رفتن به محتوای اصلی

هلاکت یک عنصر گروه تروریستی حزب الله لبنان در دومین حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه
21.03.2017 - 12:32

به گزارش رادیو فردا به نقل از رسانه های عربی و اسرائیلی، اسرائیل روز یکشنبه ۲۹ اسفند با پهپادهایش به خودرویی در جنوب استان سوری قنیطره حمله کرد؛ که بر اساس گزارش ها، راننده این خودرو، هدف حمله پهپادهای اسرائیلی بود.

رسانه های اسرائیلی این فرد را یاسر حسین السید، یکی از فرماندهان مرتبط با گروه حزب الله لبنان در بخش جولان معرفی کردند.

سوریه در بیانیه ای رسمی کشته شدن یاسر حسین السید در حمله پهپادهای اسرائیلی را تایید کرد ولی او را عضو نیروهای دفاع ملی سوریه در هنگ جولان این نیروها نامید.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ها، بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد،‌ روز یکشنبه ۲۹ اسفند، در نیویورک گفت: «اقدام پدافند هوایی سوریه در آتشباری علیه جنگنده های مهاجم اسرائیلی، باید اسرائیل را تکان داده باشد.»

اشاره وی به آتشباری سیستم ضدهوایی سوریه به هواپیماهای اسرائیلی بود که روز جمعه اقدام به حمله به خاک این کشور کردند.

به گفته بشار جعفری، این اقدام موجب می شود «اسرائیل از این پس در تکرار حملات علیه سوریه، بیشتر تامل کند».

جنگنده های اسرائیل سحرگاه روز جمعه ۲۷ اسفند به یک پایگاه نظامی در سوریه حمله کردند.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل گفته اند که حمله روز جمعه برای جلوگیری از انتقال جنگ افزار پیشرفته برای حزب الله از طریق سوریه بوده است.

بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن گفته اند، اسرائیل «هر زمان آتی نیز که تشخیص دهد جنگ افزار تغییر دهنده توازن قوا برای حزب الله در حال انتقال است، اقدامات لازم را انجام می دهد.»

در این ارتباط،‌ ارتش سوریه هم گفت که بمب افکن های اسرائیلی به یک پایگاه نظامی در تدمر (پالمیرا) در استان حمص حمله کردند و افزود که یک هواپیمای اسرائیلی سرنگون شد ولی اسرائیل این موضوع را تکذیب کرد.

از جنگ سال ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل تاکنون، برخورد نظامی مستقیم میان ارتش های اسرائیل و سوریه رخ نداده بود.

اکثر حملات هوایی منتسب به اسرائیل در سال های گذشته در سوریه با سکوت دولت دمشق روبرو شده است و پدافند سوریه نیز تا پیش از جمعه گذشته، به هیچ واکنشی نسبت به این حملات نشان نمی داد.

همزمان به گزارش خبرگزاری ها، روسیه روز دوشنبه ۳۰ اسفند تایید کرد که گاری کورن، سفیر اسرائیل در مسکو، را به وزارت خارجه روسیه احضار کرده بود تا از او در مورد حمله روز جمعه اسرائیل به سوریه توضیح بخواهد.

سفیر سوریه در سازمان ملل متحد روز یکشنبه گفته بود که اسرائیل با تکرار حملات به سوریه، مناسبات خود با روسیه را نیز به خطر می اندازد.

اما وزیر دفاع اسرائیل گفته بود که تنش در روابط با مسکو به خاطر سوریه، «آخرین چیزی است که اسرائیل خواهان آن باشد» اما افزوده بود: «امنیت ما بالاتر از هر چیز دیگری است.»

در این میان، به گزارش رسانه های اسرائیل، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز یکشنبه تهدید کرد: اگر حزب الله به اسرائیل تعرض کند، اسرائیل این بار نه تنها مواضع این گروه در لبنان، بلکه سراسر لبنان را هدف قرار می دهد.

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه ۱۹ اسفند در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفته بود: اسرائیل حضور نظامی ایران و «اذناب ایران» در نزدیکی مرز اسرائیل را تحمل نمی کند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران و گروه حزب الله لبنان تاکنون بارها،‌ اسرائیل را به خاطر آنچه تجاوزگری نامیده اند،‌ مورد انتقاد قرار داده اند.

جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به‌رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بارها آن را کشوری «جعلی» نامیده و حیات آن را «رو به نابودی» توصیف کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.