رفتن به محتوای اصلی

نتانیاهو از «پیشرفت‌ چشمگیر» در مذاکرات با ایالات متحده در رابطه با شهرک‌سازی خبر داد
23.03.2017 - 14:24

در سخنان خود پیش از ترک چین، نخست وزیر گفت پکن «تصمیم به ساختن رابطه‌ای ویژه با اسرائیل» در زمینه‌ی نوآوری دارد.

پکن – بنیامین نتانیاهو نخست وزیر روز چهارشنبه گفت در درک متقابل میان اسرائیل و ایالات متحده در رابطه با تأسیس شهرک‌ها «پیشرفت چشمگیر» حاصل شده است.

وی در دیدار رسمی خود از چین، اندکی پیش از پرواز به اسرائیل، به خبرنگاران گفت «این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده‌اند، اما پیشرفت داشته و وقتی به اسرائیل برسیم درباره‌اش خواهیم شنید».

وی که هنگام گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه بود، گفت در سفر وی به چین قراردادهایی به ارزش ۲ بیلیون دلار منعقد شده‌اند.

وی که با اشتیاق از چین، «یک قدرت عظیم» تعریف می‌کرد، با خوشحالی ابراز داشت پکن «تصمیم به ساختن رابطه‌ای ویژه با کشور اسرائیل در زمینه‌ی نوآوری دارد» و به قرارداد همکاری دوجانبه‌ی ویژه در خصوص گسترش فناوری اشاره کرد. وی تأکید نمود که این قرارداد «ویژه‌ی اسرائیل» است، و فرصت‌های گوناگون اقتصادی در پی دارد.

پیوندهای ارتقایافته‌ی اسرائیل با پکن، همچنین، به گفته‌ی وی، از ارزش‌های دیپلماتیک برخوردارند و موضع سیاسی اسرائیل که هم‌اکنون در حال اوج‌گیری است را تقویت می‌کنند.

پیش از ترک چین، نتانیاهو از دیوار چین دیدن کرد و گفت که دیوار نشانه‌ای از مدنیت باشکوه باستانی چنین است و او را به یاد قوم یهود می‌اندازد.

رئیس ستاد نتانیاهو، یائوف هورویتز روز یکشنبه برای مذاکرات با دولت ترامپ در مورد تأسیس شهرک‌ها به واشنگتن سفر کرد.

هورویتز به ران درمر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده پیوست تا مذاکرات با جیسون گرینبلات سفیرویژه‌ی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده را ادامه دهند و با دولت بر سر ساختمان‌سازی در کرانه‌ی باختری و اورشلیم شرقی به تفاهم برسند.

گرینبلات هفته‌ی گذشته از اسرائیل، تشکیلات خودمختار فلسطین، و اردن دیدن کرده تا درک عمیق‌تری از وضعیت داشته باشد. با وجود دو نشست با نتانیاهو در طور این دیدار، هنوز در رابطه با شهرک‌ها به تفاهم نرسیده‌اند.

از ماه گذشته که دیداری میان نخست وزیر و ترامپ صورت گرفت و وی در کنفرانس خبری مشترک به نتانیاهو گفت که از او می‌خواهد شهرک‌سازی را متوقف کند، اسرائیل و دولت ترامپ تلاش کرده‌اند به درک متقابلی از موضوع برسند.

نتانیاهو تلاش داشته است موافقت کاخ سفید برای تأسیس یک شهرک تازه – که می‌شود اولین شهرک جدید پس از ۲۵ سال – برای ساکنان شهرک غیرقانونی آمونا که اخیرا تخلیه و تخریب شد، جلب کند.

کانال ۱۰ گزارش کرد که مقاماتی که هفته‌ی گذشته با گرینبلات ملاقات کردند احساس کرده‌اند که دولت وی مصمم به پیشروی در مسیر صلح منطقه است، و قرار به برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای در ماه‌های آینده دارد، و نیز تلاش کاخ سفید برای مهار روند شهرک‌سازی اسرائيل، در آن هنگام، به کار خواهد آمد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.