رفتن به محتوای اصلی

"اعزام تروریست به اروپا بخشی از سیاست ترکیه است"
29.03.2017 - 00:27

سایت تحلیلی و خبری " Middleeast Eye" گزارش کرده که ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در میانه دیدار با مقام های آمریکایی در ماه ژانویه با انتقاد از سیاست های ترکیه در خاورمیانه اظهار داشته که "حقیقت این است که اعزام تروریست ها به اروپا بخشی از سیاست ترکیه بوده و این نیز تلاش برای رهایی از وضعیتی است که به آن گرفتار شده است".

بنا به گزارش این سایت تحلیلی در این نشست شماری از اعضای کنگره آمریکا از جمله سناتور جان مکین نیز حاضر بوده اند.

پادشاه اردن در این دیدار تاکید کرده که آنکارا در تلاش است با اعزام "تروریست" ها به اروپا و استفاده از بحران پناهجوها منافع خود را تامین کند.

مقام های ترکیه و اردن تا کنون واکنشی نسبت به انتشار این گزارش از خود نشان نداده اند.

به گزارش Middleeast Eye ملک عبدالله دوم تصریح کرده که "اردوغان معتقد به در پیش گرفته شدن راه حل اسلام رادیکال برای منطقه است...ترکیه از منظر یک راه حل مذهبی به بحران سوریه می نگرد، اما ما در جنوب سوریه از نیروهای میانه رو حمایت می کنیم و اردن تلاش می کند که راه حل سوم را در پیش بگیرد و اجازه به [عملی شدن] گزینه های دینی نخواهد داد".

گزارش این نهاد تحلیلی خبری در حالی است که ظهر روز گذشته ۲۷ مارس، نخست وزیر ترکیه همراه با وزیر خارجه این کشور به اردن سفر کرده و با ملک عبدالله دوم دیدار کرده است.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مشترک با احمد النسور نخست وزیر اردن، یکبار دیگر به حزب کارگران کُردستان تاخت و با همسان خواندن این حزب با گروه دولت اسلامی آنان را تهدیدی برای منطقه دانست.

پادشاه اردن تایید کرده که داعش به ترکیه نفت صادر می کند و تصریح کرده که ترکیه برای جهان مشکل ساز خواهد بود و در مقابله با داعش با ائتلاف هماهنگ نیست.

به گفته ملک عبدالله دوم "اردوغان تنها از گروه های مذهبی حمایت می کند و راه را برای جنگجوهای خارجی باز می کند و از گروه های اسلامی چون بدیع الله در سومالی حمایت می کند و این بخشی از افراطی گری های ترکیه است".

در حال حاضر اردن از یک گروه مسلح به نام "ارتش سوریه جدید" در جنوب سوریه حمایت می کند. این گروه در سال ۲۰۱۵ تشکیل شده و ماه گذشته در جریان درگیری با گروه داعش موفق به بازپسگیری گذرگاه مرزی التنف در مرز عراق شده بود.

پیش از این نیز مقام های روسیه و بسیاری از رسانه های جهان دولت ترکیه را متهم به داشتن روابط اقتصادی با ترکیه کرده بودند. 

ارتش روسیه با انتشار تصاویر ماهواره ای اعلام کرده بود که داعش به وسیله ۷ هزار تانکر نفت استخراج شده از مناطق تحت کنترلش را به پایانه های نفتی ترکیه در کرانه های دریای مدیترانه منتقل می کند.

در اوایل ماه مارس نیز ادریس بالوکن از اعضای حزب دموکراتیک خلق ها با انتشار اطلاعات گمرک ترکیه اعلام کرده بود که دولت ترکیه تنها در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود ده میلیون دلار کالا را از طریق مبادی مرزی این کشور و سوریه در تل ابیض و جرابلس به مناطق تحت کنترل داعش صادر کرده است.

ع.گ  http://www.nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=60514#st…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.