رفتن به محتوای اصلی

زندان‌های پرازدحام اروپا مهد پرورش تروریست‌ها شده‌اند
01.04.2017 - 14:07

جهادگرایان بلندپایه‌ای که در حملات تروریستی سال‌های اخیر اروپا نقش ایفا کرده‌اند، همه یک ویژگی مشترک دارند: حضور در یکی از زندان‌های قاره سبز. این زندان‌ها هم یک ویژگی مشترک دارند: حملات تروریستی بزرگ توسط کسانی اجرا شده‌اند که در دوران حبس کشیدن در این سیستم‌های پرازدحام رادیکالیزه شده‌اند.

به گزارش مجله کوارتس، زندان‌های فرانسه و بلژیک، دو کشوری که در سال‌های اخیر شاهد چندین حمله تروریستی مرگ‌بار بوده‌اند، به شرایط سخت و ازدحام طاقت‌فرسایشان شناخته می‌شوند. انیس امری، تروریستی که اواخر سال گذشته به بازار کریسمس برلین حمله کرد و ۱۲ تن را کشت، زمانی را در زندان‌های ایتالیا گذراند؛ کشور دیگری که به زندان‌های پرازدحامش شناخته می‌شود.

داده‌هایی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که فرانسه، بلژیک و ایتالیا میزبان پرازدحام‌ترین زندان‌های اتحادیه اروپا هستند. مجارستان در صدر این جدول نشسته، بلژیک در جایگاه دوم است و اسپانیا، فرانسه، پرتغال، اسلوونی و ایتالیا در جایگاه‌های سوم تا هفتم نشسته‌اند.

زندان‌ها محیطی بارور برای رادیکال شدن زندانیان فراهم می‌کنند. مسلمانان بلژیک و فرانسه که در فقر و انزوا و حاشیه‌نشینی‌اند، کسر بزرگی از شهروندان پشت میله‌ها را تشکیل می‌دهند. در فرانسه، مسلمانان ۸ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۶۰ درصد جمعیت زندانیان فرانسه از مسلمانان‌اند.

زندانیان در این زندان‌های پرازدحام و مخوف جذب شخصیت‌های متنفذ و قدرتمندی می‌شوند که برخی از آنها تروریست‌های محکوم‌شده‌اند و تبلیغ افراط‌گرایی می‌کنند. مسیر رادیکالیزه شدن این افراد از زندان‌ها آغاز می‌شود و پس از آن به سادگی طعمه فعالانی می‌شوند که در حصار دیوارهای زندان در جست‌وجوی استخدام نیروهای جدید برای شبکه‌های تروریستی‌اند.

دولت‌های اروپایی خطر این ماجرا را درک می‌کنند. فرانسه سال گذشته اعلام کرد که ۳۳ تاسیسات جدید خواهد ساخت تا از ازدحام زندان‌های این کشور کاسته شود. قرار است بخش قابل توجهی از بودجه ۴۴ میلیون دلاری مقابله با رادیکالیزاسیون در بلژیک هم صرف برنامه‌های زندان‌زدایی شود.

بلژیک و فرانسه در این زمینه از آلمان پی‌روی می‌کنند که اگرچه جمعیت قابل‌توجهی از زندانیانش مسلمان‌اند، اما هنوز کسی از آلمان در یک حمله مهم تروریستی مشارکت نکرده است. هر دو کشور به تبعیت از آلمان می‌خواهند امامان میانه‌روتر را به عنوان مشاوران زندانیان به کار بگیرند.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.