیت بسیار بالا برشمرد.

وی همچنین تأکید کرد: این سمینار نشانه یک گام مهم در روابط ایران و اتحادیه اروپا و نشان دهنده نقطه عطفی در راه اجراء توافق برجام که دروازه همکاری های بین ایران و اتحادیه اروپا را نه تنها در حوزه انرژی هسته ای بلکه در سایر زمینه های انرژی باز می نماید، می باشد.

در بخش دیگر سمینار کمالوندی پس از قرائت پیام علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم ایران در سخنرانی خود با تأکید بر اهمیت سمینار برگزار شده در توسعه هر چه بیشتر روابط ایران و اتحادیه اروپا مدعی شد: جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات برجامی خود را انجام داده و تأکید کرد که ضرورت دارد این کشورها در اسرع وقت نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام نمایند.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی گفت: از فرصت ایجاد شده در نتیجه برجام می بایست برای همکاری مشترک نه تنها برای دو طرف که برای دیگر کشورها با توجه به توانائیهای ایران و اروپا استفاده نمود.

کمالوندی با ادعای مجدد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، به این نکته اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران برنامه توسعه انرژی اتمی خود را برای پاسخگویی به نیازهای کشور دنبال می کند و با توجه به ظرفیت های ایران و اروپا، روابط با اروپا به صورت کلی و یا با هر کشور اروپایی به صورت جداگانه در برنامه کشور قرار دارد.

وی به ضرورت جبران فرصت 10 ساله از دست رفته در همکاری با اتحادیه اروپا و یکایک کشورها تأکید کرد.

در این سمینار ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: ایران تمامی محدودیت های برجامی را رعایت نموده و کلیه تعهدات برجامی خود را به انجام رسانده است. اما طرف مقابل یعنی 1+5 اگرچه اقداماتی انجام داده است با این حال تا تحقق تعهدات و مسئولیتهای خود فاصله بسیار زیادی دارد.

ذوالنوری افزود: تنها بهانه تحریم های ظالمانه سنگین چند ساله علیه ایران احتمال بعد نظامی آن بود، اما بسته شدن کامل P.M.D قبل از برجام به عنوان پیش شرط ایران، دروغ بودن این بهانه را نشان داد و این اتهام واهی ضمن اینکه حقانیت و صداقت ایران را اثبات کرد، مشخص نمود که تحریمهای گذشته بی دلیل و ظالمانه بوده است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با فرافکنی مدعی شد: «اگرچه تحریم های ظالمانه فشار سنگین و زیادی را بر ملت بزرگ ایران تحمیل کرد اما تحریم کنندگان در حقیقت خود، کشور، ملت و شرکت های خود را از بهره مندی سرمایه گذاری و سود سرشار بازار 80 میلیونی ایران محروم ساختند. امروز سخنرانان محترم و نمایندگان 1+5 سخنان خوبی داشته اند، لکن مردم شریف ایران با دقت کامل اقدامات عملی و تحقق مسئولیتها و تعهدات آنان را رصد می کنند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
ایسنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.