رفتن به محتوای اصلی

واکنش تند ظریف به نارضایتیِ ترامپ با برجام
بدعهدی کنند، به شرایط اتمی قوی تر از گذشته باز می گردیم
21.03.2017 - 12:30

به گزارش ایسنا:

 محمدجواد ظریف که به اصفهان سفر کرده، شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: همان گونه که رهبری گفته جمهوری اسلامی ایران برعهد خود پایبند است و عهدشکن نیست، اما چنانچه آمریکا بدعهدی خود را به حدی برساند که ادامه برجام برخلاف منافع ملی ما باشد، ایران آمادگی بازگشت به شرایط قبل از برجام را دارد.

بر اساس گزارش العالم، وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته در پی تلاش و توانایی بالای دانشمندان هسته‌ای مان توانستیم پیشرفته ترین سانتریفیوژ کشور که در زمان تصویب برجام تنها یک ایده بود را به مرحله عملیاتی برسانیم و این سانتریفیوژها حدود 20 برابر سانتریفیوژهایی که قبلا نصب شده بودند، توان غنی سازی دارند بنابراین اکنون از دانش ساخت و بهره گیری از سانتریفیوژهایی برخورداریم که 20 برابر توان سانتریفیوژهای قبلی توان تولید دارند.

ظریف با ادعای اینکه برای جمهوری اسلامی ایران جای نگرانی وجود ندارد، گفت: تدبیری که رهبری و ریاست جمهوری اتخاذ کرده‌اند این است که به ویژه در حوزه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شرایطی فراهم شود تا چنانچه روزی احساس کردیم با بدعهدی طرف‌های مقابل، ادامه برجام برای کشور قابل توجیه نیست، بتوانیم نه تنها به شرایط گذشته بلکه قوی‌تر از گذشته بازگردیم.

وی درباره روند نظارت بر اجرای برجام اظهار کرد: براساس دستوری که رهبری در تایید برجام صادر کرد، هیات نظارت بر برجام تشکیل شده است و مواردی که وزارت امور خارجه یا دستگاه‌های دیگر احساس می کنند نقض برجام است را به هیات نظارت بر برجام گزارش می‌کنند و هیات نظارت بر برجام پس از بررسی موارد، درباره پاسخ مناسب به این موارد تصمیم‌گیری می‌کند.

این درحالیست که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در دیدار با نخست‌وزیر عراق، در واشینگتن، به انتقاد از توافق اتمی میان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی پرداخت و گفت «هیچ‌کس» نمی‌داند چرا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، این توافق را امضا کرده‌است.

به گزارش رادیو فردا، در نخستین دیدار میان ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا و حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، دونالد ترامپ گفته است موضوع ایران، یکی از موضوعاتی‌ست که دو طرف، در مورد آن مذاکره خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده از منتقدان توافق اتمی‌ست و زمانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی آن را لغو خواهد کرد. آقای ترامپ گفته بود «من مدت‌‌هاست سرم در کار حساب و کتاب است. می‌دانم چگونه باید یک توافق تهیه کرد. بگذارید به شما بگویم؛ این توافق فاجعه‌بار است. برای آمریکا، برای اسرائیل، و برای تمام خاورمیانه».

با این وجود مقام‌های دولت ترامپ، از جمله وزیر خارجه آن کشور، تمایل آمریکا به لغو یک‌طرفه توافق با ایران را رد کرده‌اند. مقام‌های ایران نیز می‌گویند توافق اتمی، توافقی چندجانبه است و نه توافقی میان تهران و واشینگتن، که در مورد آن قطعنامه‌ای نیز به تصویب شورای امنیت رسیده‌است.

باراک اوباما، و دولت او، همواره از توافق شکل‌گرفته میان تهران و قدرت‌های جهانی دفاع کرده و می‌گویند این توافق جلوی دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را می‌گیرد.

یکی از مقام‌های کاخ سفید پیش از آغاز گفت‌وگوها به خبرنگاران گفته بود آقای ترامپ با آقای عبادی در مورد روابط با ایران نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
ایسنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.