رفتن به محتوای اصلی

نتانیاهو:‌ برجام باید لغو یا جایگزین شود
23.04.2017 - 13:56

وی همزمان از ترامپ خواست در جلسه‌ی آتی با رهبر فلسطینیان، علیه تهییج و پرداخت مالی به خانواده‌ی تروریست‌ها به وی فشار بیاورد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: تصریح کرد که مشکلش با ایران، صرفاً نقض احتمالی توافق هسته‌ای نیست بلکه حتی اگر ایران این توافق را نقض نکند باز هم پس از ۱۲ سال می‌تواند «آزادانه» به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

نتاینیاهو حکومت ایران را یک «حکومت اسلام‌گرای تروریستی» توصیف کرد که خسارت ناشی از دسترسی آن به سلاح هسته‌ای «جبران ناپذیر» است، و تأکید کرد «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین چیزی اتفاق بیفتد» و تاکید نمود تنها در صورتی می‌توان مطمئن شد این موضوع اتفاق نمی‌افتد که «ما در اجرای سیاست‌های خود مصمم باشیم».

وی همزمان خواهان فشار بین‌المللی به فلسطینیان برای توقف تهییج، و نیز توقف پرداخت‌های مالی به خانواده‌ی تروریست‌ها شد تا، به گفته‌ی خود وی، «اولین آزمون صلح آنجام شود».

نتانیاهو که پیشاپیش دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که قرار است سوم ماه مه در واشنگتن صورت گیرد، در این مصاحبه شرکت کرده بود، گفت اگرچه رهبران اسرائیلی برای هر کلمه‌ای که به زبان می‌رانند مسؤول شناخته می‌شوند … مورد عباس چنان است که انگار در جهان دیگری سیر می‌کند. می‌تواند به رهبران غربی بگوید «خواهان صلح‌ام، خواهان صلح‌ام، آماده‌ام اسرائیل را به رسمیت بشناسم، و سپس به مردم خود درست برعکس آن را بگوید».

نتانیاهو خواهان فشارهای بیشتری بر رهبری فلسطین برای شروع روند صلح شد.

نتانیاهو گفت «اولین آزمون صلح این است که به آنها بگوییم «آهای، صلح می‌خوای؟ ثابت کن. با تروریسم مقابله کن، به تروریست‌ها جایزه نده، و اطلاعات نادرست منتشر نکن. بعد آنها خواهند گفت «اوکی، مستقیم نمی‌پردازیم، به یکی دیگر می‌دهیم و او به دست تروریست‌ها می‌‌رساند، مثل یک چرخه. نه. رفتارتان را اصلاح کنید».

در پیامی روشن به ترامپ پیشاپیش دیدار ماه مه، نتانیاهو گفت «فکر می‌کنم تنها امکان تغییر چنین شرایطی این باشد که به آنها فشار آورده شود تا تغییر اساسی صورت دهند». اگر چنین فشاری وارد شود، «نقطه‌ی عطفی خواهد بود».

گفتنی است؛ تشکیلات خودگردان فلسطینی به زندانیان فلسطینی زندان‌های اسرائیل و از جمله آنها که در دادگاه‌های غیرنظامی به جرم قتل و تروریسم محکوم شده‌اند حقوق و مزایا پرداخت می‌کند، و همچنین اگر حین حمله به قتل برسند، به خانواده‌های ایشان کمک مالی پرداخت می‌کند. گفته می‌شود که تشکیلات خودگردان سالانه صدها میلیون دلار برای این هزینه‌ها می‌پردازد.

نتانیاهو گفت «به تروریست‌ها حقوق تصاعدی می‌دهند… هرچه بیشتر بکشی بیشتر می‌گیری. و مبلغ همچنان افزایش می‌یابد. بخشی از این هزینه‌ها را ایالات متحده می‌پردازد، بشخی را دولت‌های اروپایی».

پس از آن که حانیتی کلیپی را از یک کودک خردسال فلسطینی پخش کرد که می‌گفت می‌خواهد اسرائیلی‌ها را با چاقو بزند، نتانیاهو گفت «این همان چیزی است که در مدارس فلسطینی می‌شوند… همان چیزی به‌شان یاد می‌دهند، کله‌شان را با این حرف‌ها پر می‌کنند. و اگر تغییر نکنید نخواهید فهمید چه چیزی است که مانع ریشه گرفتن صلح است».

رهبر اسرائیلی خواهان آن شد که جهان «رهبر فلسطین وادار به مسؤولیت‌پذیری کند. اجازه ندهید دورویی کنند».

«آزمون واقعی از نیت واقعی وی به حرف‌هایی که به رهبران غربی می‌زند نیست، حرف‌هایی که پس‌کوچه‌های سیاست پچ‌پچه می‌کند… آزمون واقعی حرف‌هایی است که به مردم خودش می‌گوید… به مردم خودش می‌گوید «ما کشوری در همسایگی اسرائيل نمی‌خواهیم، کشوری می‌خواهیم که جایگزین اسرائیل باشد».

نتانیاهو گفت اگر تشکیلات خودگردان لحن خود را عوض کند «خوشحال خواهم شد. ثابت کنید اشتباه می‌کنم. اما با عبارت‌های قشنگ که در واشنگتن و در مقابل دوربین‌ها گفته شود، ثابت نکنید».

با تغییر بحث به سمت ایران و حضور روزافزون آن در خاورمیانه، نتانیاهو دوباره گفت اسرائیل تهران مسلح به سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد، اما اضافه نمود که خطر جمهوری اسلامی «ذهن بسیاری از کشورهای منطقه را نسبت به اسرائیل تغییر داده است».

تنش‌زدایی روابط با همسایه‌‌های متخاصم پیشین نظیر عربستان سعودی «آبستن فرصت‌های بسیار است، و بخصوص برای صلح، و مسلما برای حفظ امنیت مشترک».

نتانیاهو روز جمعه به جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده گفت اسرائیل از «تغییر استراتژی رهبری آمریکا و سیاست‌های آمریکایی استقبال می‌کند».

نتانیاهو – که روابط‌اش با رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، باراک اوباما، سرد بود – میزبان ماتیس در اورشلیم بود و رئیس پنتاگون را به خاطر «سخنان قوی و قاطع» در رابطه با ایران و «اقدامات بسیار قاطع» در حمله به پایگاه هوایی سوریه در پی حمله‌ی شیمیایی از سوی رژیم اسد، استقبال کرد.

نتانیاهو در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با ماتیس در اورشلیم گفت «احساس می‌کنیم تغییرات بزرگی در مسیر سیاست‌های آمریکا صورت گرفته است».

وی گفت «و این در جهان و در منطقه مورد امتنان قرار گرفته. به گمان من این تغییر مثبت است و تغییری استراتژیک در رهبری آمریکایی و سیاست‌های آمریکایی».

متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید

http://www.timesofisrael.com/netanyahu-palestinia…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.