رفتن به محتوای اصلی

نشست سازمانها و احزاب مليتهاى ايران در پارلمان سوئيس با موفقیت برگزار شد
13.03.2017 - 19:51

امروز مسئله سرکوب ملیتها توسط رژیم توتالیتر و ضد بشری ایران علیه ملیتها و اقوام ایران چنان ابعاد گسترده ایی به خود گرفته است، که کسی را یارای مخالفت با ان نیست، اعتراضات و خیزش ملیتها در ایران و برای کسب حقوق برابر با فارسها در حیطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به صدایی رسا تبدیل شده است.

سازمانهای سیاسی و حقوق بشری ملیتهای ایران ضمن بسط دادن مبارزه سیاسی و مسالمت امیز خود، پیوند خود را با مردم خود گسترش داده و صدای به حق انان را که بیش از 90 سال بدست یک ملیت سرکوب شده است، را به گوش جهانیان و بخصوص مراکز سیاسی و فرهنگی بین المللی میرساند.

اجتماع خاص با پارلمان سویس در خصوص سرکوبهای همه جانبه ملیتهای عرب، کرد، بلوچ و ترک اذربایجانی و ترکمن، جهت روشنگری و حمایت عالمی و در جهت تثبیت این تحرکات انجام گرفته است.

نمايندگان سازمانهاى حقوق بشرى و احزاب سياسى ملیتها و اقلیتهاى ایران با حضور در پارلمان سوئیس روز چهارشنبه 8 مارس، كنفرانسى را تحت عنوان " اقليتهاى اتنيكى ايران" برگزار كردند.

اين نشست با مشاركت نمایندگان پارلمان سوئيس، شیرین عبادى، وکیل ایرانى برنده جایزه صلح نوبل و تعداد قابل توجهی از فعالان حقوق بشر و رهبران احزاب ملیتهاى ایرانى بود.

مانوئل تورناره، نماینده ژنو در پارلمان سوئیس و عضو کمسیون اروپا که به همراه سیبل ارسلان، نماینده حزب سبزهای سوئیس مدیریت این نشست را بر عهده داشت، در آغاز جلسه گفت: سوئیس بهترین نمونه جوامع متکثر، دمکراتیک و فدرال است که مى تواند الگویى براى کشورهاى دارای تنوع قومى، فرهنگى و زبانى و غیره باشد، چرا که همه ملیتها، زبانها و فرهنگها به رسمیت شناخته شده و به صورت فدرال امور خود را اداره میکنند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، نیز در این نشست با تاکید بر اینکه قومیتهاى ایران همواره تحت ستم مضاعف بوده اند و به دلیل زبان، فرهنگ، مذهب و هویتشان مورد تبعض واقع شده اند.

اقایان جلیل شرهانی دبیر اول حزب تضامن دمکراتیک اهواز و دکتر کریم عبدیان بنى سعید، مدیر اجرایى سازمان حقوق بشر اهواز، در سخنان خود در پارلمان سوئیس تاکید کرد کشورهاى خاورمیانه على الخصوص ایران، همواره مرکز ستم ملى و سرکوب اقلیتها و به حاشیه راندن آنها بوده اند.

مدیر اجرایى سازمان حقوق بشر اهواز همچنین به سیاستهاى تبعیض آمیز جمهورى اسلامى علیه مردم عرب از فقر و بیکارى و غارت ثروتها و تغییر ساختار بافت جمعیتى منطقه گرفته تا تخریب عامدانه محیط زیست و انتقال آب رودخانه و مشکلات خدماتى و قطع آب و برق و اعتراضات اخیر مردم اهواز اشاره کرد و گفت: تنها راه حل پایان دادن به این تبعیضها، اتحاد ملیتهاى ایران و همراهى جامعه بین الملل با مبارزات آنها است.

سخنرانان:

دکتر کریم عبدیان ، مدیر اجرایى سازمان حقوق بشر اهواز،

 مصطفى هجری، دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران،

ماشاءالله رزمی، محقق و فعال سیاسی ترک آذربایجانى،

ناصر بلیده اى، سخنگوى حزب ملت بلوچستان،

یوسف کر از سازمان فرهنگى وسياسى خلق ترکمن،

تیمور الیاسى، نماینده جمعیت حقوق بشر کرستان ایران

برخى نمایندگان پارلمان سوئیس

مارس 2017

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت تضامن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.