رفتن به محتوای اصلی

مرشد معنوی اردوغان: ترکیه باید بمب هسته‌ای داشته باشد
20.03.2017 - 20:56
تفسیر از:
اقبال اقبالی

***************************

تشدید تنش‌های آنکارا با اتحادیه اروپا،

مرشد معنوی اردوغان: ترکیه باید بمب هسته‌ای داشته باشد

«خیرالدین کارامان»، رهبر معنوی حزب عدالت و توسعه، در نامه ای به اردوغان، به شدت به «غرب» حمله، و تاکید کرد که اردوغان بلافاصله سرمایه گذاری روی تسلیحات کشتار جمعی را آغاز کند.

مشرق: "ترکیه باید قوانین وضع شده توسط «غرب» را نادیده بگیرد و تسلیحات هسته ای خود را بسازد"- این را یک روحانی(امام) نزدیک به رجب طیب اردوغان توصیه کرده است. تنش ها بین آنکارا و کشورهای اروپایی روز به روز عمیق تر می شود.

این توصیه نگران کننده، چند هفته مانده به همه پرسی ترکیه با موضوع افزایش اختیارات ریاست جمهوری این کشور، و افزایش تنش های لفظی میان ترکیه و اروپا  انجام می گیرد.

«خیرالدین کارامان»، رهبر معنوی حزب عدالت و توسعه، در نامه ای به اردوغان، به شدت به «غرب» حمله، و تاکید کرد که اردوغان بلافاصله سرمایه گذاری روی تسلیحات کشتار جمعی را آغاز کند.

 

در این نامه که در فضای مجازی منتشر شد، این روحانی کشورهای مسیحی غرب را به تکبّر و نژادپرستی متهم کرد و گفت که رویکرد بد در قبال ترکیه «شتاب» گرفته است.

رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، در میانه‌ی یک خصومت فزاینده با کشورهای اروپایی است، از جمله با آلمان و هلند که راهپیمایی ترک های مقیم این کشورها را با حضور دولتمردان حکومت ترکیه، برای تبلیغ رای مثبت به همه پرسی، ممنوع کرده اند. هلند وزیر خارجه ترکیه،مولود چاووش اوغلو را برای کار تبلیغاتی به خاک خود راه نداد. این دو کشور در مجموع چند  میلیون ترک تبار را در خود جای داده اند.

اردوغان در واکنش، هلندی ها را با «نازی ها» مقایسه کرد و در آنکارا در برابر سفارت هلند تجمع اعتراضی انجام گرفت.

 

این تنش ها می تواند طرح 5 میلیون پاوندی موسوم به «یک در برابر یک»، برای کنترل سیل پناهجویان سوری به سوی اروپا را میان ترکیه و اروپا تهدید کند.

ولی اگر اردوغان به روحانی مورد علاقه خود گوش فرا دهد، تنش ها حتی از این هم فراتر خواهد رفت.

در یک پست آنلاین، کارامان خواهان توسعه برق آسای تسلیحات هسته ای شد.

او نوشت: " روزگاری، نیروی نظامی شامل اسب و کمان بود، و حالا تسلیحات هسته ای کارآمد هستند و در عصر علم و فناوری ابداع می شوند...ما باید به تولید این تسلیحات و نه خرید آن ها فکر کنیم، بدون فوت وقت و گوش سپردن به سخنان و موانع غرب."

 

او افزود: " ما ابداع می کنیم، توازن ایجاد می کنیم، ولی تسلیحات کشتار جمعی را مگر به حکم ضرورت به کار نخواهیم گرفت."

کارامان سپس حمله ای شدید به ایالات متحده و اروپا داشت و تاکید کرد که پیشرفت های امروز غرب، حاصل جنایات گذشته آن است:

" وقتی پای ارزش هایی چون حقوق بشر، وجدان، اخلاق، عدالت در میان باشد، همه می دانند و می بینند که غرب یک استاندارد دوگانه‌ی زشت را به کار می بندد، بی آن که خجالت بکشد یا ناآگاه باشد(نسبت به این استاندارد دوگنه خود)."

او دوباره انتقاد تندی نثار غربی ها کرد: " امروز، ثروتی که غرب(از جمله آمریکا دارد) از شرق به دست آمده است، و به طور عمده از طریق اخاذی و دزدی(استعمار)."

 

" حتی برآورد خسارات مادی و معنوی که غرب، به خاطر منافع مادی خونین، به شرق وارد آورده است، امکان‌پذیر نیست."

آقای کارامان در مقاله ای که در ستون خود در روزنامه «ینی شفق»(روزنامه طرفدار اردوغان) تحت عنوان «چه باید کرد» نوشت، غرب را به «نابودی امپراتوری عظیم ترک های عثمانی» و «زدن ریشه های اسلام» متهم کرد.

او گفت که ترکیه باید آتش را با آتش مهار کند و در تسلیحات، شانه به شانه اروپا قرار گیرد:

" غرب بر قدرت نظامی و مادی متمرکز است، نه بر حق، قانون و قدرت ارزش های معاصر، در حالی که هر کاری که می خواهد با شرق، به ویژه ترکیه‌ی بالقوه پیشتاز انجام می دهد."

لازم به ذکر است که ترکیه پیمان های هسته ای NPT، CNTB و همچنین معاهده تسلیحات  شیمیایی و معاهده تسلیحات بیولوژیک را امضاء کرده است.

روابط آنکارا و واشینگتن هم در 2016 رو به تیرگی گذاشت. تسلیحات هسته ای ناتو که در ترکیه بود، طبق برخی گزارش ها، به رومانی انتقال یافته است.

بر اساس گزارش «مرکز سیمسون»، از دوران جنگ سرد حدود 50 سلاح هسته ای تاکتیکی متعلق به ناتودر پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه، واقع در 100 کیلومتری مرز سوریه، مستقر بوده است، که بعد از کودتای ناکام تابستان گذشته، طبق گزارش ها برنامه خروج آن ها اغاز شده است.

منبع: express.co.uk

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.