رفتن به محتوای اصلی

آلمان کشورهای مبدأ پناهجویان را به تحریم تهدید کرد
28.03.2017 - 12:58

دولت آلمان قصد دارد شمار اخراج افرادی را افزایش دهد که درخواست پناهندگی‌شان در این کشور رد شده است. اما این مساله با مشکلی روبرو شده است: بسیاری از این کشورها با سرسختی از پذیرش شهروندان خود سر باز می‌زنند.

اکنون توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، فشار بر این کشورها را افزایش داده است. او در نشستی که روز دوشنبه (۲۷ مارس/۷ فروردین) با همتایان خود از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل داشت گفت، می‌توان کمک‌های عمرانی به این کشورها را کاهش داد و سفر رهبران آنها به اتحادیه‌ی اروپا را دشوار ساخت.

“همه‌ی تخم‌مرغ‌ها در سبد مذاکرات”

به گفته‌ی دمزیر، باید “همه‌ی عرصه‌های سیاسی جهت تشویق این کشورها برای بازپس‌گیری پناهندگان” را به کار گرفت. او در این زمینه به اهرم‌های “کاهش کمک‌عمرانی” و “دشوارسازی صدور روادید برای سفر به اتحادیه‌ی اروپا” اشاره کرد.

اظهارات دمزیر با موافقت گسترده‌ی همتایان اروپایی او همراه شد. وزیر کشور آلمان خواهان آن شد که اتحادیه‌ی اروپا بیش از پیش با کشورهای مبدأ مذاکره کند. او همچنین به نقایصی اشاره کرد که سیستم مشترک رسیدگی به پناهجویان در اتحادیه‌ی اروپا دارد.

دمزیر گفت که این مشکلات و بویژه تعیین سنجه‌ای برای تقسیم پناهجویان در آینده کاملا حل نشده است. قرار است وزیران کشور اتحادیه‌ی اروپا تا اواسط سال جاری، به تفاهمی در این زمینه دست یابند.

دمزیر همچنین در سخنان خود خاطر نشان ساخت که این موضوع از نظر حقوق بین‌المللی یک وظیفه محسوب می‌شود که کشورها شهروندان خود را بازپس گیرند. اما به گفته‌ی او شمار زیادی از کشورها از این امر سر باز می‌زنند. این موضوع را تجربه‌ی آلمان در مذاکره با شماری از کشورهای شمال آفریقا نشان می‌دهد.

وزیر کشور آلمان تاکید کرد که برای تشویق این کشورها به بازپس‌گیری شهروندانشان، باید “همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در سبد مذاکرات گذاشت”. به گفته‌ی او، یکی از این تخم‌مرغ‌ها سیاست ویزایی است. اگر کشوری حاضر به بازپس‌گیری شهروندانش نباشد، باید روی این مساله حساب کند که ممکن است روادید سفر به کشورهای اتحادیه‌ی اروپا حتی برای مقامات حکومتی آن کشور نیز دیگر به سخاوتمندی کنونی نباشد.

موضوع پناهندگان در برنامه انتخاباتی

به گزارش “اشپیگل آنلاین” علت این تهدیدات وزیر کشور آلمان این واقعیت است که هنوز هزاران نفر در آلمان زندگی می‌کنند که در واقع می‌بایست از این کشور اخراج می‌شدند. مرکز ثبت خارجیان آلمان شمار این افراد را در اواخر سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰۷ هزار تن اعلام کرده بود. از آن میان ۹۹ هزار تن افرادی هستند که درخواست پناهندگی‌شان رد شده است.

در همان سال ۲۷ هزار تن از آلمان اخراج شده و ۵۴ هزار تن داوطلبانه این کشور را ترک کرده‌اند. البته به این افراد در چارچوب یک برنامه‌ی کمک‌رسانی، برای بازگشت به میهنشان پول داده شده است. اما اخراج دسته‌جمعی مانند نمونه‌ی اخیر در مورد پناهجویان افغان، از موارد نادر و غالبا مناقشه‌برانگیز بوده است.

همچنین اطلاعاتی در اختیار “اشپیگل آنلاین” است که بر طبق آنها حزب دموکرات مسیحی آلمان که قوی‌ترین حزب سیاسی این کشور است، قصد دارد وعده‌ی بازگرداندن پیگیرتر پناهجویان رد شده را وارد کارزار انتخاباتی خود کند.

طبق این گزارش، در یک سند انتخاباتی این حزب آمده که “آلمان باید فشار بر کشورهایی را افزایش دهد که از پذیرش پناهجویان رد شده خودداری می‌کنند”.

این سند همچنین می‌افزاید که آن دسته از کشورهایی که در این زمینه حاضر به همکاری نیستند باید کمک‌های عمرانی کمتری دریافت کنند. همچنین کمیسیون ویژه ‌وزارت کشور آلمان این موضوع را قابل تصور می‌داند که پناهجویان رد شده به کشورهای ثالثی عودت داده شوند که از آنجا به آلمان آمده‌اند.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.