رفتن به محتوای اصلی

صدور سه حکم اعدام برای ابراز عقیده و سخن؛ توهین به اصول انسانی است
28.03.2017 - 08:07

 

بنابه اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، سینا دهقان شهروند اهل تهران در تاریخ ۲۹ مهر ماه سال ۱۳۹۴ زمانی که روزهای پایانی خدمت سربازی خود را در یکی از پادگان‌های سپاه پاسداران در تهران سپری می‌کرد توسط وزارت اطلاعات شهر اراک بازداشت شد. سینا دهقان پیش از بازداشت در نرم افزار پیام رسان "لاین" به همراه محمد نوری اهل اراک، سحر الیاسی اهل تهران و یک نوجوان زیر ۱۸ سال پست‌هایی در خصوص اسلام منتشر کرده بود که مقامات قضائی و امنیتی آن‌ها را توهین آمیز قلمداد کرده‌اند.

شعبه یک دادگاه کیفری استان مرکزی به ریاست محمدرضا رحمتی، سینا دهقان و محمد نوری را به اعدام و سحر الیاسی را به ۷ سال زندان محکوم کرد و گفته می‌شود برای نوجوانی که در این پرونده بازداشت شده بود به علت صغر سن تاکنون حکمی صادر نشده و وی با قید وثیقه آزاد شده است.

بهمن ماه سال ۱۳۹۵ دیوان عالی کشور حکم اعدام سینا دهقان و محمد نوری را تأیید کرد و حکم ۷ سال زندان سحر الیاسی را به ۳ سال کاهش داد.

این سه متهم همچنین در دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری به ۱۶ ماه زندان محکوم شده‌اند.

یک منبع مطلع در خصوص پرونده سینا دهقان به سازمان حقوق بشر ایران گفت: "سینا در هنگام بازداشت ضرب و شتم شده بود و در وزارت اطلاعات اراک نیز بارها مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته و او را وادار به انجام مصاحبه تلویزیونی کرده اند."

سینا دهقان که اکنون ۲۱ سال سن دارد در بند زندانیان خطرناک نگهداری می‌شود و این موضوع مشکلات زیادی را نیز برای وی به وجود آورده است.

"مرجان داوری" زندانی دیگری است که به علت برگزاری کلاس و ترجمه کتاب در خصوص "اکنکار" بازداشت و به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده است.

وی ۲ مهر ماه سال ۱۳۹۴ در منزل پدری‌اش در شهر کرج توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی حکم اعدام وی را صادر کرده است.

یکی از نزدیکان وی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: "مصادیق بسیاری همچون فرقه گرایی، ارتداد، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار، مباحثی که در کتب ترجمه شده توسط ایشان مطرح شده و سخنانی که در طی کلاس‌هایی که برگزار کردند به زبان آورده‌اند در دادگاه علیه وی استفاده شده تا بتوانند اتهام افساد فی الارض را به وی وارد کنند."

"مرجان داوری" در دوران بازداشت خود که حدود چهار ماه در بند ۲۰۹ به طول انجامید اجازه تماس با خانواده و وکیل خود را نداشته است. وی بهمن ماه سال جاری از بند زنان اوین به زندان شهر ری (قرچنگ ورامین) منتقل شده و اکنون در این زندان نگهداری می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
https://iranhr.net/fa/articles/2828/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.