رفتن به محتوای اصلی

سناتورهای آمریکایی در پی تشدید تحریم‌های ایران
24.03.2017 - 14:08

این طرح که توسط ۱۴ سناتور جمهوریخواه و دموکرات تدوین شده است علیه  اشخاصی که در برنامه موشک‌های بالستیک ایران نقش دارند تحریم‌های اجباری وضع می کند.

پیش نویس طرح مذکور همچنین رئیس جمهوری آمریکا را موظف می کند در ظرف ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌اش در خارج از ایران را بنا بر اتهام فعالیت‌های تروریستی تحریم کند.

وزارت خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی نیروی قدس سپاه پاسداران را به اتهام فعالیت‌های تروریستی تحریم کرد.

اما سناتورهای آمریکایی در پیش نویس طرح خود نوشته اند: “سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران – و نه فقط نیروی قدس سپاه – مسوول اجرای برنامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، حمایت از تروریسم بین المللی و برنامه موشکی ایران است.”

سناتورهای آمریکایی طرح تحریمی جدید را در آستانه اجلاس سالانه گروه کمیته روابط عمومی آمریکا‌-اسرائیل که بزر گ‌ترین گروه لابی اسرائیل در آمریکاست منتشر کرده اند. اجلاس این گروه از روز یکشنبه آینده (۲۶ مارس) آغاز می شود.

سناتور باب کورکر، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، از این طرح حمایت می‌کند.

سناتور کورکر از هواداران حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) است و پیشتر هشدار داده بود که برهم زدن احتمالی آن توسط دونالد ترامپ می تواند به بروز بحران منجر شود.

بنا بر برجام، آمریکا و قدرت‌های بزرگ تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو کردند اما تحریم‌های “غیرهسته ای” همچنان علیه جمهوری اسلامی پابرجا مانده است.

پیش نویس طرح جدید وزیر امور خارجه آمریکا را موظف می کند در ظرف ۹۰ روز فهرستی از اسامی افراد “ناقض حقوق بشر” در ایران، از جمله کسانی که به شکنجه و قتل‌های فراقانونی دست می زنند را به کنگره تحویل بدهد.

پیش نویس همچنین از دولت آمریکا می خواهد “فعالیت‌های غیرقانونی” مقامات ایرانی را برملا کند و در ظرف ۹۰ روز به کمیته‌های کنگره درباره شهروندان آمریکا که در ایران زندانی هستند گزارش بدهد.

پیش نویس طرح همچنین دولت آمریکا را موظف می کند اشخاصی که منع تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران را نقض می کنند تحریم کند.

سناتور باب کورکر روز پنجشنبه (۲۳ مارس) در یک بیانیه رسمی گفت: “این اقدامات به ما اجازه می دهد که ابتکار عمل را در مورد ایران در دست بگیریم و این خطر علیه امنیت خودمان و امنیت متحدمان را محکم تحت فشار قرار بدهیم.”

سناتور باب ممنندز (دموکرات)، نیز گفت که تحریم‌های مندرج در طرح جدید برجام را نقض نخواهد کرد.

او گفت: “ما به شدت تلاش کردیم که اطمینان حاصل کنیم هیچ یک از ماده‌های این طرح، توافق (برجام) را تحت تاثیر قرار ندهد.”

این در حالیست که شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) که در واشنگتن فعالیت دارد و از هواداران توافق هسته‌ای است هشدار داده که طرح مذکور می تواند برجام را برهم بزند و ایران و آمریکا را در مسیر برخورد نظامی قرار بدهد.

در بیانیه این گروه آمده است: “این طرح گام خطرناک و بی‌سابقه یک گروه تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را برداشته است، حرکتی که مقامات نظامی و امنیتی (آمریکا) با آن مخالفند.”

روز سه شنبه (۲۱ مارس) یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که دولت دونالد ترامپ فعلا به توافق هسته‌ای ایران پایبند است و قصد دارد مفاد برجام را به طور سفت و سخت به اجرا بگذارد.

کریستفر فورد، مدیر ارشد امور سلاح‌های کشتار جمعی و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شورای امنیت ملی آمریکا همچنین بر مقابله با آن چه “شیطنت‌های غیرهسته ای” جمهوری اسلامی خواند تاکید کرد و گفت آمریکا در عرصه فعالیت‌های موشکی، حمایتش از گروه‌های به گفته وی تروریستی، بی‌ثبات کردن منطقه و نقض حقوق بشر، بر ایران فشار وارد خواهد آورد.

مقامات ایرانی بارها اتهام نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم را بی اساس دانسته اند. جمهوری اسلامی گروه هایی نظیر حزب الله لبنان را بخشی از محور مقاومت می خواند و بر حمایت از آنها تاکید دارد.

مقامات ایرانی همچنین می گویند که برنامه‌ موشکی این کشور با برجام مغایرتی ندارد و ایران با وجود توقف غنی‌سازی می‌تواند طرح‌های موشکی خود را توسعه دهد.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.