رفتن به محتوای اصلی

ارائه طرح پنج ماده‌ای اسرائیل برای «اخراج ایران از سوریه» به مقام‌های آمریکایی
29.04.2017 - 13:44

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ییسرائل کاتز پنجشنبه هفتم اردیبهشت در دیدار با مقام‌های دولتی و کنگره آمریکا، خواستار دستیابی دو کشور به تفاهم برای اجرای طرح پیشنهادی در ارتباط با ایران شد.

به نوشته وای.نت، طرح پنج ماده‌ای پیشنهادی اسرائیل برای «اخراج ایران از سوریه» عبارت است از:

۱) به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی آمریکا،

۲) مخالفت با حضور نظامی دائمی ایران در سوریه،

۳۳) اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران با هدف قطع مداخله نظامی ایران و توقف حمایت مالی و نظامی ایران از حزب‌الله و دیگر «گروه‌های تروریستی» در منطقه،

۴۴) تشدید تحریم‌ها علیه حزب‌الله با هدف تعضیف این سازمان و جلوگیری از نیاز به توسل به زور و اقدام غیرعادی اسرائیل علیه لبنان در صورتی که حزب‌الله پشت جبهه اسرائیل و زیربناهای اسرائیل را هدف قرار دهد،

و ۵۵) تعیین راهکارهای اقدام مشترک آمریکایی- اسرائیلی با هدف مقابله با شکل‌گیری اتصال سرزمینی از ایران، و از راه عراق و سوریه تا لبنان؛ امری که خطر وخیمی به خاطر ایجاد جبهه‌ای شمالی علیه اسرائیل دارد و اسرائیل را به کاربرد نیروی نظامی برای مقابله با تعرض های ایران وادار خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر اطلاعات این کشور روزهای چهارشنبه ششم اردیبهشت و پنجشنبه هفتم اردیبهشت با هدف پیشبرد طرح پیشنهادی خود، دیدارهای جداگانه‌ای با سناتور ریچارد بار رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، آدام شیف عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، و جیسون گرینبلات نماینده ویژه دولت دونالد ترامپ در امور خاورمیانه انجام داد.

به نوشته وای.نت، آقای کاتز بعد از این ملاقات‌ها گفت «در حال دستیابی به تفاهم با آمریکا برای بازداشتن ایران، و پیشبرد ابتکارهایی در راستای عملکرد مشترک آمریکایی- اسرائیلی در منطقه هستیم».

دیدارهای وزیر اطلاعات اسرائیل با مقام‌های آمریکا با هدف «مقابله با نفوذ ایران و حزب‌الله در سوریه» در حالی انجام شد که این دولتمرد اسرائیلی به طور تلویحی حمله بامداد پنجشنبه هفتم اردیبهشت از سوی اسرائیل به «انبارهای سلاح تازه رسیده از ایران» در فرودگاه بین‌المللی دمشق را تأیید کرد.

در این میان، به گزارش رسانه اسرائیلی «شبکه هفت»، ژنرال یوآو گالانت وزیر مسکن اسرائیل و معاون پیشین ستاد ارتش اسرائیل، پنجشنبه هفتم اردیبهشت گفت که سفر دونالد ترامپ در هفته‌های آینده به اسرائیل «دادن این پیام به رئیس‌جمهور روسیه نیز هست که آمریکا و اسرائیل تسلط محور شرارت شیعی به رهبری ایران بر خاورمیانه را تحمل نمی‌کنند».

ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی هفت ساله سوریه عملاً از بقای حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند.

ایران مدعی است که حضورش در سوریه به درخواست «دولت قانونی دمشق» است.

اما اسرائیل به تازگی می‌گوید، جنگ در سوریه خطر تثبیت حضور نظامی ایران در مرز سوریه با اسرائیل را افزایش داده است.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته در دیدار با وزیران خارجه و دفاع روسیه، در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو، گفت «اسرائیل اجازه استقرار نیروهای ایران و حزب‌الله را در بلندی‌های جولان نخواهد داد».

به گفته آقای لیبرمن، ایران سوریه را به «دالانی برای انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله مبدل کرده است».

نخست‌وزیر اسرائیل خود ماه گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین در سفر به مسکو مخالفت اسرائیل را با «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» به اطلاع رئیس‌جمهور روسیه رساند.

آقای نتانیاهو بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین گفت که «تجربیات ما نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور روسیه درخواست‌های ما را درک می‌کند».

رسانه‌های اسرائیل و رویترز گزارش داده بودند، اندکی پیش از حمله منتسب به اسرائیل در بامداد پنجشنبه علیه فرودگاه دمشق، دو هواپیمای ایرانی سلاح‌های تازه‌ای را برای انتقال به حزب‌الله در لبنان، به فرودگاه دمشق رساندند.

دولت سوریه حمله صورت گرفته در روز پنجشنبه و وارد آمدن آسیب به قرارگاه‌های نظامی در فرودگاه دمشق را تأیید کرد و در این زمینه به اسرائیل هشدار داد.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.