رفتن به محتوای اصلی

اعلام آمادگی ایران جهت «مقابله با هر گونه ائتلاف آمریکا، عربستان و اسرائیل»
01.05.2017 - 14:33

خبرگزاری تسنیم اعلام کرده که در نشست امنیت بین المللی مسکو که دیروز پایان یافت، 700 شرکت کننده از جمله 25 سرپرست هیات در سطح وزیران دفاع و همچنین رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی و کارشناسان از 80 کشور مختلف شرکت داشتند.

بر اساس این گزارش، پاسدار حسین دهقان که برای شرکت در نشست دو روزه امنیت بین المللی مسکو و برنامه های جانبی در راس یک هیات دفاعی به مسکو سفر کرده است و ارتشبد سرگئی شویگو و سپهبد فهد جاسم الفریج وزیران دفاع روسیه و سوریه در یک نشست مشترک، اوضاع این کشور را بررسی کردند.

همزمان رادیو فردا به نقل از تلویزیون عربیِ المنار لبنان گزارش داده که پاسدار حسین دهقان طی حضور در مسکو و شرکت در کنفرانس امنیتی فوق الذکر اعلام کرد که «با توجه به سیاست‌های کنونی آمریکا، هرگونه اظهار نظر درباره تقویت روابط با این کشور، سخن گفتن درباره امری غیر قابل تحقق است».

او اضافه کرد: «آمریکا که در هر منطقه‌ای از جهان مداخله می‌کند، نمی‌تواند طرف گفت‌وگو قرار بگیرد و برای بهبود روابط با ما تلاش کند».

وزیر دفاع ایران در گفت‌وگو با تلویزیون روسیا الیوم نیز گفته است که عربستان سعودی «به نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده است».

او ادعا کرده که آمریکا با «پول کشورهای عربی» وارد منطقه شده و «با پول آنها امنیت اسرائیل تأمین می‌شود».

این اظهارات در حالی است که آمریکا به ویژه از زمان استقرار دولت دونالد ترامپ، نسبت به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه هشدار داده و به تازگی وزیر دفاع این کشور در سفر به کشورهای منطقه از ایجاد بی‌ثباتی در منطقه از سوی ایران انتقاد کرده است.

ژنرال متیس در سفر اخیر خود به اسرائیل نیز ایران را متهم کرده بود که به تهدید اسرائیل و همسایگانش در منطقه ادامه می‌دهد.

ایران معترض به حضور نظامی و نقش‌آفرینی آمریکا در منطقه خاورمیانه است و وزیر دفاع ایران روز ششم اردیبهشت در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مسکو نیز گفته بود که بحران‌های موجود در کشورهای عراق، سوریه، یمن و سایر مناطق درگیر «هیچگونه راه حل نظامی نداشته و یگانه راه حل مذاکرات داخلی بدون هر نوع مداخله خارجی است».

او در عین حال اعلام کرده بود که ایران به همراه روسیه به مقابله با گروه‌های به گفته او «تروریستی» ادامه می‌دهد.

به گزارش رادیو فردا، در حاشیه این کنفرانس اما آویگدور لیبرمن٬ وزیر دفاع اسرائیل با وزیران خارجه و دفاع روسیه دیدار کرده و گفته بود که «اسرائیل اجازه استقرار نیروهای ایران و حزب‌الله در بلندی‌های جولان را نخواهد داد».

به گفته آقای لیبرمن، ایران سوریه را به «دالانی برای انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله مبدل کرده است».

همزمان رسانه‌های اسرائیل از ارائه طرحی پنج ماده‌ای برای «اخراج ایران از سوریه» از سوی وزیر اطلاعات اسرائیل در سفر به آمریکا خبر داده‌اند.

ایران و روسیه دو حامی اصلی بشار اسد هستند و در مقابل غرب و کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی از مخالفان رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کنند.

درگیری غیرمستقیم ایران و عربستان سعودی در سوریه و یمن، به جنگ نیابتی میان این دو کشور تعبیر شده و در عین حال زمینه‌ساز جدال لفظی میان مقام‌های دو کشور بوده است.

روز جمعه ۸ اردیبهشت، شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه «دخالت» ایران در امور منطقه و مسائل داخلی کشورهای آن نامیده شد٬ هشدار داد.

کشورهای عضو شورای همکاری معتقدند ایران در امور بحرین و یمن دخالت می‌کند٬ اما ایران می‌گوید تنها به حمایت معنوی از شیعیان این دو کشور و منطقه می‌پردازد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سال گذشته نیز بارها از «همسویی» مواضع اسرائیل و عربستان سعودی درباره ایران انتقاد کرده و برخی تماس‌های دو کشور را «خیانت به آرمان فلسطین» خوانده‌اند.

وزارت امور خارجه اسرائیل یکشنبه سوم مرداد ۹۵ تأیید کرد که مدیرکل این وزارت‌خانه در روزهای گذشته با هیئتی از عربستان سعودی که به اسرائیل رفته بود، دیدار کرده است.

چند ماه پس از این دیدار عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه اول اسفند۹۵، در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، با رد درخواست‌های ایران برای گفت‌وگو، تهران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان توصیف کرده بود.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در این کنفرانس، ایران را متهم کرده بود که هدف نهایی‌اش، تضعیف عربستان سعودی است و خواستار گفت‌وگو با کشورهای عربی برای شکست دادن عناصر تندرو در منطقه شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.